• blombrud

Ska jag lämna min man?

Jag vet inte vart jag ska vända mig med mina funderingar... så det får bli hit!

Jag har varit gift i ca två år, vi har varit par i ca fem år.
    Nu ska vi precis flytta in i vår nyinköpta lägenhet.

Men... jag har en arbetskamrat som jag inte kan få ur huvudet. Vi har jättetrevligt på jobbet, inget har hänt!! Men jag är helt fixerad vid honom. Allt är så konstigt också. Jag vet att han har en sambo (eller hade i somras i alla fall), men han vill aldrig prata om henne. han svarar undvikande när jag frågar om henne. Det känns nästan som om han inte vill att jag ska veta att hon finns. Han ger mig komplimanger hela tiden.
    Men han är ju trevlig mot alla andra också. Han är verkligen en "hyvens" kille.
    Jag drömmer om honom. Jag känner mig ledsen när jag inte får träffa honom. F*n jag tror jag är kär i honom.
    Det känns som om jag var 15 igen.
    Vi är alla tre ca 30 år.

Just nu vill jag ingenting med min man. Vi har haft det dåligt ett bra tag. Mycket pga misstag som han gjort. Jag tror att det har skadat oss så mycket att jag inte längre är kär i honom.
    Fast han försöker verkligen reparera skadan nu.

Han kan alltid få mig att skratta. Vi har samma värderingar, prioriteringar, önskningar med livet. Han är perfekt, men kärleken saknas... och jag vill absolut inte ha sex med honom.

Kan detta vara en tillfällig sinneförvirring eller borde jag avsluta allt på en gång???

• Svar på tråden Ska jag lämna min man?
  • mrsD

oj.

om jag var du skulle jag avvakta lite..

• MissLovely

Jag tror att det har mycket att göra med de misstag som din man har bidragit med. Är dom så pass allvarliga?

Om jag hade varit i din situation hade jag försökt lösa det som har hänt först, och undvika att träffa din kollega.

Sen är väl frågan, älskar du din man? Vill du leva med honom resten av livet?

• Tooticki

Om du absolut inte vill ha sex med honom så skulle jag råda dig att lämna honom. Han har sårat dig och allt ni har tillsammans idag är vad som kan finnas mellan vänner, varken mer eller mindre. Men, lämna honom inte för att bli tillsammans med den andra mannen. Vad du vet kanske han inte är intresserad av mer än att flirta, han kanske är nöjd med sitt liv och sin relation. Du måste kunna stå på egna ben.

Och, sist men inte minst, var ärlig mot din man, berätta vad du känner och inte känner för honom så att han har möjlighet att göra det han kan för att förbättra er relation!

lycka till!

• Lady o Lufsen

Fokusera på dina egna känslor gentemot dig själv, din man och det livet ni lever innan du gör något alls...

Avvakta, kort o gott, men fundera mycket noga på vad du skulle välja att göra oavsett om denna kollega fanns i ditt liv eller inte!

• catriin

Tycker absolut inte du ska lämna din man för detta. Det är väl normalt att bli förälskad/fixerad vid andra då och då men det betyder ingenting och kommer att gå över om du inte agerar på det.
    Det är iaf vad jag tror och tycker! Så mitt råd är att vara stark och inte låta din förälskelse bli mer än just en förälskelse. Om du lämnar din man kanske du sitter i samma situation om fem år igen... Jag tror att det som gör ett äktenskap vackert är att det överlever sådana här prövningar.

Bättre att lägga energin på att reparera förhållandet till din man som du ju faktiskt verkar älska, om än inte på ett förälskelsesätt.

Lycka till hur du än väljer att göra

• Kaffemoster

Förbjuden kärlek är ju alltid lockande .. men kanske mest för att den är förbjuden ...???
    Har varit i din sits ett par gånger i tidigare förhållanden ... Föreställ dig att du kommer hem och hittar din man i säng med en annan kvinna. Om du känner lättnad, så är det dax att gå.

• Lady o Lufsen

...risken är att du just, just nu kan känna lättnad vid tanken på det som Kaffemoster här ovan skriver...Det behöver inte bero på att det är dags att gå- det kan lika gärna bero på att du tar det som skydd mot samvetet för att det ska bli lättare och mer uthärdligt att tänka vidare...

• arot

Låter svårt. Har också haft svackor, men inte så allvarliga som din verkar vara. Men detta har i alla fall hjälpt mig:

Ta långa promenader då jag funderat och försökt att bena ut olika saker. T.ex. hur jag känner mig när jag är med mig själv och hur jag känner mig när jag är med min kille.

Tänka bakåt och framåt. Dvs tänka på hur det var förut när vi var nykära, tänka på hur jag vill att mitt liv ska vara, fundera ut olika scenarier (stavas det så?) hur det skulle bli om man gjorde på det ena eller andra sättet etc.

Det bästa sättet att inleda ett förhällande är i vilket fall inte att kasta sig direkt från ett gammalt förhållande. Så låt det gå lite tid innan du ger dig in i nåt nytt!

• jenba

oj,det här verkar inte vara bra. det är klart alla par har sina upp och ner så det är nog inte så himla konstigt att du känner så här om ni har lite problem och jobbiga tider just nu. då egentligen kanske inte problemet ligger i att du har känslor för din kollega utan det kanske kan vara så att han ger dig en sådan uppmärksamhet, och tillgivenhet som du söker hemma. nu vet jag i och för sig inte vad du och din man gör och inte gör, eller vad din man gör eller inte gör för dig.

men jag tycker inte att du ska göra några hastiga beslut utan att tänka att det kanske ligger djupare än din eventuellt "förälskelse" i din kollega. det handlar förmodligen bara om dig och din man, där tror jag ni löser problemet. svårt att försöka förklara detta såhär, men jag hoppas du förstår lite vad jag menar..

• Ickaflicka

Jag tror att du måste skilja dina två problem åt, innan du bestämmer dig för hur du gör.

1. Du känner inte längre att du älskar och åtrår din man. Du måste utreda varför det är så, och om det kan komma att ändras igen. Det verkar inte som att den andre mannen är orsaken till ditt tappade intresse, utan orsaker inom förhållandet. Det bästa är nog att ta upp detta med din man och vara ärlig.

2. Du känner dig dragen till en annan man. Är detta äkta känslor, känner han samma sak? Är det något som kommer att hålla i sig? Men denna bedömning måste du göra först när du bestämt dig för svaret på punkt 1.

Svar på tråden Ska jag lämna min man?