• Indil

Vilken ring var?

Jag har fått höra att vigselringen ska sitta längst in (närmast hjärtat) och sedan förlovningsringen utanför som "skyddar".
    Hur stämmer det?
    Jag har aldrig haft en tanke på det. Har bara antagit att förlovningsringen sitter innerst eftersom man får den först.
    Byter man plats sen, eller? *förvirrad*

Hjälp mig reda ut det här.
    Hur har ni/hur kommer ni ha?

• Svar på tråden Vilken ring var?
  • oss två

Hum...alla som jag känner har förlovningsringen längst in och vigselringen ytterst..så så har jag med.

• trassel

Jag har också hört det med vigselringen innerst.. Så blir det nog för min del också, känns mer rätt.. Vet inte varför egentligen =)

• Indil

Precis. Jag vet ingen som har tvärtom men tydligen skulle det "vara så" och är rätt vanligt...

• Bellanote

jag ska ha min innerst då jag har hört att den skyddar"" !! är typ för att lyckan inte ska trilla av eller något sådant..

• Visa08

Va roligt!
    Jag "måste" ha min vigselring innerst för min förlovningsring har stenar runtom på kanten/sidan av ringen som man inte skulle se annars. Jag har funderat på hur jag skulle göra eftersom jag trott att vigselringen ska sitta ytterst.

Är kanske ett I-landsproblem men det känns bättre nu
    Tack!!

• Lotusblomman

Hejsan!

När jag var hos guldsmeden sa kvinnan där att man skulle sätta sin vigselring innerst om man skulle råka ut för "ringnappare", dvs en tjuv som drar av ringen från fingret. På så vis får han "bara" tag i förlovningsringen - som hon menade oftast inte var så dyr... Lät lite knasigt men när jag läser era andra inlägg inser jag att det kanske ligger något annat bakom det oxå...

• Indil

Hur gör man vid vigseln då? Har man tagit av förlovningsringen innan, eller byter man plats på dom senare?

• Ab fab

min svärmor som är ett orakel när det gäller seder, etikett o liknande säger att vigselringen skall sitta innerst. jag litade på henne (i detta fallet *s*). Jag bytte plats på ringarna dagen efter bröllopet

• Bellanote

vis ja riktigt ilands problem..

Svar på tråden Vilken ring var?