• Ida Halmstad

Erfarenhet av Publisher ...????

Hej!!

Sitter här och ska göra våra festprogram, men jag fattar ingenting. Har fått tipset att göra dem i Publisher men jag förstår ingenting.
    Hur ska man göra om man vill ha flera sidor och att det ska vara skrivet på båda sidor när man skriver ut. Gör ett festprogram som skall vara ½ A-4 papper. Måste man inte ställa in detta innan man börjar arbeta. Så att programmet vet var sidorna skall vara ??? Att lägga in flera sidor är inget problem men hur vet programmet att dem hamnar rätt när man skriver ut....t.ex. sid 2 och 3 är jämte varann i programmet men det kan ju inte skrivas ut så för då blir det ju inte rätt när man häftar ihop det.....hmmm hoppas att ni förstår vad jag menar och att någon kan hjälpa mig !!!

• Svar på tråden Erfarenhet av Publisher ...????
  • konichiwa girl

Hej!
    Nu är det ett tag sedan jag jobbade med Publisher, men jag tror inte att det finns en speciell funktion där man kan ställa in det så att det blir automatiskt.

Istället får du tänka såhär: du har ett stående A4 med två spalter. På första sidan, högra spalten, där har du din framsida. Andra sidan vänstra spalten, första sidan. Tredje sidan, högerspalten, andra sidan. Vänster, höger, vänster och så vidare. Mitt uppslaget blir ju då på båda sidorna och sedan går du växelvis tillbaka.

• zukigirl

När du startar ett publisher-projekt så måste du välja vilken mall du ska ha. Då väljer du först tomma sidor och där väljer du sedan häften. Då får du olika alternativ. Om du tex vill ha ett stående A4 så väljer du det. När du har valt så får du en fråga om du vill infoga sidor automatiskt och då klickar du på ja. Nu har du 4 fyra sidor som grund. Vill du sedan ha fler sidor så väljer du bara infoga sida. Sidorna ligger i rätt ordning och skrivs ut på båda sidor (skrivs på en sida först och sen får man vända på pappershögen). Väldigt smidigt program! Lycka till!

• zukigirl

Ja just det, jag glömde ju säga att när du väljer mall så, så jobbar du på en halv sida åt gången. Programmet delar alltså upp det automatiskt.

• konichiwa girl

zukigirl: Aha! Smart!

• zukigirl
    konichiwa girl skrev 2007-10-28 11:04:09 följande:
    zukigirl: Aha! Smart!
    Teknikens under vettu!
  • Krystal

När jag för flera år sedan gjorde små häften med 6 st sidor och omslag (halv A4) i Publisher så satte jag ut en grön stödlinje i mitten (liggande papper). Den kommer naturligtvis inte med i utskriften. Då hade jag en ganska bra överblick hur varje sida skulle bli. Sätt en lite siffra nere på varje halva för att hålla ordning på vilken sida den blir...

Den vänstra halvan blir då sidan 1 och den högra blir sida 6.

På nästa blad blir vänstar halvan sidan 5 och högra sidan 2 (för att det ska stäma när man häfta ihop dom)

Och på tredje bladet (som då är baksidan av blad 5 och 2) har man ju då sida 3 (vänster) och sid 4 bredvid varandra,

Sen om man då ska skriva ut en fram och baksida så blir den ju påksidan av pappret med sida 1 och 6.
    Framsidan gör man då på den högra halvan...

Ett bra tips är att ha koll på hur skrivaren drar pappret vid utskrift, så att den inte hamnar upp och ner på var sida av bladet

Hm..hoppas denna beskrivning blev någolunda begriplig
    Lycka till

Svar på tråden Erfarenhet av Publisher ...????