• liscar

Ärvda ringar

Hej jag har fått erbjudande av min far att få använda hans vigselring från när han och min mor var gifta. (Tänkte smälta ner dom isåfall och göra nya). De är nu skilda. Jag har hört att det ger otur att ha skildas ringar på sig. Har ni hört detta någon?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Ärvda ringar
  • *Lilla M*

Jag säger: orka bry sig om skrock. Vill du det, så kör på det!

• sparkling star

Känner du att du vill använda ringen så kör på. Vill du använda guldet och göra det till ditt egna så är det enbart en fin tanke. Strunt i skrock och vad andra säger, huvudsaken är att du får som du vill.

• scottishwife

jag håller med lilla m

min make tog sin mammas vigselring och behöll den intakt men la till vitt guld på varsin sida om den ursprungliga ringen. det blev jättefint. hans mormor och mormorsmor har haft den oxå eller om det var famor och gammelfarmor ???!!!

hon erbjöd mig den men min förlovningsring är i platina så den hade förstört vigselringen. kul at den går i arv tycker jag

• Pumpkin

Jag kommer att smälta ner mina föräldrars förlovningsringar och göra min vigselring av guldet. De gick skilda vägar när jag var 2, men vem bryr sig egentligen? Fint ju

• Himesama

instämmer med de övriga, speciellt om du ska smälta dem och göra en egen ring. Då blir det ju din/er ring

• Äntligen är det min tur

Håller med.

Men vi har kollat samma sak. Alla guldsmeder säger att de ändå inte använder SAMMA guld. De byter ut det mot rent guld. För allting görs i stora maskiner nu förtiden.... Kanske de riktigt små ställena som verkligen är konstnärer gör det.!? Kolla. En del sa också att en del guldsmeder ljuger o säger att de använder samma guld men i själva verket byter. Nåt att tänka på kanske... ;)

Vi vill e nämligen smälta ner min underbar svärmors (som tyvärr gått bort) ringar för att på något sätt få med henne i bröllopet. Men nu kommer bara jag använda en diamant från ena hennes ring i min nya.

• sparkling star

Hej.

Jag har min sambos pappas mormors ring från 1907 med ett tillägg av platina. Jag var stenhård att jag ville ha kvar ringen och alla stämplar och gravyr.

Sambon fick sin mammas förlovningsring och vi hade tänkt att ha samma design.

Men guldsmeden tog nytt guld i sambon ring ( han var inte så noga med det ) medan min ring är ett äkta hantverk och ringen intakt. Han satte dessutom i tre stenar i den.

Jag tror att om man vill ha en genuin och unik ring så ska man gå till en mindre guldsmed och vara otroligt tydlig hur man vill ha det.

• Mrs Mommy

Jag har hört mig för med en kvinna inom guldbranschen och hon sa så här om smälta gammalt guld.
    Guldsmeder in allt gammalt guld till firmor som smälter och renar guldet i stora maskiner, inte en chans att få sitt eget tillbaka.
    Det går även att smälta ned för hand men då blir kvalliteten inte 100% pga att det är svårt att få bort gamla lödningar mm.
    Detta medför att smyckena kan bli fulla av porer (svarta hål) och tom spricka.
    Hon sa också att många guldsmeder ljuger och säger att dom använder samma guld för kundens sentimentala skull, men byter ut det mot nytt pga kvallitet och att det är lättare att jobba med.
    Om man absolut vill ha samma guld kan man omarbeta ringen, det går bara inom vissa begränsningar men då vet man säkert att det är samma.

Jag vet inte vad jag ska tro men det går ju inte att kolla så att det är samma guld man får tillbaka.
    Jag är jätte glad att min guldsmed var ärlig och sa att han inte använde gammalt guld när jag frågade om min mormors vigselring, så den har jag sparat som den är

• SSM

jag har fundeat på att ljuta om min mormors vigselring. Hon dog när jag var 4 år, men jag skulle tycka att det var kul att ha just hennes till min vigselring, fast sätta in några stenar också. Men surt om det inte är samma guld. Det är ju det som är en stor del av hela grejen... =( Hoppas att det inte stämmer det som ni har hört...

• SSM

Förresten liscar... bry dig inte om skrock. JAg tror iaf inte det minsta på skrock. Använd ringarna om du känner att du vill det!

• Mrs Mommy

SSM

Problemet är ju att du kan aldrig veta men å andra sidan, det man inte vet mår man inte dåligt av... eller

• Äntligen är det min tur

Nää visst är det tråkigt. Vi ville ju ha HENNES guld. Så därför tar jag bara stenen för DET var det inget problem med. Vi kunde forma om svärmors ring om vi ville. Men saken va att vi båda ville ha lite.

Så alla ni som klurar på detta, KOLLA UPP det innan ordentligt. MAn vill ju inte bli lurad.

Jodie
    Han kanske är EN av just dom där som gör allt själv.

• cellabella

Min smed ska använda guldet från mormors ringar, men det andra jag lämnar in ska jag bara betala med, så det byter hon ut. Jag tror inte att hon ljuger om detta, så smederna måste väl arbeta på olika sätt antar jag.

• Mrs Mommy

cellabella

Det får vi hoppas

• emmaw

Är det nån som har ett hum om vad det kostar att smälta ner 2 ringar och göra nya av dem + ny gravyr?

• cellabella

emmaw

Det beror på vikten på det guld du har, på vikten av de nya ringarna och om de ska ha några stenar. Gå till en smed direkt istället för en smyckesbutik så får du ner priset.

Svar på tråden Ärvda ringar