• Aurelia

kopparspiral - är detta normalt?

Har en kopparspiral insatt sen ca en månad och allt har funkat bra. Nu borde jag få mens ungefär idag, men har i stället haft bruna flytningar och ont i magen ett par dar tilbaka. Har haft liknande flytningar förut och då var det en mellanblödning. Borde jag kolla upp det här med gynekologen eller kan man lugnt avvakta lite??

• Svar på tråden kopparspiral - är detta normalt?
  • Aurelia

Okej, jag avvaktar, det är väl bäst... går nog och kollar upp det på tisdag om det fortsätter så länge. Jag antar att det är stelnat blod som kommer, eftersom det är nästan brunsvart (ursäkta de otrevliga detaljerna...).

• Samarin

Eftersom det kommer brunsvarta flytningar eller blödningar, kan det vara så att det blev ett litet sår vid insättningen, och det kommer ut nu. Jag hade väldigt ont nån dag efter insättningen, men nu är det mer som vanlig mensvärk. Har haft kopparspiral i några år. Däremot tycker jag att jag har mer flytningar nu, men gyn säger att det är helt normalt. Har du inte jätteont, så är det säkert ingen fara.

• Aurelia

Fler som har /har haft spiral och känner igen det här med magont + bruna flytningar innan mens? Skulle gärna vilja bli lite lugnad igen... oroar mig för att det är ngn infektion eller utomkvedshavandeskap, usch. Jag har tagit gravtest och det visade negativt. Ska kolla upp det här på tisdag men om jag känner mig själv rätt kommer jag att oroa mig fram tills dess.

• Skottdagen2008

Jag har alltid en liten mellanblödning vid ägglossningen, är van att ha det och fick även info om att det kunde förekomma så jag känner mig lugn. Det är normalt alltså, ta det lugnt. Jag har ont, det blöder lite, men det är inte den riktiga mensen. Den kommer med besked om en och en halv vecka ungefär.

• Zozo

Men lugn och fin flickan! Utomkvedshavandeskap fôr lite flytningar? känns som en liten lätt överdrift... jag förstar absolut att du oroar dig för detta som är nytt, men det du berättar later helt normalt för mig. Är du fortfarande sa här orolig sa ta kontakt med din gynekolog, sa att han/hon kan försäkra dig!

• Zozo

Infektioner far man dessutom sällan bruna flytningar av och om jag har rätt för mig sa visar inte utomkvedshavandeskap positivt pa gravtest.

• sotnos

Hmm! När jag hade kopparspiral så hade jag "mensvärk", flytningar och det lugnade inte ned sig.. Tog ut spiralen efter 11 månader och då visade det sig att den var deformerad.. Inte konstigt att det var jobbigt..
    Barnmorskan kände sig lite dum för hon och jag hade pratats vid 2 ggr under den här tiden om mina besvär på telefon..
    Diskutera med din barnmorska/gyn och undersök dig, vill inte att du ska plågas i onödan..
    Skadar inte att vara mer "på" än vad jag var..

• Aurelia

Tack för lugnande ord. Jag vet, jag har en viss förmåga att måla f-n på väggen... Är inte direkt orolig längre, det som kommer nu är mer som "vanligt blod" och inte så där mörkmörkbrunt, så det är väl någon liten förblödning eller nått bara.

• Aurelia

Okej, då har nog riktiga mensen kommmit... fy farao vilken mensvärk, kändes som när de precis satt in spiralen, ajajaj! De där konstiga flytningarna övergick i en vanlig blödning i fredags och sen dess har jag käkat ganska många Ipren, haft på varm vetekudde på magen osv...phu! Varför gör det så mycket ondare när man har spiral?

• tattar-Emma

Vanlig mensvärk kommer sig av att livmodern krampar för att få ut slemhinnan. Nu försöker den puffa ut spiralen, och det går ju inte, så det blir lite jobbigt. Men den ger nog upp till nästa månad

• Zozo

Varför det gör ondare, Av anledningen tattar-Emma ger ovan, fast det gav med sig för mig. Däremot har inte spiralen den verkan som p-piller kan ha, att de dövar smârtan en del. hade du p-piller innan kan du därför uppleva smärtan som "värre".

Svar på tråden kopparspiral - är detta normalt?