• Aurelia

kopparspiral - är detta normalt?

Har en kopparspiral insatt sen ca en månad och allt har funkat bra. Nu borde jag få mens ungefär idag, men har i stället haft bruna flytningar och ont i magen ett par dar tilbaka. Har haft liknande flytningar förut och då var det en mellanblödning. Borde jag kolla upp det här med gynekologen eller kan man lugnt avvakta lite??

• Svar på tråden kopparspiral - är detta normalt?
  • Skottdagen2008

Avvakta, kopparspiraler gör att din kropp INTE funkar som den ananrs gör utan spiral. Det tar länge innan du känner dina "nya" cykel.

Jag försöker ännu komma underfund med när jag eg. ska få mens och när jag inte har mens. Nu har jag t.ex en s.k. mellanblödning och den glömmer jag alltid bort fast det är ju inte den riktiga mensen än förrän om en vecka för mig.

• Aurelia

Okej, tack för svaret. Svårt att veta vad som är normalt bara och vad som kanske kan tyda på en infektion? Brukar du ha ont i magen under mellanblödningen också?

• Zozo

De första tva manaderna hade jag liten mellanblödning och lite halvdan mensblödning. (Hade dessutom haft p-piller innan) Efter det gick cykeln rätt igen.
    Idag (typ 10 ar senare) har jag visserligen ont vid ägglossning (som jag hade innan p-pillerperioden), men ingen blödning. Blödningen vid mens är kraftigare än med p-piller men i princip identisk med vad jag hade innan, naturligt sas.

• Skottdagen2008

Jo, jag har ont nu.

Aurelia skrev 2007-10-18 16:32:55 följande:
    Okej, tack för svaret. Svårt att veta vad som är normalt bara och vad som kanske kan tyda på en infektion? Brukar du ha ont i magen under mellanblödningen också?
  • Aurelia

Ursäkta mitt tjat... men bruna flytningar... är det något man kan få av spiral?

• Zozo

I början ja, men det fôrsvinner snabbt. är det bara knppt en manad sa ska du inte oroa dig alls..

• Zozo

Om du nu inte gar och har jâtteont hela tiden?? Da maste du ju ga och kolla!

• Zozo

Jag märker ocksa när det börjar bli tid att byta spiralen, att cykeln blir lite knepig och att jag kan fa knepiga flytningar, men det försvinner sa fort jag bytt (Vart tredje ar).

• Aurelia

Nej, jätteont gör det inte, bara lite ont då och då, typ mensvärk. Det är mest färgen som känns skum, vet liksom inte om det är en mellanblödning eller någons sorts flytning.

• Zozo

Det är nog lite bade och. För mig gick det liksom samman de tva första manaderna; mensvärk och färgad flytning/blödning. Kroppen försöker ju liksom stöta bort ett främmande föremal. För mig gick flytningarna över pa ung tva manader och värken blev mindre och mindre med tiden. Visst känner jag fortfarande av bade âgglossning och mensvärk, men sa hade jag ocksa ektrema kramper naturligt innan p-piller och annat.

Svar på tråden kopparspiral - är detta normalt?