Självkänsla och svartsjuka
Jag lever med en underbar man som jag vet att jag kommer att gifta mig och bilda familj med. Det är han eller ingen för mig.
MEN vi har ett stort problem och det är att jag är så svartsjuk. Det kan gälla vem som helst - ett ex, en tjejkompis som han dansar lite för mycket med eller har lite för roligt med när vi är ute. Jag vet att han aldrig skulle vara otrogen och att han verkligen älskar mig - jag har egentligen ingen anledning att tvivla på honom.
Nu har jag kommit så långt att jag har insett att min svartsjuka beror på att jag har extremt dålig självkänsla. Jag har jättesvårt att inse mitt eget värde och se mig själv som någon som min pojkvän självklart ska välja, eller att jag kan vara minst lika fantastisk som alla andra kvinnor han möter i olika sammanhang. Jag har fått tips om en övning: stå framför en spegel, se mig själv i ögonen och säga högt "jag är underbar". Jag har hittills inte klarat av att göra det, kan knappt möta min egen blick och än mindre se mig själv som underbar utan att börja gråta.
Hur gör man för att stärka sin självkänsla? Hur gör man för att komma förbi den där onödiga, meningslösa svartsjukan? Den tär på oss båda och jag skulle ALDRIG förlåta mig själv om min svartsjuka ledde till att jag förlorar min pojkvän. Jag behöver hjälp av er! Hur gör jag??