• Paulita

Läs detta om ädelmetaller innan du köper ring

Guld:
    Guld finns i många färger, vanligast i Sverige är rött och vitt men även gul och rosè förekommer. Dom olika färgerna får man genom att blanda ut finguldet (24K) med olika metaller som koppar, palladium och silver. Den kemiska betäckningen för guld är Au.

Vitguld:
    Vitguld (18K) får man genom att blanda finguld med bla ca 14 ? 16% palladium. Vitguldet har en grå/vit färg men vitgulds smycken doppas oftast i ett rhodium* bad för att få den vita färgen. (* rhodium är en ädelmetall som tillhör platina gruppen) Denna hinna slits av efter en tid och smycket behöver rhodineras om för att behålla den vita ytan. Obs. Förr användes nickel istället för palladium då det ger vitare färg men har förbjudits i sverige då det kan framkalla allergi. Nickel används dock fortfarande i vissa länder, det kan vara bra att var medveten om det om man har anlag för allergi.

Rhodiering:
    Vitguld är en grå metall så för att få den "platina" vita ytan använder man sig av rhodiumbad. Rhodieringsbadet består av flera olika kemikalier och metaller bla rhodium (metall som tillhör platinagruppen) och platina. När man rhodierar ett smycke måste man alltid börja med att polera smycket, detta för att ta bort repor smuts och fett så att rhodieringen fäster och får en jämn yta. Sedan doppar man smycket i rodiumbadet och med hjälp av + och - pol bildar man ett elektriskt magnetfält som får platina och rhodium molekylerna att fästa på smycket som bildar en vit yta. Den vita ytan nöts bort efter en tids användning, detta syns tydligast på ringar specielt släta ringar. För att behålla den vita ytan på vigsel och förlovningsringar som används dagligen bör man lämna in ringarna för rhodiering ca 1gång om året. Om man tycker om vitguldets naturliga grå färg kan man beställa orhodierade smycken.

Platina:
    Platina är den ädlaste av metaller att tillverka smycken i. Platinan är ett massivt material som är både hårt och segt och väger 30% mer än vitguld. Platinan är naturligt vit i färgen och behöver inte som vitguld underhållas för behålla sin vita färg. Platinan har inte varit så vanligt förekommande då priset är ganska högt, men i tex Japan är platinan det vanligaste materialet för vigselringar. Den kemiska beteckningen för platina är Pt.

Palladium:
    Palladium är en ny metall inom guldsmederi, fördelarna med paladium är att den är hård och vitare i färgen än vitguld. Nackdelen är att den har låg massivitet och väger därför mindre än både vitguld och platina. Den kemiska beteckningen för palladium är Pd.

• Svar på tråden Läs detta om ädelmetaller innan du köper ring
  • Waersta

Hm.. jag ska till danmark och kolla på ring, alla deras ringar är i 14k, har det någon betydelse?

• Brud-08

14K är det mindre guld i men det är hårdare, vilket är bra om det är en ring du använder varje dag eftersom det står emot repor bättre..

• Waersta

Så då kanske det inte gör något?

• Paulita

Guld räknas i karat, legeras guldet ner till oädlare metall så räkar man det i 24delar.
    Rent guld innehåller 24/24 karat, (24 karat av 24 karat)
    18 karat guld består av 18 delar rent guld, resterande 6 delarna får innehålla vad som helst.. samma gäller för 14 karat..

• Duchess

Visst är citatet från Artinians? Tycker jag känner igen det.

Håller med om att det är viktigt att läsa på om metallerna innan man väljer ring! Jag har läst alldeles för många trådar här på BT från tjejer som har problem med missfärgade vitguldsringar. Som tur är hann jag läsa flera stycken innan vi själva köpte ringar, så jag kunde undvika vitguldet

• Paulita

Jag vet inte vart citatet kommer ifrån, fick den på mail av en bekant. Men igår satt jag och pluggade om de olika ädelmetaller och fastän jag kände mig helt förstörd om kvaliteten på vitguld så lärde jag mig en del. Som tur e har jag och min blivande valt att tänka om och nu lutar det åt Palladiumringar, eller vanliga guldringar..

• lilltjejan

Vi har vitguld i våra ringar och jag är inte ett dugg orolig då jag har två vitguldsringar på höger ringfinger å dom har suttit där sen jag var 15 (alltså i snart 12 år)och dom är fortfarande fina!

• cellabella

Jag ska låta smälta ner min mormors vitguldsringar och de är fortfarande fina efter typ 100 år. Men om jag inte haft dom hade jag nog valt platina, det är såklart allra bäst.

• yoyo78

Attans, jag var och kollade på vitguldsringar och glömde fråga om det där! Jag har ju läst om det här på sajten innan, men jag glömde helt enkelt. Tur att det är ett halvår kvar, jag har inte spikat något ännu... Min mammas vitguldring har hållit sig jättefin i alla dessa år, men den kanske innehåller nickel...

• Duchess

Jag tror att det var 1973 som man förbjöd nickel i vitguldsringar här i Sverige, men jag är inte 100% säker på det. Nånstans där i trakterna var det iaf.

• cellabella

Då kanske det är nickel i mormors ringar då.. Jag är inte speciellt känslig, kan ha oäkta örhängen nu, men inte förut faktiskt. Kommer dessutom blanda ut med nytt vitt guld.

Svar på tråden Läs detta om ädelmetaller innan du köper ring