• Filifjonkan3

Hur planerar/planerade ni er förlovning?

Jag och killen har nyss på allvar börjat diskutera förlovning inom en snar framtid och börjat kolla runt efter ringar via Internet.
    Men det känns som om det är tusen saker jag vill planera och förbereda innan vi verkligen förlovar oss.
    Hur gjorde/gör ni? Planerar ni också en massa eller låter ni det komma när det kommer?

Själv har jag precis startat upp en blogg för att hålla koll på mina tankar. Någon som också gjort det? Vore kul att läsa.

• Svar på tråden Hur planerar/planerade ni er förlovning?
  • matteve

Min Matt överraskade mig, men jag förstod att det var något lurt. Han bor i USA, men hade bokat bord på en jättefin restaurang på Strandvägen (över internet från USA) Han som knappt vet någonting om Stockholm! Sedan hade han satt på sig kostym, slips å hela köret! :) Han stod och kramade mig och berättade hur mycket han älskade mig och hur han inte kunde leva utan mig osv. Sedan helt plötsligt gick han ner på knä och friade precis vid vattnet.

Det var såååå romantiskt!!

Så, om ni båda vet att ni ska förlova er, så gör något mysigt tillsammans - en spadag, där ni strosar runt i morgonrockar å har det mysigt, sedan gör er iordning för en middag som avslutar kvällen? Eller hemmagjord romantisk middag? Det behöver ju inte vara så superkomplicerat...

Lycka till! :)

• malous

Vi funderade på var vi ville förlova oss efter att vi bestämt att det var dags snart. Jag föreslog Paris eftersom vi åkte dit första sommaren vi blev tillsammans och det skulle vara fint att vara där på vår tvåårsdag i maj på en plats som betydde speciellt mycket för oss. Sedan bestämde vi exakt hur vi ville ha det med rosa champagne (underbara Frankrike) och allt sådant som restauranger på kvällen i på någon mysig del i Paris.

Allt var perfekt planerat redan i januari (ja, jag är definitivt mycket för planering, det är nästan 1½ kvar till bröllopet och jag känner att tiden är knapp men så planerades också förlovningen i mer än ett halvår) och så händer det underbara med att flyget går i konkurs och allt måste bokas om och krånglas till (vilket inte är lätt för två studenter med fast schema).

Och så var det ju fruktansvärt svårt att få tag i min ring också efter att jag väl bestämt mig. Till slut fick vi dock tag i den efter många telefonsamtal (och den är bara lite för stor trots minsta storleken).

Men en underbart fin förlovning blev det till slut. Familjen meddelades via sms och vännerna via blogginlägg med bilder samma dag lite senare. Och jag tycker definitivt att man kan planera sin förlovning, om det nu inte framgått av detta överdrivet långa inlägg ;).

• Filifjonkan3

Åh! Låter som ni haft underbara förlovningar! Låter som om allt blir bra oavsett HUR man gör det. Man får ju ett bevis på att den man älskar mest av allt faktiskt vill dela hela ens liv med en! Kan det bli annat än bra då?

Jag har två tankar på hur i kan gå tillväga.

1. Förlova oss typ en lördag här i stan där jag bor. Kanske ett besök på ett spa eller något sånt eller en picknick på stranden (trots kylan) eller något sånt. Sen på söndagen ha bjudit ner respektive familj på middag.

2. Vi åker till Tallin på spa (typ åka på torsdagen) och sätter in en annons i fredagstidningen där det står att vi förlovar oss idag och sen åka hem på söndag och inte kanske bjuda ner familjerna någon vecka senare.

Vilket skulle ni föredra?

• Therese 83

Vi kommer att förlova oss Thailand. Sätter in en annons i tidningen, så får vi se hur många som upptäcker det.
    Vi har dock ingen plan på när, var och hur vi ska göra det.

Ska gå till guldsmeden nästa vecka, ska bli så kul. Man bara går och längtar.

Får se om det blir middag med familjerna när vi kommer hem. Beror på hur min mamma är efter sin livmodersoperation (cancer tyvärr). Fira eller inte med dem, återstår att se. Får hoppas på det bästa.

• Filifjonkan3

Therese 83: Åh så underbart det låter! Vi har ingen möjlighet att åka till Thailand så det får bli något närmare.
    Ska ni göra en egen ring? Är så nyfiken!
    Man blir ju pirrig bara jag tänker på det

Hoppas innerligt att din mamma mår bra efter sin operation!!

• tågjäntan

Filifjonkan
    För mig var det viktigt att få vara med och bestämma datum och hur ringarna skulle se ut. Han bestämde var vi skulle vara och så den dagen. Det blev kanske inte så romantiskt som jag hade tänkt av olika anledningar - men han hade det finaste tal & frieri man kan tänka sig som överskylde allt =).
    Våra nära och kära bor oxå långt i från oss och kan itne träffas så ofta, så vi skrev ett kort till de allra närmaste där det stod: Nu är vi ute och äter gott, är romantiska och förlovar oss.

• Therese 83

TS
    ps. Tack för dina vänliga ord. ds

• Filifjonkan3

Therese 83: Superfina!

Tågjäntan: Ah! Det var smart! Att skicka kort/brev till de närmaste. Förresten... träffades ni också på ett tåg? Med tanke på ditt nick? (nyfiken).

• Therese 83

Tack. Vi bara älskar dessa.

• Filifjonkan3

Vi har snackat lite mer om förlovning och killen känner väl att vi inte behöver stressa. Det tycker väl inte jag heller... men hade gärna förlovat mig ganska snart ändå.

Tips på hur man hintar det lite snyggt?

• AJFC

vi förlovade oss en helg när jag var hemma hos min sambo(bode då hemma hos min föräldra) med en flaska skumpa god mat och vin & njöt av varandra. när jag kom hem på söndagen så sa vi det till men föräldra men mamma vägrade tro på oss, hon sa att rigen nte var äkta utan en sån man köper i en godisatuomat=) det hade vi rätt kul åt.

huvudsaken när man byter ringar med varandara är att man gör något man tycker om och att man är med varandra och bara njuter...

• miss u

Vi kommer att förlova oss under en Finlandskryssning i december. Vi har pratat om förlovning ett bra tag, och kände att detta var ett bra tillfälle. Sambon älskar julen (och spanade in mig första gången när han var jultomte hos min systers svärföräldrar!) så 10 nätter före jul känns bra. Vi ska titta på ringar i helgen. Längtar massor! Vet inte riktigt hur själva ringpåsättningen ska gå till. Jag har funderat på att beställa så det finns champagne i hytten när vi kommer. Vad tror ni om det? Kanske skulle gå på spa också. Verkar helmysigt.

När jag läst här i tråden om dikter o sånt så skulle jag också vilja ge honom en sån. Det borde jag hinna med om jag börjar inom en snar framtid. Ett annat tips som jag kan ge, som jag gav sambon i 1årspresent i somras, är en "älskar dig därför att-bok". Fyllde en hel bok med anledningar till att jag älskar honom. Kan lova att han blev riktigt rörd! Verkligen en hit. :)

• Filifjonkan3

AJFC: Haha härliga föräldrar som inte trodde på er

miss U: en sån bok har jag gjort redan *ler* Och jag la in lite dikter, kort och skrev om saker vi varit med om i den också. Uppskattad!

Låter supermysigt att förlova sig på kryssningen. Ja, champange i hytten låter inte fel ju! Toppen!

Funderar på ifall man ska vara så klassisk så man förlovar sig på nyårsafton... tråkigt kanske? Hade varit mysigt att göra det på jul men vi kommer förmodligen inte fira julafton ihop.

Svar på tråden Hur planerar/planerade ni er förlovning?