• Fru 2009

Vi skulle ha ett påkostat bröllop, men...

allt ändrades igår, p.g.a. mig..

Insåg att eftersom vi är unga, och även har planer på att skaffa hus, nya jobb och barn efter bröllopet, är det dumt att lägga hela spar-budgeten på bröllopet.
    Så har suttit och dragit ner på en massa saker, dock enbart med lättnad.
    Vi kommer bjuda ca 70 pers, men kommer med lite tur ändå kunna komma undan ganska billigt.

Vad skönt det känns nu, för en månad sedan ville jag inte dra ner på något gällande bröllopet och blev så ledsen då jag insåg att vi antagligen inte kommer kunna ha råd med hus så snabbt vi vill...

Men nu, nu ser allt så ljust ut, och jag har ändå bara dragit ner på det jag känner att jag kan.

Fästmannen blev så himla lycklig då jag berättade vad jag gjort, han har bara väntat på att pengen ska trilla ner för mig.

Måste få skriva av mig lite bara, är så lycklig just nu.

Finns det fler därute som gjort något liknande?

• Svar på tråden Vi skulle ha ett påkostat bröllop, men...
  • jo hart

åååååå hur gör ni för att få det hyffsat billigt ändå? jag är nog snarare i den fasen du var i förr och min blivande hoppas säkert att poletten ska trilla ned för mig... haha men jag vill bara att allt ska vara perfekt å så som jag alltid drömt om osv osv- jag vill absolut åka på bröllopsresa direkt efter bröllopet och då gärna så fint å fantastiskt som möjligt. den jag kollat på kostar 47 000- gaaaaah!

Tar gärna tips på hur du kom fram till att du vill ha det billigare, och hur ni ska få ned priserna, samt vad du tänker om bröllopsresan...

kram!

• thalia82

fru 2009:

vad kul att det funkar ändå!

det går alldeles utmärkt att ha ett riktigt drömbröllop utan att det måste kosta sjukt mycket. visst skulle det vara kul om vi haft festen på ett slott och så, men för oss funkade det utmärkt med en bygdegård där alla våra nära och kära kunde vara med.

• Fru 2009

jo hart - jag tänker fortfarande så faktiskt, att allt ska vara perfekt.
    Men har upptäckt att det finns minst lika bra saker fast som billigare alternativ.
    Bröllopsresa kommer vi inte fara på, utan kommer istället spendera bröllopsnatten på ett hotell.
    Självklart vill jag fortfarande fara egentligen, men med tanke på att vi istället ska skaffa hus så känns det som att vi kan spara ihop pengar och fara på resa senare.

Här är en tråd jag hittat där man även kan få tips om hur man gör saker billigare och så:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-7/m2435658.html

thalia82 - absolut, även fast jag tagit bort massa pengar från budgeten känns det fortfarande som ett drömbröllop precis som jag vill ha det.

Och tanken att slänga bort massor av pengar för en dag börjar kännas lite (men bara lite) obekväm, därför jag försöker få ner kostnaden, fast vi kommer ändå spara ihop lika mycket som vi tänkt från början, bara spendera dem på annat än just bröllopet också.

• cellabella

Jag tänker som du, fast det har jag gjort sen början så jag har inte behövt ändra planerna. Vi har en del pengar på banken sen husförsäljning men dessa kommer enbart att gå till våra nya lägenhet som blir färdig om ett år. Bröllopet betalar vi allt eftersom och sparar inget till, vi har verkligen en snål budget, 30000 som vi betalar en tredjedel av och våra föräldrar resten. Men det kommer ändå att bli som vi vill, plus att vi får det boende vi vill ha.

• AnnaochHenrik

Förstår precis hur du menar! För en vecka sen var jag helt inställd på att vi skulle ha sittande trerätters på vårt bröllop, nu har jag kommit fram till att vi sparar MINST 100 kr/person på att ta buffé istället. 100 kronor/person gånger 100 gäster... ja, det är 10000 i bröllopsbudgeten som försvann bara där. Skönt!

• Fejs

Hej!
    Hur gör ni för att få ner kostnaderna?
    Våra måsten är trerätters, bjuda på allt, fin lokal samt bröllopsresa.
    Vi vet inte hur vi ska kunna dra ner på kostnaderna... när det gäller lokaler hittar vi bara lokaler där man skall beställa mat från dem, catering brukar väl annars vara lite billigare...

• cellabella

Fejs

För att dra ner på kostnaderna måste man vara flexibel med sina krav annars blir det svårt. Vi har hittat en bygdegård som är väldigt fin, stor och ljus med plats för 100 gäster. Den kostar ca 7000 med musikanläggning och städning. Med en sån lösning kan man hitta catering som gör det billigare om man inte vill laga nåt själv. Dessutom blir det ju mycket billigare med buffé, men det verkar inte vara en lösning för dig. Andra tips är att åka till typ Estland och köpa alkoholen (det funderar vi på) och att låta någon sy upp klänningen (kanske nån du känner som är duktig?). Bröllopsresa struntar vi i så länge, den tar vi när tiden passar oss bättre, hinner alltså spara till den sen, och använda de pengar vi önskar oss istället för presenter. Men om ni vill åka direkt blir det ju svårt att använda pengarna ni kan önska er.

Helt enkelt är det: Tänk om och spara eller var kompromisslös och slösa!

• Fröken Figo

Fru 2009:

Det låter vettigt! En liten varning bara, om du hänger mkt på BT kommer du hitta 100000 saker du bara "måste" ha... Tänk bort vad alla säger här och känn efter vad som är viktigt för dig. I början tänkte jag att jag ville ha en ganska enkelt bröllop men sen har jag fått för mig en massa saker som att man ska ha fantastisk fotograf, lyxig bil, bröllopssvit, fina trycksaker...

Allt det där är jättekul och jag har fastnat i fällan redan. Men ibland önskar jag att jag kunde skala bort en del och tänka mer romantiskt... Jag vill ju gifta mig med min älskling, resten är ju bara detaljer!

• cellabella

Fröken Figo

Håller med, jag har faktiskt blivit lite skadad av det här.

• Fru 2009

Fröken Figo - har märkt av den där "måste" känslan redan faktiskt.

Men har gått igenom vad som egentligen är viktigt och inte, och tagit bort en massa saker som bara skulle kostat mer än det smakat.

Har i alla fall fått ner budgeten en hel del nu, men funderar på hur man kan pressa den liiiite till.

Svar på tråden Vi skulle ha ett påkostat bröllop, men...