• Snowsee

Var det ett frieri?

Igår kväll låg jag och sambon i soffan framför TV:n och tittade på "Mitt stora feta grekiska bröllop". Bra film! Killen i filmen friar till tjejen i sängen och hon svarar "JA!" Då tittar min sambo på mig och frågar om jag vill gifta mig med honom. Ja, svarar jag. Allvarligt? frågar han. Ja, det är klart, säger jag. Och han fnittrar som en liten pojke och ser alldeles lycklig ut.

Ska jag ta det som ett frieri eller bara en "koll" på om jag skulle vilja gifta mig med honom ngn gång framöver. Vi har snart varit tillsammans i 2 år, sambos i 1,5 och förlovade i 11 månader.

Hur skulle ni tolka det?

• Svar på tråden Var det ett frieri?
  • Zix
    Snowsee skrev 2007-09-30 15:57:49 följande:
    Zix:Läste din andra tråd och håller INTE med dig om att man friar och SEN förlovar sig. För oss var det: Träffas, bli ihop, sambos, förlovning, och bröllop när tiden känns rätt och ekonomin tillåter. Vi är båda "bara" 21.Håller med Peol om att det är olika från person till person och att det beror på livssituation och ålder.
    Man kan givetvis förlova sig utan frieri och om man nu har frieri så brukar det sammanfalla med själva förlovningen.

Men vad jag syftade på är att man inte kan fria EFTER att man redan förlovat sig.
  • Peol

Vi tycker olika. Man kan fria efter en förlovning, gick jättebra för vår del. Sedan om det är ett brott mot seder och traditioner bryr jag mig personligen inte om. Jag är nöjd med min situation iallafall

• Zix
    Peol skrev 2007-09-30 19:25:50 följande:
    Vi tycker olika. Man kan fria efter en förlovning, gick jättebra för vår del. Sedan om det är ett brott mot seder och traditioner bryr jag mig personligen inte om. Jag är nöjd med min situation iallafall
    Ja men varför fråga en fråga som man redan vet svaret på?
  • mandm

Jag tror att han friade på riktigt!

Zix: att du orkar driva din tramsiga tes om hur det SKA vara. Låt bara folk göra som de själva vill!

• pickolina
    Zix skrev 2007-09-30 19:30:48 följande:
    För att alla inte har samma syn på saken som du! I dagens samhälle så kan man nog bli rätt besviken om man tar för givet att den man är tillsammans med har en tradtionsbunden syn på det hela. Därför kan det självklart uppstå konflikter, missförstånd och/eller osäkerhet, när man inte är helt säker på hur den andra ser på saken. Om man är så naiv att man tar saken för givet pga traditionerna och ordens egentliga innebörd så får man ju skylla sig själv om man hamnar i en tråkig/jobbig situation..
  • mandm
    Jag tror att de flesta som friar egentligen vet vad svaret skall bli oavsett om man är förlovad eller inte. Jag tror inte att man behöver vara mer säker på att få ett ja om man är förlovad än om man inte är det. Nä, nu faller jag in i att diskutera detta trams med dig, puh, blir sista inlägget.
  • Peol
    Därför att vi har haft lite olika syn vad gäller bröllop.
    Jag ville ha "stort" kyrkligt bröllop, han ville dra till Vegas och köra "Drive in" modellen. Ingen ville tvinga den andra till något, därför har det fått bero.
    Sedan har åren gått, jag har kläckt ur mig någon gång att jag är för gammal för att gifta mig (med glimten i ögat).
    Själva frågan är väl i vårt fall startskottet på att börja planera datum, tillvägagångssätt mm.
  • MissLovely

Snowsee ..

Bry dig inte om det Zix säger..Utan fokusera dig på vad din sambo har sagt :) Grattis föresten..Jag håller med om att du borde fråga honom rakt ut.

• jimbolina

Känns inte som att man ska behöva vara tveksam till om det var ett frieri eller inte.... Det händer förhoppningsvis bara en gång i ens liv och när det väl händer så ska man inte behöva fråga folk på BT om det var allvar eller inte. Tycker synd om dig!.... Min blivande luskade lite något år innan typ.... "Om jag någon gång skulle fråga skulle du då säga ja".... Sen när det väl hände så var det precis som jag drömt om....

• Skottdagen2008

Ja, man är väl ganska traditionsbunden, men för mig som inte är är förlovad men ska gifta mig ändå en förlovning just en FörLovning, dvs ett lovande i förväg att man ska gifta sig. Alla får tycka som det vill, men är det inte lite konstigt att man liksom förlovar sig och sedan då ....ska man fria på nytt? Inte enligt mig, men många andra. Man tycker helt enkelt olika.

Jag önskar er alla hur ni än har kommit fram till bestämmandet av bröllopsdatum GRATTIS

SNOWSEE:
    om du inte är säker på frieriet ställ en motfråga. Typ vilken dag skulle du tycka det var passande att boka vigseln ?

• GME76   080802

Lät som ett klockrent spontant frieri tycker jag . Men gör som Skottdagen2008 föreslår så slipper du fundera .

• valkyriana

Tycker också att det låter som ett blysamt frieri. GRATTIS!
    Men du får kanske ställa en motfråga. Fiska lite.

jimbolina- inte är det synd om henne! Livet är inte en Hollywood film. Och alla män friar inte nere på knä.
    Mellan mig och min m2b skedde aldrig något klassiskt frieri. Vi har bara "vetat" sedan vi träffades att Vi ska leva resten av våra liv tillsammans. Sedan har svaret på frågan om vi ska gifta oss med varandra bygts upp i antydnigar och små kärleksförklaringar. Sedan pratade vi om då det skulle ske- så slog det oss att vårat perfekta datum var 080808. Av flera skäl.
    Efter att vi bestämt det så bestämde vi oss för att vi skulle förlova oss 1 år innan och sedan tittade vi på ringar tillsammans.
    Kan inte påstå att det är synd om mig heller.

• Snowsee

jimbolina- Nej, inte är det synd om mig. Även om det inte var ett frieri just nu så gör det inget. Vi är båda 22 och fortfarande unga. Jag vet att han vill leva med mig och skaffa barn med mig. Sen om vi inte gifter oss just nu gör inget alls. Än så länge har vi allt några år till på oss.

Zix- Du kan väl fortsätta din diskussion i din tråd i stället?

• AngelOfLove

Jag skulle inte tolka det som ett frieri utan att han kollade efter att du verkligen ville så att du inte säger nej när han väl går ner på knä.

Svar på tråden Var det ett frieri?