• Snowsee

Var det ett frieri?

Igår kväll låg jag och sambon i soffan framför TV:n och tittade på "Mitt stora feta grekiska bröllop". Bra film! Killen i filmen friar till tjejen i sängen och hon svarar "JA!" Då tittar min sambo på mig och frågar om jag vill gifta mig med honom. Ja, svarar jag. Allvarligt? frågar han. Ja, det är klart, säger jag. Och han fnittrar som en liten pojke och ser alldeles lycklig ut.

Ska jag ta det som ett frieri eller bara en "koll" på om jag skulle vilja gifta mig med honom ngn gång framöver. Vi har snart varit tillsammans i 2 år, sambos i 1,5 och förlovade i 11 månader.

Hur skulle ni tolka det?

• Svar på tråden Var det ett frieri?
  • Indil

Fråga rakt ut om han menade allvar eller bara undrade. Det är väl bästa sättet att få veta

• Fru Enamorada

hmm ni är ju redan förlovade.. betyder ju att man ska gifta sig nån gång framöver.. eller? så jag menar "kollen" har ni ju redan gjort...

så jag tror han menade allvar. grattis! bara att bestämma datum och börja hitta bra tips här på bt :D

• tågjäntan

Enamorada
    I Sverige är det itne helt självklart att man ska gifta sig bara för att man förlovar sig. Det finns flera som tycker att det räcker med förlovningen. Vílka löften man då gör har jag ofta undrat =). Man kanske bara byter ringar och har en romatisk middag eller liknande.
    I USA däremot är förlovning = frieri, alltså att man SKA gifta sig.

• fru Trul

Det går alldeles utmärkt att fria framför tv;n. Min kille friade när vi låg i sängen å kollade på Tom och Jerry Vi ska gifta oss på Alla hjärtans dag i Indien.

• Fru Enamorada

tågjäntan

jo jag vet att det är så i sverige :) men jag tycker att det är lite synd då det förstör lite det fina med att vara förlovad. jag menar det tappar ju sin betydelse..

• Peol

Jag tror att han kollade din reaktion för att komma med ett frieri snart. Precis så gjorde min blivande. Han "undrade" lite lätt om jag ville gifta mig med honom "någon gång". Klart jag ville, sa jag. 1 vecka senare på väg hem från Stockholm stannade han på det stället vi träffades första gången och drog en historia för barnen att där hade det varit en videobutik och där en hamburgebar...så gick han ner på knä och friade. Kan tillägga att vår son höll på dö, han blev jätte generad!

• Troll1

Låter som ett gulligt, lite blygt frieri. Jag hade nog ändå frågat vid ett lämpligt tillfälle om han menade det.
    Själv frågade jag om han "skojade" när han frågade, med ring o allt

• Zix

Ehhhh, om ni redan är förlovade så har väl redan en av er frågat den frågan tidigare???

Typ: "Vill du gifta dig med mig?" "Ja" "Bra då är vi förlovade"

Eller har jag missat nåt?

Man träffas, blir ihop, bestämmer sig för att gifta sig, SEN är man förlovade och efter det är nästa steg bröllopet (finns inget där i mellan)

• Peol

Zix:

Tror det är lite olika från person till person.
    Ingen av oss frågade om den andre ville gifta sig när vi förlovade oss. Det beror på livssituation och ålder anser jag.

Vi var väldigt unga och hade inte en tanke på att vi skulle gifta oss inom en snar framtid. Det tog 20 år innan vi kom till skott.

Så för oss var ordningen, vi träffades, blev ihop, förlovade oss, skaffade barn, hus, ett barn till och en nytt hus till, sedan blir det bröllop.

• Snowsee

Zix:
    Läste din andra tråd och håller INTE med dig om att man friar och SEN förlovar sig. För oss var det: Träffas, bli ihop, sambos, förlovning, och bröllop när tiden känns rätt och ekonomin tillåter. Vi är båda "bara" 21.
    Håller med Peol om att det är olika från person till person och att det beror på livssituation och ålder.

Svar på tråden Var det ett frieri?