• Linda och Hannes

Näckrosor/lotusblommor?

Jag funderar på att knyta an lotusblomman eller näckrosen till vårat bröllopstema. Vi gifter oss i slutet på maj, blommar näckrosen då? Vart skulle man kunna köpa lotusblommor någonstans? De är ju vattenväxter, hur fungerar de i en bukett t.ex.? Eller eventuell bordsarrangemang???

• Svar på tråden Näckrosor/lotusblommor?
  • thalia82

Näckrosor blommar oftast i juli har jag för mig... Det kan hända att det finns någon odlad sort som blommar tidigare.

• Linda och Hannes

ja de vore ju typisk om inte näckrosorna blommar när vi ska gifta oss.... ville ha ranunkel men de blommar tidigare och så tänkte jag näckrosor men de blommar då senare.... nå vi får se vad det blir. Pioner är jag inne på nu... tack iaf!

• fd Svart brud

Det är lättare och billigare att få tag på ranunkler än lotusblommor. Ranunkler går fortfarande att få tag på i maj.

Näckrosor på snitt är inte särskilt hållbara och det är svårt att få dem att hålla i brudbuketter. Susan Avery har en del näckrosbuketter på sin sida, men de flesta är fortfarande i knoppigt skick eller utblommade, gröna lotuskapslar.
    www.susanavery.com.au/samples/bouquets/images/122.jpg
    www.susanavery.com.au/samples/bouquets/images/127.jpg
    www.susanavery.com.au/samples/bouquets/images/132.jpg

Såvitt jag vet är det både enklare och billigare med lotus på andra sidan jordklotet. Dessa bilder är från australien.

• fd Svart brud

Jag har röda näckrosor i min damm hemma. De blommar rikligt från maj till frosten tar dem, men jag har en extremt rikblommande sort. Har även vita näckrosor och de blommar i slutet av juli. De funkar inte att ha som vanliga snittblommor, de vissnar direkt såvida jag inte skär av stjälken och låter dem flyta i en skål med vatten i några dagar. När det mörknar går blommorna och lägger sig och sluter kronbladen.

Vilda näckrosor, i alla fall vita och röda är fridlysta.

• fd Svart brud

thalia82

Det är möjligt at det är så... Men jag har hittat denna lista från år 2000, så jag blir lite förvirrad.

linnaeus.nrm.se/flora/fridlys.html
    (Se nordnäckros - Nymphea alba)

Info om vita näckrosor:
    linnaeus.nrm.se/flora/di/nymphaea/nymph/nympalb.html (här står också att den är fridlyst)

Röda/rosa vilda näckrosor som är en mutation av ovanstående är också fridlysta i hela landet.

Hur som helst är den vita näckrosen garanterat fridlyst i Örebro län där jag bor.

• thalia82

Det är en hel djungel (hehe) när det gäller fridlysta växter... suck! svårt att veta vad som gäller när det står olika överallt!

• fd Svart brud

thalia82
    Ja, det gäller att hitta en uppdaterad lista. Eller så får man ringa/maila och kolla med naturvårdsverket för att få uppdaterad information.

• Kirsto

Såg ett så vackert arrangemang i Martha Stewart weddings, näckrosor som flyter i runda skålar (typ guldfiskskålar). Enkelt och VACKERT!

• Linda och Hannes

Nu har vi bestämt oss! Det blir näckrostema! Om det inte finns levande å får tag på så finns det finfina tygblommor, ljuslyktor och annat material i näckrostemat.

Yieppie! En bit på väg och nått att bygga vidare på. :)

• Linda och Hannes

Tipsa mig gärna om sidor/affärer odyl med näckrosor. :)

Kramen!

• Linda och Hannes

ops... jag bor i Sthlm, så inte värt med tips i Malmö tex... ;)

Svar på tråden Näckrosor/lotusblommor?