• T kärlek J

vad tycker ni är störst, frieri eller samboskap?

Som rubriken lyder, vad tycker ni är störst av att förlova sig eller att bli sambo med någon?
    vad tycker ni borde ske först, samboskap eller förlovning?
    hurblev det för er?

förklara gärna varför ni tycker som ni gör och hur det blev som det är =)

• Svar på tråden vad tycker ni är störst, frieri eller samboskap?
  • Skottdagen2008

Dum fråga på denna tråd , självklart är giftermål störst. Det är ju därför vi alla surfar här.

Nädå, inte dum, ingen fråga är för dum att ställas. "Frågar man inget får man inget veta" (hjärnkontoret )

Jag tycker helt klart att man ska vara sambo innan man bestämmer sig för att gifta sig med pojkvännen. Det dyker upp sidor man aldrig stött på förr och gräl man inte trodde var möjligt och älskar man varandra trots allt så kör på med giftermål efter nåt år som sambo.

• T kärlek J

kanske borde frågat på ett skilsmässoforum ;)

Jag frågar för jag har inte varit med om något men snart om allt går enligt planerna ;)
    Du har bra argument skottdagen 2008, inget att säga emot =)

• Nellies mamma

Självklart tycker jag att förlovning/giftemål är större än samboskap. Och självklart ska man bo tillsammans innan man tar steget till att bli äkta makar, annars vet man nog inte vad man ger sig in på. Man känner inte varandra förrän man har bott tillsammans ett bra tag.
    Vi blev sambos ganska fort, redan efter 1½ månad och har nu bott ihop i 2 år, är nyblivna föräldrar men inte förlovade ännu. Och jag kan nog säga att jag är överlycklig för att vi inte förlovat/gift oss innan vi fick barn, för barn prövar verkligen ens förhållande. Klarar man av alla stormar som kommer med ett barn så klarar man av allt. Jag visste redan innan vår dotter kom att jag ville leva resten av livet med min älskade men nu är jag ännu mer säker, ingenting kan sära oss.
    Och det är tyvärr väldigt många som skiljer sig när barnen väl har kommit och det tror jag beror på att "smekmånaden" är över och det riktiga livet verkligen har börjat. Så jag skulle nästan kunna rekommendera alla att skaffa barn innan giftemål men det kommer jag inte att göra

• Skottdagen2008

Nellies mamma:
    Håller inte med dig alls. Jag tycker peronligen att skaffa baran är störst. Jag menar skilja sig kan man ju alltid, men skaffar man barn har man ALLTID honom kvar i sitt liv. Förutom honom får man också hans nya och troligen deras gemensamma baran, ditt barns halvsyskon på köpet. Nä gift dig först.

Hade det gått som jag eg. tänkte från början hade vi varit gifta innan vi skaffade familj, men det fick blir lite omplanering.

Steg:
    1. Sambo
    2. Giftermål
    3. Barn

• Skottdagen2008

Som du Nellies mamma sa, klarar man smekmånaden klarar man allt, dvs barn ihop.

• lillan31

För 10 år sen hade jag antagligen hållit med om att man ska bo tillsammans innan man gifter sig....Done that
    O det höll inte trots...

Men idag är min situation helt tvärtom. Vi kommer flytta ihop i samband med giftermålet....av olika anledningar.

vi har ändå ridit ut många svåra stormar under vår 5-års tid tillsammans och blivit starkare och väldigt bra på att kommunicera....så JAG personligen tror att för OSS kommer det att fungera.

det finns ju aldrig några garantier för nåt...men jag vet i allafall att jag och min blivande kan kämpa tillsammans vid motgångar.

• Liinda_e

förlovning -sambo då tycker jag sambo är större då förlovning bvara är en ring på fingret som man sett folk allt för ofta ha och sedan bara göra slut och ta av....
    sambo-giftemål.....då pratar vi en helt annan skala och jag tycker dom är likvärdiga...möjligtvis att giftemål är ngt litelite större i mina ögon

• Zozo

Samboskap! I den meningen att den största skillnaden gör det att flytta ihop. Att gifta sig gör ingen skillnad i praktiken om man, som vi, redan har bott ihop i 10 ar.

• rosesarered

Antar att du menar vad som är störst utav förlovning och samboskap..
    jag tycker själv att samboskap är större för förlovning är egentligen bara "en ring på fingret"...
    menar inte att en förlovning saknar betydelse men lite så som Liinda_e skrev..Den största förändringen rent praktiskt är väl att flytta ihop, gifter man sig så förändras ju inte vardagen förutom att man är man och fru.
    Vi tog det i ordningen 1.flytta ihop 2. förlovade oss steg 3 blir att gifta oss.
    Håller med om att det kan vara en fördel att bo ihop innan man gifter sig:)
    Det största för mig är nog kombinationen av bo ihop förlovade/gifta.

Sen barn är en helt annan sak fast det fanns inte med i din frågeställning

Svar på tråden vad tycker ni är störst, frieri eller samboskap?