• Aurelia

the downward spiral? eller funkar det bra?

Har lite frågor till er som har kopparspiral. Jag har haft min nu sen kl 10 igår, och känner knappt av den längre. Igår kändes det lite jobbigt, som stark menssmärta, men idag alltså okej!
    Vad jag undrar är:

- Är det vanligast att tjejer som inte fött barn får en mini-spiral? Jag fick en sån. Gjorde den ont att sätta in för er? Jag tyckte det var helt överkomlig smärta, men obehagligt. Hade tagit ipren innan.

-Kom mensen som vanligt efter att du börjat med spiral?

-Kan man ha sex efter ett par dar om man anväder kondom, så det inte kommer in några bakterier?

-Hur har spiral funkat för er annars? Är ni nöjda?

-Är det lätt att känna trådarna själv? Vågar man känna efter så fort man slutat blöda eller ska man låta den "vara ifred" ett tag först?
    Det finn

• Svar på tråden the downward spiral? eller funkar det bra?
  • Skottdagen2008

Jag fick en kopparspiral efter jag förr barn.

Jag kände inte så mycket av när hon förde in den men typ en halvtimme efteråt kräktes jag och fick stanna bilen då jag höll på att svimma, men efter det har jag inte känt något obehag alls.

Mensen hade redan kommit innan jag satte in spiralen. Jag ville vara mig själv en stund.

Vi väntade lite med sexet, men vi använde ingen kondom heller första gången med spiralen och det kändes nice .

jag är mycket nöjd. Mår prima, den enda nackdelen är att jag blödde lite hela tiden det första tre månaderna sedan har jag rikligare mens i en hel vecka och jag känner när jag har ägglossning och det blöder till lite då.

Ja, man känner trådarna. de är lite vikta och mjuka, men man kan känna dem.

• Fru Tingeling

Haft kopparspiral efter mitt första och nu efter mitt andra barn. sammanlagt i ca 8 år, är skitnöjd. Har lite mer mensvärk bara.
    Du kan ha sex precis som vanligt nu, men vänta lite om du blöder om du tycker det känns otäckt, man är ju som sagt känslig där inne.

Sen kan ju din man känna efter om trådarna skär in i honom vid samlag för då får du gå till barnmorskan och klippa trådarna lite, vilket jag fick göra första gången, gör inte ont.
    Om du för in fingrarna så kan du känna som två ståltrådar i mynningen av "tappen", det kan du göra efter att du slutat blöda om du är nyfiken, man har ju tvätta fingarna innan ;)

• Aurelia

Sådärja, sex dagars avhållsamhet blev det...blödde ändå bara två dagar efter spiralinsättnngen som tur var. Han kände inte av den, och för mig kändes det inget negativt alls, fantastiskt uppfinning måste jag säga!

• Aurelia

Det är bara en sak som gör mig lite nervös... har försökt känna efter att trådarna sitter där de ska, men känner inget. Kanske känner jag inte tillräckligt "långt in". Känns nästan konstigt att man skulle kunna känna dem om killen inte känner dem... jag menar, hur ska jag komma längre in med mitt finger? Det är väl inte rimligt att tänka sig att den skulle ha åkt ut utan att jag skulle märkt något alls? Ska kolla på måndag ätt den sitter rätt när jag ändå är hos gynekologen...

Svar på tråden the downward spiral? eller funkar det bra?