• LisaHi­llman
    Äldre 20 Sep 12:53
    67209 visningar
    16 svar
    16
    67209

    På vilket finger?

    Hejsan

    Är lite osäker på vilket finger man har förlovningsringen?
    Det är väl också på samma finger man har giftas ringen

  • Svar på tråden På vilket finger?
  • MrsNan­onino
    Äldre 20 Sep 12:54
    #1

    JEPP... så är det

  • LisaHi­llman
    Äldre 20 Sep 23:10
    #2

    Det gav mig inget bra svar

    Är det vänster finger?


    MrsNanonino skrev 2007-09-20 12:54:27 följande:
    JEPP... så är det
  • Soon to be mrs T
    Äldre 20 Sep 23:37
    #3

    JA, vänster

  • Wiggy
    Äldre 21 Sep 00:20
    #4

    Vänster ringfinger

  • 071201
    Äldre 21 Sep 06:31
    #5

    Om man bor i sverige är det vänster men hörde på jobbet i veckan att det är höger i vissa länder.

  • Dockan­75
    Äldre 25 Sep 16:22
    #6

    Hej!

    Nu har du redan fått svar ser jag, men ja det är vänster hand man har både förlovningsring och vigselring på. I Sverige har vi den/de på vänster hand för att man säger att den handen är närmast hjärtat som ju sitter lite mer på vänster sida av kroppen än höger!
    Gulligt tycker jag!

    Ha det!!

  • Annaoc­hHenri­k
    Äldre 25 Sep 16:28
    #7
    071201 skrev 2007-09-21 06:31:07 följande:
    Om man bor i sverige är det vänster men hörde på jobbet i veckan att det är höger i vissa länder.
    Man behöver inte ens åka särskilt långt för att hitta folk som har ringen på höger hand, i Norge har de det till exempel!
  • Mi och Nez
    Äldre 25 Sep 16:36
    #8

    I Danmark verkar det också vara lite olika. Eller inte lika viktigt i alla fall vilken hand man väljer...

  • lill malin
    Äldre 25 Sep 19:01
    #9

    måste bara fråga, är du Lisa Hillman från Sandviken? (jag vet att det är en chans på miljonen, men man måste ju fråga!)

  • Morr
    Äldre 25 Sep 20:36
    #10

    jag har min på vänster och H. sin på höger eftersom den satt bättre där och han kände sig mer bekväm med ringen på höger ringfinger så då tänkte vi att det inte spelar någon roll eftersom vi ändå vet vad ringen betyder och att det viktiga är att det känns bra! Sen när vi håller varandra i händerna så möts ringarna och det skulle de inte ha gjort om vi haft båda på höger hand! Tror inte att det går att ta miste på vad det är för en slags ring ändå..

  • LisaHi­llman
    Äldre 26 Sep 18:40
    #11

    Ja, det är Lisa från sandviken.
    Känner jag dig?

  • lill malin
    Äldre 2 Oct 21:03
    #12

    lisa: om du har hållit på med kaniner så har vi nog träffats ute på tävlingar, känner nämligen igen dtt namn SÅ väl.

  • tågjän­tan
    Äldre 2 Oct 23:03
    #13

    I Norge och en del andra länder har man förlovningsringen på vänster sida och när man gifter sig byter ringen finger. I De baltiska länderna betyder det att man är skild eller änka om man har ringen på vänster ringfinger - eller var det höger? Hmmm... bäst att låta det vara osagt =).

  • Ms Daisy
    Äldre 3 Oct 08:57
    #14

    Om man inte vet på vilket finger man har ringen när man förlovar sig, är man gammal nog att förlova sig då....?

    :) :) :)

  • LisaHi­llman
    Äldre 3 Oct 14:52
    #15

    Jag är gammal nog. Men jag skall inte förlova mig, jag ville bara veta eftersom att alla jag frågat har sagt olika precis som här.

  • Ms Daisy
    Äldre 3 Oct 16:52
    #16

    Ja, förlåt, det kanske lät lite elakt, men jag trodde att alla visste vilket finger man hade ringen på som förlovad/gift.

Svar på tråden På vilket finger?