• Limegrön

OT: Fotvårtor!

Jag vet att det är OT - men - Tänkte bara fråga er här på BT, som verkar veta allt.

Jag har problem med fotvårtor sedan 10 år tillbaks och har provat det mesta, egen-frysning, medel att pensla, plåster, slipning.

När jag varit på fotvårdsklinik, säger de att "de ser så fina ut, fortsätter du behandla dem som du gör, är de nog borta inom så och så många månader..." Jag var senast på klinik i mars, och då trodde de att vårtorna skulle vara borta till bröllopet. Nu är jag gift sedan 2 månader, men vårtorna ser likadana ut

Någon som har ett kanonbra tips???

• Svar på tråden OT: Fotvårtor!
  • Lena+Mattias=sant

Frysning på klink och frätande "knappar" köpta på apoteket att använda mellan frysnignarna var det enda som lyckats rå på vårtorna som jag hade på fingrarna. De försvann på 1.5månad och en av dem hade jag haft i 10år.

• Limegrön

Hur många gånger frös du?
    "Knapparna" - är det samma som små runda plåster?

• Lena+Mattias=sant

Och man sätter på dem på blöt hud och så sitter de 8h elelr vad det var.

Jag frös 2-4ggr, olika för olika vårtor, tror jag det var.

• Ann242

Det här kommer låta helknasigt, för det var det jag själv tyckte när jag fick rådet... Men var beredd *s*

Mitt tips är att fila vårtan ett tag, sedan ta en rå lök och gnugga på vårtan, och sedan gärna sova med en bit lök på vårtan. Min stora försvann på så sätt! Dröjde inte hur länge som helst heller! Ska aldrig tveka på husmorstips hädanefter! *ler*

• Krystal

Hade själv vårtor på fötterna när jag var yngre.
    Testade det mesta, frysning, vårtmedel, skrapa...men det ända som jag tyckte gav resultat, i att dom försvann var:

BANANSKAL!

Sitt i fot/handbad en stund för att mjuka upp vårtan. Sen tar du en banan, gärna en inte helt mogen, mer grön är brun. Skala och lägg insidan av skalet mot vårtan. Tejpa fast med kirurgtape och sov med det över natten. Är det på foten kan man ha socka, eller en bomulshandske om det är handen det gäller för att inte kladda i sängen, och för att hålla skalet lite på plats.
    Detta fungerade för mig, det är vad jag tror i alla fall det gjorde. För efter tålmodigt användande av bananskal försvann dom, och har inte kommigt tillbaka...

• ninjan

jag hade en drös vårtor på stortån för nåt år sen. Det var jätteäckligt, det var minst 15 st som satt så tätt att de såg ut som en enda stor äcklig vårta. Det kan man ju inte ha på tån, tänkte jag och for till en sjukskötare ( vet inte hur ni har det i sverige, men där jag bor kan man åka till en sk morgonmottagning för att fixa sånt ) Ja, så dit for jag, och hon hade på ett frysningsmedel. Fick upprepa mina besök ett par gånger, och själv behandla lite med fotfil och veruxin. Och borta är dom, halleluja!

• oss två

Jag hade oxå problem jätte länge...men det finns nått vårtmedel som är ganska bra på apoteket...fast jag filade ner vårtan först ganska mkt, till på gränsen till att börja blöda, sen smörjde jag på...efter ett tag så dog de ut. så skönt det var att bli av med dom efter så många år.

• Kärlek08

Jag gick till husläkaren och har nu fått remiss till hudkliniken på sjukhuset. ska dit den 24:e och frysa vårtorna men de vill att man förbehandlar med vårtmedel och vårtplåster. har gjort det i en vecka och huden blir alldeles svampig och man kan dra bort hud... skitäckligt men det ser ut som om vårtrötterna syns nu så jag hoppas de dör när jag fryser.

Hade stora problem med fotvårtor när jag var yngre, hade ett område stort som tre femkronor med vårtor på foten. Då gick jag till en laserklinik i sthlm. hon körde laserljus på vårtorna och rötterna kom fram (ser ut som svarta prickar) och till slut ramlade de bort. fantastiskt var det, har inte haft vårtor sedan dess förrän nu, 13 år senare... Om jag minns rätt hette stället rätt och slätt Laserkliniken.

• Limegrön

Tack för all hjälp! Jag tror jag ska gå och frysa på klinik nu...

Svar på tråden OT: Fotvårtor!