• Flicka87

Menskopp

Hej tjejer!
    Jag vet att det finns massor av trådar om menskoppen, och jag har läst alla känns det som utan att hitta svar..
    Jag har haft min kopp ett bra tag utan att få det att funka. Har tom återgått till att använda tampong, men jag tycker att menskoppen är så mycket bättre - bara den inte läcker!
    När jag har mindre mens funkar det fint, men i början måste jag byta nästan varannan timme..då är den nästan full, och läcker.
    Har funderat på att byta till en storlek större..men jag är bara 20, och jag får panik av tanken på att jag skulle vara "slapp" där nere..
    Jag är inte heller säker på hur långt ner den ska sitta, ska den lilla piggen sticka ut?
    Finns det någon mer som haft samma problem men lärt sej hur man ska göra, eller andra som har tips?
    Och snälla, ingen diskussion om vad en menskopp är eller om det är äckligt eller ej, jag behöver verkligen hjälp med hur den används!

• Svar på tråden Menskopp
  • tattar-Emma

Tycker de andra har skrivit bra saker. Jag har också klippt av piggen och det hjälper verkligen att hitta ett bra sätt att sätta in den på. Själv trycker jag in den till 2/3 och snurrar, därpå får den glida på plats.

Precis som du har jag problem med att den läcker snabbt i början när jag blödr mycket, inte efter 1-2 timmar iofs men 3-4. Har funderat lite på att köpa en ny. Tror inte att jag är särskilt slapp, men ändå närmare 30 än 20 och rätt lång, det spelar ju också roll. Internationellt så kan ju tjejer vara pyttesmå så det kanske inte stämmer riktigt för svenskor?

• Champis_Sanna

Jag har ett problem med min menskopp. Jag får inte in den. Hur jag än försöker så går det bara inte! Har ni något tips på problemet?

• tattar-Emma
    Champis_Sanna skrev 2007-09-17 00:59:39 följande:
    Jag har ett problem med min menskopp. Jag får inte in den. Hur jag än försöker så går det bara inte! Har ni något tips på problemet?
    Hur gör du när du försöker? På vilket sätt går det inte?
  • Champis_Sanna

Jag viker ihop den och försöker sedan föra in den men jag lyckas verkligen inte få in den. Det känns som om den fastnar i början i hålet och sedan får jag inte in den. Ska man hålla längre ner, exakt hur ska man göra för att få in den?

• tattar-Emma

Du kanske trycker åt fel håll? Om du har vikt två gånger bör den ju få plats så det borde inte vara det.

Sitta på huk är lättast tycker jag, och att börja med "böjen" bakåt (man viker ju koppen till ett U). Sen har jag upptäckt att livmodern ligger åt höger så allt inuti lutar också åt höger. Med tampong spelade det ingen roll, men koppen vinklar jag svagt åt höger och så bakåt då. Det är viktigt att trycka den åt rätt håll.

• tattar-Emma

Och böjen bakåt först som sagt. Svårt att trycka in den vinkelrätt mot hålet, börja istället med böjen och vinkla upp den efter nån centimeter.

Hållandet tycker jag kommer naturligt. Först nära öppningen för att klämma ihop allt, sen peta på spetsen det sista.

• Champis_Sanna

Tusen tack...ska prova detta!

• Flicka87

tattar-Emma: menar du att du viken den, för in den till 2/3, snurrar, och sen bara låter den sitta så, lite utanför?

och ang. funderingen om det kan bero på att jag är lång, så nej, jag är kort faktiskt, knappt 160cm..
    Men har kollat runt på flera sidor och på en stog det att om man har mycket mens så bör man beställa den större..så jag hoppas att det bara är det som är problemet!
    Ska även försöka leta rätt på min livmoder för att se om den kanske sprutar ut mens bredvid koppen istället för i =P

• Zix

Jag har oxå lite problem med att stoppa in min men det brukar lösa sig om jag sköljer den med lite vatten först så glider den lättare in, litet tips =)

• tattar-Emma

Flicka 87, nej, jag menar att efter 2/3 och snurr så brukar det bara vara att trycka till på toppen så glider den på plats av sig själv. För mig har det funkat bättre eftersom jag verkar "styra" den fel annars.

Tala om ifall det funkar bättre med en stor, har som sagt själv funderat på att byta upp mig. Det har bara inte blivit av, är lite pank och det funkar ju med den lilla, bara jag tömmer den ofta de första två dagarna.

Svar på tråden Menskopp