• AnnaMaria325

Vad är skillnaden egentligen?

Vad är egentligen skillnaden på en förlovningsring och en vigselring? kan man ha en vigselring som förlovningsring o tvärt om eller är det helt fel? Jag är lite förvirrad här...

• Svar på tråden Vad är skillnaden egentligen?
  • tattar-Emma

Man byter förlovningsringar när man förlovar sig och får en vigselring vid bröllopet ;)

I Sverige är det vanligast att förlovningsringen är slät, kanske för att killen och tjejen har varsin matchande och det är olagligt för män att ha blingbling, medan vigselringen i så fall är den som har diamanter. I andra länder, som USA, är det tvärtom, antagligen för att de har omvända traditioner så att bara tjejen får förlovningsring medan båda får vigselring. Även där är det ju olagligt med glam för män så där är vigselringarna oftast släta och förlovningsringarna glittriga.

Menmen, jag känner många som har helt släta vigselringar och de är lika gifta de. Tror man tar det som är snyggast.

• AnnaMaria325

för jag o min pojkvän var o kollade på ringar i fredags o då fick jag prova en blingbling ring... jättefin o både min pojkvän o expediten märke att jag tyckte om den men sen när jag kollar på nätet så står den som en vigselring... därför blev jag lite smått förvirrad om man endå kunde ha den som förlovningsring?

• tattar-Emma

Det kan du väl. Det är ju inte direkt lag på att din pojkväns förlovningsring måste vara likadan (kan tänka mig att blingringarna inte görs i herrstorlekar).

• Sarah81

Tattar emma: "Olagligt" så träffande

AnnaMaria325:Håller med Emma, traditionerna håller på att luckras upp. Ta de ringar ni själva tycker om och tror att ni ska trivas med. Och om ni förlovar er med intentionerna om att gifta er tänk på att ringarna ev ska matchas med en vigselring...

Svar på tråden Vad är skillnaden egentligen?