• holabado

Har alla ni förlovat er innan ni gifter er? Någon som "bara" gift sig?

Jag vet att det inte finns några måsten men jag undrar ändå, är det ovanligt att inte vara förlovad och att inte ha någon förlovningsring?

Vi vill gifta oss borgerligt men har inte funderat så mycket på förlovning utan går direkt på "the real thing"

• Svar på tråden Har alla ni förlovat er innan ni gifter er? Någon som "bara" gift sig?
  • *Lilla M*

Jag tyckte också förlovningen var jätteviktig, men så har vi vakren varit förlovade eller ens haft seriösa förhållanden med några andra innan. Jag förstår om man hoppar över det om man varit förlovad/gift innan, kanske.

men jag tänker såhär: Det är alltid roligt med anledning til att fira. Och en anledning för att ha en romantiskt dejt, eller något liknande. Förlovningen är ju ett sådant toppentillfälle!
    Man behöver alltid mer fest och romantik i tillvaron!

• Morr

Lilla M: Vi resonerar lika som du, vi har varit tillsammans i över fem år och inte haft något seriöst innan det och vet att vi ska gifta oss med varandra och ville hinta om detta genom en förlovning.. håller med om att det behövs fler tillfällen att fira, därför valde vi ett datum som inte är vårs årsdag eller liknande... förutom att det blir på hösten som också var den årstid vi träffades första gången! men förstår om man varit förlovad/gift tidigare och inte vill förlova sig igen för att visa att det den här gången är allvar!!

• Gotland08

Morr: Nu var du nog lite för snabb i din tolkning av inläggen. Bara för att vi är några som tycker att det inte tillför något eller tycker det har förlorat sin kraft för oss betyder det inte av vi dömer de som förlovar sig. Ta ett djupt andetag och läs inläggen igen

Lilla M: Håller med dig om mer kärlek och romantik till folket Min m2b friade till mig på julafton och jag visste ingenting men eftersom vi redan varit där så känns en förlovningsring inte aktuell. Vi har varje höst och vinter surpriselördagar för varandra där den ene planerar och överraskar den andre hela dagen. Två veckor innan börjar den som har planerat dagen att skicka ledtrådar. Det är så roligt. Både att planera och bli överraskad. Det är romantik!

• Gotland08

Den 23:e september är det min tur att bli överraskad... Undrar vad det blir den här gången...

• Eia

ja och min m2b hoppar också förlovningskapitlet.. ja har tidigare varit förlovad och för mig har de på nåt vis förlorat dess magi.. när sambon "fria" kändes de mer naturligt att gå rakt på giftermålet.. självklart är det från person till person och upp till var och en själv vad man vill göra, de som passar paret bäst!!

• nyaforsfors

Har man bestämt att man ska gifta sig så är man ju förlovad, så alla som ska gifta sig förlovar sig ju innan. Vi förlovade oss 2003, med ringar och allt, men det måste man ju inte göra.

• Liinda_e

vi hade inte ens ngt frieri....
    vi bestämde oss bara att ja jävlar vi gör det nu!
    och sedan satte vi igång med att skicka inbjudningar samma vecka!
    ringarna som vi köpt ligger och väntar i skåpet...
    man kan säga att vi är FÖR-lovade men jag skulle inte vilja kalla mej förlovad lr tralla runt med en ring innan vi gift oss...
    (ska nämna att varken jag lr min sambo varit förlovade lr gifta innan)

• nyaforsfors

Liinda_e: hihi, du är förlovad, vare sig du vill eller inte!!!! *retas*

• Liinda_e

möjligtvis har jag lovat honom i förväg att gifta mej med honom

• Borisson

Go nyaforsfors - har man bestämt att man ska gifta sig är man förlovad oavsett ringar eller champagne på stranden i Thailand. Vad det handlar om är om man väljer att markera förlovningen med en ceremoni eller inte. De som växlar ringar under en utladssemester eller liknande är ju eg redan förlovade, men håller själva ceremonin för förlovningen vid ett senare tillfälle.

• Joji

Vi har bestämt oss för att gifta oss, utan något officiellt frieri, ÄNNU. ;)

Jag tänker att vi nu är FÖRlovade. När min m2b friar är vi förlovade, nästa sommar är vi gifta. :)

• Liinda_e

nä jag e inte förlovad vi har inga ringar...inte gjort ngt särskillt och när folk frågar ska ni inte förlova er innan ni gifter er..,...varför har du ingen ring....etc etc.....

vi är INTE förlovade....
    vi är förlorade

• Joji

Liinda_e: ni är kanske det som jag tänker att vi är nu: FÖRlovade... Eller lovade...

Det är intressant det här, folk i min omgivning vet ju inte om att vi planerar bröllop, de säger också: ska ni förlova er snart eller? Det är liksom först då som man kan börja tänka på bröllop, i samhällets ögon...

• Liinda_e

ja...sen kändes det ju inte alls särskillt som ngn mening att efter vi pratat om att gifta oss 5 månader framåt oxå trycka in ngn sorts "förlovningsdag" bara för att man ska....

för mej finns det inget som är "FÖRLOVAD" (det är ngt förlegat) för det är varenda kotte numer...min bror tex har varit det 2 gånger på 6 år min mamma är det med sin nya karl men vad jag vet ska dom inte gifta sej lr ens pratat om det....
    andra får väll göra precis som dom vill.
    men efter mina iaktagelser på omgivningen förstår jag inte varför man ska sätta på en ring bara för att vara "romantiska"
    ähh hoppas ingen tar illa upp nu..
    vill man förlova sej fine
    jag vill det inte för för mej fyller det ingen som hellst funktion...

• NYC2007

Vi kommer inte att förlova oss. Vi ska gifta oss i oktober och bestämde oss för i augusti. Jag kommer att ha en ring.

• Joji

Ja, många tar på sig en ring = "förlovar" sig som en romantisk grej utan en tanke på bröllop. Min systerdotter förlovade sig när hon var 14, hur länge höll det? Romantik i alla ära, men så har jag aldrig velat ha det. Ingen av oss har varit förlovad innan.

Fast, vi kommer ju också att ha talat om bröllop och bokat massa saker sedan flera månader när min m2b friar... Antar att vi tänker att vid frierit trär han en för-lovnings-ring på mitt finger, som för oss och officiellt säger att vi snart ska gifta oss... Att vi lovar varandra det. Och GIVETVIS behövs ingen ring för detta men... Vi är även båda romantiska suckers, så just den grejen känns viktig för oss!

Men, var och en gör förhoppningsvis som de vill!

Svar på tråden Har alla ni förlovat er innan ni gifter er? Någon som "bara" gift sig?