• feb08

    Brudar i Lund sommar 2008 - del 2

    Anja,

    Vi ska också ha vår bröllopsfest i festvåningen i AF borgen. Jag vet att man får ha med egen dricka, men att man då (såklart) får betala en serveringsavgift. Vet du vad den ligger på?

    Hur många gäster ska ni ha?

  • feb08

    Ja det kan hända att det var per timme man betalade.

    Vi gifter oss den 23 feb och ska ha lilla salen, nya festsalen och sen det lilla rummet som förbinder dem (är det salongen).

    Vi har inte bestämmt oss för meny ännu. Tänker ni ta något av de bröllopsmenyerna som de har på sin hemsida?

    Vi kommer nog också vara kring 80. Jag var lite orolig att det skulle kännas för få för den lokalen, men om ni också ska ha så... så känns det genast bättre.

    Det som vi funderar mest på just nu är hur vi ska göra med baren efter kaffet... har ni funderat på det?

  • feb08

    Vi tänker oss också att vi ska ha runda bord.

    Vi har fortfarande inte valt om vi ska ha fri bar eller inte. Just nu lutar det mot att vi ska ha betalbar, och att Tegners får hålla i det. M2B har för sig att hon vi bokade av sa att man kunde ha det så. Det skulle vara väldigt smidigt för oss för i så fall behöver vi ju inte fundera på hur vi ska få dit spriten etc.

    Men det mer viktiga är ju som du säger vickningen. Vi har tänkt oss korv med bröd, och kanske öl och cider till. Det måste vi få till.

    Det är lite synd att man inte kommer in i lokalen förrän samma dag.

    När gifter ni er?

    Blir lite stressad av att du redan är klar med bordsplaceringen. Vi har precis bestämt vilka vi ska bjuda in... ska skicka ut inbjudningarna nästa vecka.

  • feb08

    Det är nog bra att vara ute i god tid med bordsplaceringen så att den blir bra. Det är så avgörande för festen.

    Vi har nog tänkt ha en dj. Jag tror att själva tekniken, scen , lampor etc. hyr man av AF, får för mig att jag sett någon prislista över det.

    Vilken kyrka ska ni gifta er i? Vi ska gifta oss i domkyrkan.

    Frisör har jag tänkt använda henne som jag klipper mig hos på Här. Det sägs att hon ska vara bra på uppsättningar.

  • feb08

    M2B ringde precis och sade att han pratat med Tegners. Tydligen har de gjort om det lite. Nu träffas man och diskuterar igenom vad man vill ha och sen offererar de. Anledningen till att de ändrat var att det kunde skilja så mycket i vad olika ville ha, antal glas, personal m.m.

    Sen var det så att om man ville ha med sig egen dryck, så var man tvungen att fixa baren själv också. Annars kunde de erbjuda att de stod för både vinpaket och bar sen.

  • feb08

    Ja det är Jill jag klipper mig hos. Jag tycker hon är väldigt bra.

    Innan hade de ju fasta priser för maten och då ingick dukning och servering. Nu får man berätta hur man vill ha det, och beroende på det så får man ett pris.

    Vi har bokat en tid med dem nästa vecka och då ska vi väl först och främst diskutera igenom vad vi har tänkt, sen får vi kanske provsmaka efter det. Men jag vet inte om jag tycker det är så nödvändigt att provsmaka, men kanske...

    Vi måste nog fundera igenom en hel del innan mötet nästa vecka, som vad vi vill ha för mat, om vi ska ta tårta från dem, om vi ska ta dryck från dem, hur vi gör med baren, om de kan hjälpa med vickning etc.

  • feb08

    På deras hemsida där de har olika bröllopsmenyer skriver de: Vi kan givetvis bistå med bröllopstårtan också.

    Vi hade inte tänkt ha tårta därifrån så vi har inte riktigt tänkt på det, men det kanske egentligen är en bra idé att ta tårtor därifrån.

    Det står även på hemsidan, precis som det jag skrev innan att de nu tar betalt för porslin etc på annat sätt.

  • feb08

    Jo jag håller med. blev faktiskt förvånad när M2B sa att det var så. Det var först idag när han pratade med dem på telefon som vi insåg hur det var. Men enligt honom så var priserna ungefär som innan om man hade det vanliga, men vissa ville t.ex. ha speciella dukar och 6 glas.

    Jag har inte funderat igenom vad vi behöver, men visst måste man tänka till lite till då.

  • feb08

    Vi har nog också bestämt oss för att fixa dryck själva. Hur har ni tänkt lösa det? Åker ni över till Tyskland och köper, eller köper ni från systemet? Jag har aldrig varit över och köpt, men det kanske är en bra idé.

    undra om de har personal som man kan ha ståendes i baren?

  • feb08

    Grattis till såld lägenhet!

    Jag har aldrig varit över och köpt alkohol, men det låter vettigt.

    Ska ni ha någon som står i baren? Fixar ni den själva eller tar ni den via Tegners?

  • feb08

    Jag ska göra min uppsättning på HÄR med Jill. Jag klipper mig hos henne, men har inte bokat tid ännu.

    Jag tänkte inte bekosta mina två tärnors klänningar. Eftersom jag inte har några särskilda krav tycker jag de kan ordna det själva. De hade ju behövt klänning även om de inte var tärnor.

    Anja: Vi hade möte med Tegners igår och det gick jättebra. Bertil, tror jag han hette som vi pratade med. Han var väldigt bra, lyssnade men hade samtidigt bra synpunkter. Det som däremot inte var så bra var att det verkar som det blir rätt dyrt med serveringspersonal. Förut ingick ju det i priset, men nu betalar man det separat. Han sa att det antagligen behövdes 4-5 st i åtta timmar och sen två till några timmar till. Om man räknar på det blir det lite över 10 000 kr. Det är väldigt dyrt tycker jag...

Svar på tråden Brudar i Lund sommar 2008 - del 2