• brud080816

Kan man begära att tärnor/marsalkar står för sina kläder?

Känns ju lite snålt.
    Nån som har erfarenhet?

• Svar på tråden Kan man begära att tärnor/marsalkar står för sina kläder?
  • Säffle2008

eftersom jag är världens bridezilla så vill jag välja färger på klänningarna åt mina tärnor. Då betalar jag självklart för klänningarna. Blommor betalar jag också för. Skor och hår och mejk däremot, får de ta hand om själva. Hu vad jag lät brutal.. haha

• Emma1982

Givetvis tycker jag att tärnor & bestman själv kan betala det e ju en ära för dom att dom har blivit tillfrågade att vara tärna eller bestman.
    Men jag valde att betala mina tärnors klänning ( jag var med och valde tyget o sen fick dom själva bestämma modell som dom passa i och sen fick jag inte se det förrän hos frisören, kul att jag oxå fick någon överraskning :) ) Sen frisyr, makeup och bukett betala jag oxå. Men dom 2 bestmans vi hade betala själv sin hyrda smoking, men korsage betala vi...
    Men jag tycker man väljer själv, finns ingen regel tycker jag för vilket som e rätt eller fel....

• Candys

Snålt? absolut inte...jag har själv varit brudtärna och skulle aldrig drömma om att be om pengar till klädsel.

• jåi

Nä det kommer dom att få stå för själva.

• Skottdagen2008

Ju dyrare kläder ni kräver att de skaha ju mer tycker jag ska man bidra. Dvs om ni ställer krav på speciella kläder. våra marsalker (har ingen tärna) ska ha valfri mörk kostym som de ju rredan äger sedan fixar vi corsage och slipsar.

• sara gärdin

Lite nyfiken fråga bara....
    Vilken adress är det till sidan där man kan beställa tärnklänningar från kina??? Är mycket interesserad.....

Förlåt kanske inte hade med ämmnet att göra... =)

• Miss (snart mrs) A

Vi har bestämt oss för att betala alla "extrasaker" dvs sånt man kanske inte valt att göra i vanligt fall, hår, make-up och blommor. Klänningarna betalar de för själv men vi inte några krav på hur de ska se ut - vi har bara sagt att de ska trivas själv i vad de har på sig. Nu har jag ju världens tur som har de bästa tärnorna i hela världen som själv är inne på att matcha färger osv trots att jag inte alls krävt det så det kommer nog bli superbra!

• Fröken Figo

Jag tycker man gärna kan bjuda på dem... När man ändå har sina stora utgifter så spelar inte några kläder nån större roll egentligen. Men ända gången man MÅSTE bjuda på kläderna är om man som brudpar har några krav på färg eller stil.

Om man inte vill betala ska man inte ha några krav heller.

Men jag tycker, varför inte? Det är väl en fin gest... Brudtärnan o marskalken kommer säkert hjälpa till en massa innan och under bröllopet, lika bra ge dem kläderna som ett fint minne och en present!

• silvera

Mina två tärnor fick sina klänningar uppsydda i Kina,
    samt matchande väska och sjal.
    De fick ordna med ändring av klänningarna själva.
    Makeup och hår bjöd jag också på, eftersom de var med mig till frissan.
    Skor och smycken fick de stå för själva.
    De hade inga tärnbuketter, utan där lade jag krutet på min egen bukett...
    Marskalken fick sina kläder betalda och en coursage.

Jag tycker att om man vill att de ska ha en speciell färg, eller speciell modell, så får man bidra till deras kläder.

• jennysnartfru

Klart man kan. Men begreppet räkna med kanske är lite svårt. man måste prata med varann om vad som känns rätt osv.
    Jag frågade min tärna om hon ville att jag skulle betala eller om hon ville betala den själv. Helt ok. Tror inte egentligen man ska räkna med att få sina kläder betalda. Det står faktiskt överallt om tärnans uppgift att bla att man ska se det som en ära och betala för sin klänning själv.

Svar på tråden Kan man begära att tärnor/marsalkar står för sina kläder?