• Lapinette

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

Margaux - maken öppnade nu en helt bedårande Borgognevin som vi köpte på vår väg upp i fjol. Mmmmm... bara doften får det att knottras. Ska laga entrecote (oxfilén var inte fräsch i affären) och till det råstekt potatis och haricot verts. Vi skulle ju fira hans födelsedag idag varpå det blir lite extra.

• Lapinette

När vi passerade Bourgogne i fjol så blev det inga besök på vingårdarna då man skulle beställa tid för att få komma dit etc. Det var inte vi vana vid. I alla fall, vi fick tips om en vinaffär inne i Beaune där man kunde prova lite och få tips. Vi gick dit och köpte 6 flaskor (billigaste flaskan 29 euro..fast det är väl typisk Bourgogne). Den vi öppnade ikväll är en Savigny-les Beaune, 1er cru fån Maurice Ecard et fils 1999. Den var god både till entrecoten och den mörka chokladen. Mmmmm...jag spinner (kan kaniner spinna?!).

• Lapinette

Gemma - idag är det en lång artikel i DN På Stan om just det äkta kinesiska köket och varför man serverar den där andra sörjan på svenska kinakrogar.

Så det blev ingen tyfon! Vet att makens företag stängde igen kontoret borta i Asien pga tyfonen. Skönt att ni slapp men jag förstår samtidigt besvikelsen.

Och jag la upp lite bröllopsbilder på min sida. I know, loooong time ago men jag blev lite nostalgisk igår kväll när jag satt här.

• Lapinette

Gemma - du har nog glömt att klicka att vi ska få se bilderna. Jag gjorde detsamma igår.

• Lapinette

Amelle - ser att vi absolut har samma smak på vin. Älskar nämligen Chablis och har ett antal Chateauneuf du Pape i klädkammaren (ska skaffa vinkyl!). Ska försöka lägga Bistro Bobonne på minnet. Ni som bor i Vasastan måste väl ha varit på Stockholms Matvarufabrik? Ett trevligt ställe...som kräver en liten promenad från Odenplan. Sen så har vi ju Musslan vid Vasaparken när längtan efter moulles blir för stor.

Både jag och Gemma är mästare på distansförhållanden. Själv har jag flängt mellan Cannes och Stockholm och innan dess Österrike. Helt otroligt nog fick maken erbjudande om att flytta hit precis i samband med vårt bröllop. De stängde ned kontoret i Nice och öppnade ett här istället. Himla tur för ingen av oss ville flytta utan jobb.

• Lapinette

förhoppning - vi hade hela bilen full med dyrgripar när vi flyttade upp från Cannes i fjol. Besökte en del vinmässor utanför Nice och köpte då på oss lådvis samt besökte en del vingårdar i Provence. Gjorde ju även stopp i Beaune på vägen upp till Stockholm. Så ja totalt hade vi nog 70 flaskor i bilen och de mindre dyra fick gå med övriga flytten. Igår när vi öppnade Bourgognen så satt maken och suckade. En anledning till att flytta tillbaka till Cannes - vinet! Håller med men jag hittade en annan anledning som slår högre - vädret och möjligheten att vara ute i naturen året om!

• Lapinette

Amelle - gick förbi Byn igår på vår lilla promenad och sa att där måste vi äta. Såg fullt ut så vi konstaterade att vi bör nog boka innan vi går dit men ser nu att det inte går. Ska man då vara där tidigt eller sent? Vi är ju mer för sena middagar.

Musslan är samma som Wasahof. Vet inte varför det har olika namn för menyn är densamma.

• Lapinette

förhopnning - precis, Byn ligger vid Röda bergen och serverar crepes. Har själv aldrig varit där men ska försöka gå dit någon dag.

• Lapinette

Själv har jag ringt min läkare och bokat in mig för IVF. Har inte fått tanten riktigt än men känner att hon är på gång och imorgon är jag i Frankrike så jag vill helst slippa ringa då. Ja...då är den processen i rullning.

• Lapinette

Gemma - nedregleringen påbörjas 3 veckor efter första mensdag. Ska verkligen njuta nu och inte tänka på ÄL och annat. På så vis skönt med IVF för fram tills det är dags med sprutor så tänker jag leva normalt!

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!