• Fru Silver

Dop-present?

Behöver desperat hjälp med tips och idéer! Ska på dop på söndag, en liten ljuvlig tjej, och jag har ingen som alls idé vad jag ska köpa. Mamma tyckte silverskedar, tallrikar osv, men jag vägrar helt enkelt!!! Köper verkligen folk fortfarande sånt? Till min brorson målade jag ett porträtt men nu är ju tiden så knapp så det är uteslutet!

Någon som vill hjälpa?

• Svar på tråden Dop-present?
  • Anthea

Fårfäll att gosa i, fin sagobok, CD-skiva med klassiska barnvisor?

• Fru Cinderella

Berlockarmband kanske med olika hängen som betyder olika saker ex. månadssten etc

• Miamaja

Jag ska på dop på lördagoch harköpt en jättevacker tennskål som är så tilös så han kan ha den hela livet. Köp något som är kul/bra/passar även när man är vuxen.

• Hoffsan

Gör en tavla till barnrummet. Tex så kan du köpa fina papper och annat på Panduro att klistra på(tex nån ängel, Nalle Puh osv) och så klippa ut barnets namn i något annat papper och klistra på och vips så har du en fin o uppskattad doppresent.

• Soon to be mrs T

Jag som själv har småbarn tipsar om att ge praktiska saker som tex fin lära-gå-vagn från BRIO - de har en as-cool svart nu Man får så mycket silver/tenngrejer av släktingar och så...

• Septembercess

man kan tillverka sin egen nalle på
    build-a-bear och göra personlig och med röst inspelad, välja kläder mm..

• Gyllan

Jag tycker absolut inte att man skall ge som många gör nu för tiden, leksaker, kläder mm.

Dopet är ju en av de största högtiderna och den gåvan man ger bör vara något bestående. Om det nu är en flicka så är ett smycket väldigt bra, finns massor att välja på. Annars kan ju tex ett smyckeskrin vara fint.

• kentfantast

Jag är så tråkig att jag brukar försöka köpa nåt som har anknytning till kristendomen... en barnbibel, nån annan "kristen" bok, nån tavla med en ängel som vakar över barnen, sv:a k:ans halssmycke (den där droppen)... På de dop jag har varit på har jag varit den enda med sånna presenter, men för mig har det ändå känts rätt bra...

• yasna

köp ett träd som växer och blir stark som bebisen, med åren.....

• Hästsson

Jag har funderat på att köpa BRIS-boken, en bok med utdrag ur böcker av en massa svenska författare, lite sagor och sånt. Pengarna går till BRIS verksamhet.

• socker*

Kanske ett fint årgångsvin eller så som går att lagra tills barnet tar studenten etc!

• bumse2

På de dop vi har varit på har vi köpt:
    * Gunghäst.
    * Elsa Beskow bilderbok med tillhörande tallrik, bestick och mugg.
    * Spargris med namn på.
    * Skrållan docka.
    * Presentkort hos en fotograf.
    * Barnens svenska sångbok.
    * En stjärna
    www.globalstarregistry.org/&tduid=3fbe1fc9ea2cb900ae85e1f77dbe59a6

• cornetto

De gånger jag varit bjuden på dop har presenten varit densamma, ett nyöppnat konto på banken + en FIN spargris med en slant i så att det skramlar,barnet gillar oljudet och föräldrarna gillar pengen på kontot.(bra att skriva upp kontonr. om man skall ge present i framtiden också)

• norrasmåland

hej, 1 juli var jag på dopet av min guddotter. alltid svårt o hitta den perfekta gåvan.
    jag skaffade en stor kartong o la i några fina body´s, en fin pyjamas, en stor sagobok och ett vackert smycke i form av en ängel med en liten söt diamant på (bluebox.com). sen skrev jag en vacker dikt.

kram bea

• tågjäntan

Nu vet jag inte vart du bor, men om du går in på en kristen bokhandel finns det barnböcker, säkert tavlor, och annat fint att ge bort. Dopet handlar ju inte om att få sitt namn. Utan som en gåva från Gud att bli en del av den kristna gemenskapen, typ mm.
    Visste ni förresten att "staten" bestämmer namnet om man inte bestämmer det själv inom tre månader? I USA har man två dagar på sig =).

Svar på tråden Dop-present?