• Therése

Hur komma över blyghet?

Så här är det: när jag hamnar i större sällskap blir jag extremt blyg och tyst! Är jag bara med ett fåtal personer/nära vänner så går det bra, men med större sällskap och om det är många med som jag inte riktigt känner, så blir jag tvärblyg. Jag har också rätt dåligt självförtroende och tycker alltid att alla andra är så mycket roligare, coolare, snyggare, mer intressanta etc.

Ett exempel: Ska på bröllop i USA, paret är vänner till min pojkvän men jag har aldrig träffat någon av dem. Det är bachelorette party samma dag som vi kommer dit som jag är bjuden på, det ska vara på någon häftig klubb i stan, och jag har riktig ångest för denna kväll redan långt i förväg - för att jag inte känner någon, för att jag inte har en aning om vad som förväntas av mig eller hur jag ska bete mig etc. Min pojkvän ska på bachelor party samma kväll och trots att han bara känner brudgummen ser han jättemycket fram emot det och tycker det ska bli så kul. Jag önskar bara att jag kunde dela hans glädje och känna samma sak inför min kväll. I stället känns det som att jag bara vill hitta en ursäkt för att slippa.

Hur kommer man över blyghet? Jag vill verkligen bli den där roliga, sociala, pratsamma "framåt-tjejen" som jag tycker att alla andra är. Hur gör man för att ändra på sig?

• Svar på tråden Hur komma över blyghet?
  • miffolina

Hmmm, jag vet inte jag... Jag tror att blyghet många gånger kan handla om en fix idé. Jag har alltid uppfattat mig själv som blyg och tystlåten, men på senare tid har jag upptäckt att jag har ganska lätt att prata med folk. Man ska nog ge sig själv, och andra en chans, man är nog roligare och coolare än man tror! De senaste månaderna har jag alltid, av nån konstig anledning hamnat i centrum, skitskumt, det är inte direkt så att jag tagit nån självförtroende-spruta.

Så, mitt tips, skit i att du är blyg och kör på - var ägare till ditt utrymme, eller nåt!

• lilltass

Jag kan rekommendera Mia Törnbloms bok "självkänsla nu" för att få hjälp med att höja självkänslan. Tycker att hon är en mycket vettig människa med många bra råd och tips.

• Juni-flickan

Har samma problem som du.

Men tänk såhär. En stor grupp människor består av små grupper av människor. Börja prata med en eller ett par personer. Fråga om deras relation till brudparet. Om du hör några prata om något så kanske det finns något du kan flika in med i samtalet.

Var glad och försök verka intresserad av de andra människorna.

Om det är fler än en i gruppen, vandra med blicken så du ser varje person i ögonen. Då känner sig alla delaktiga i samtalet och på något vänster har du talat personligt med allihop på en gång.

Sen gör det ingenting om du inte hörs lika mycket som vissa av de andra. Du verkar dessutom mer sofistikerad då.

Det kommer säkert gå bra. Ofta finns det någon som man känner att man vågar prata med. Förmodligen finns där fler som inte känner så många. Lycka till.

• AggaP

Jag kanner mig ocksa blyg och tyst, men jag tvingar mig sjalv till saker som jag helst vill slippa, bara for att jag vet att det inte gor mig nagon nytta att lata bli. Dessutom sa missar jag ju sa manga roliga mojligheter annars.Jag tvingar aven mig sjalv att prata och stalla fragor. En bra sak att komma ihag ar att alla manniskor alskar att prata om sig sjalva. Fraga om dem, vad de gor, har de barn, var bor de, tycker de om sport osv.

Nagot som jag tankte pa ar att det ar inte bara du som vill lara kanna, prata, saga nagot. De andra du ska traffa vill ju ocksa, om inte du pratar sa gor nog dom det. Det tar fler an en for att fora ett samtal. Och vill en person inte svara pa dina fragor sa testa nasta.

Det ar nogot jag ofta glommer da jag tror att det ar jag som ska sta for hela underhallningen/samtalet men sa ar det ju faktiskt inte.

Allt sant som att vara blyg, dalig sjalvfortroende, komplex mm sitter i huvudet. Stall dig i spegeln och sag snalla saker till dig sjalv som tex jag ar framat, jag ar rolig att prata med, jag ar nagon som folk vill lara kanna, jag ar intressant osv. Sluta tanka pa att du ar en tyst och blyg person och tank istallet tvartom.

Dessutom sa blir det man fasar mycket for alltid ganska roligt och bra i slutandan. Och man ser att det var ju faktiskt inte sa farligt. Ha det sa roligt!!!

(kanske blev lite flummigt, men hoppas att du forstar hur jag menar)

• liz_s

du kommer till ett nytt ställe nya folk dom vet ibnte att du är blyg... så du behöver inte känna oj jag är blig" alla vet jag är sådan" kan lätt bli så... våga ta ett steg.ö. du har en fin chans...

• nenne78

jag förstår att du inte är så framåt, men om du INTE var blyg - hur skulle du göra då?

(hörde det på en föreläsning, kan tillämpas i alla situationer!)

• fakeblond

nenne78

Åhh vilket bra inlägg!! Ska tänka så i fortsättningen. Man förlorar mest på att vara blyg tycker jag. Jag har varit det förr men lyckats komma över det till en stor del genom att medvetet tvinga mig själv göra och säga saker.

Svar på tråden Hur komma över blyghet?