• SCMA

mitt lilla problem

Jag och min sambo sen 6 år tillbaka är inte förlovade, vi har varit det tidigare i vårt förhållande men hade så stora problem att vi bröt förlovningen och har inte använt ringarna sen dess. Trots detta håller vi som bäst på att planera bröllop. Bröllop var inget vi hade tänkt tidigare men vi diskuterade barn (han vill inte ha barn ännu) och jag anklagade honom för att inte vilja binda sig till mig, han kastar sedan ur sig att han hellre gifter sig med mig för att bevisa att det inte är så än skaffar barn just nu. Då planterades första tanken på det. I Maj efter en firmafest (vi jobbar på samma företag) började vi prata om det i bakfyllan (många på jobbet hade just förlova sig)han sa att han ville ha ett sommarbröllop men denna sommar va lite för nära in på så då bestämde vi att nästa sommar men fortfarande lite löst planerat då ännu. Sedan nu under sommaren har vi palnerat datum och HAN ringde och bokade kyrkan färdigt för någon vecka sedan. Men mitt problem är att han fortfarande inte friat. Vill ändå att han friar till mig, efter det kan vi ju lixom börja berätta åt våra familjer o sånt.I dag e det bara 11 månader kvar....Nå han säger att han nog ska gör det men vill ju att edt ska bli snart men vi ha nog kikat ut ringar vi skulle vilja ha...Nå kanske alt ordnar sig snart..

• Svar på tråden mitt lilla problem
  • Lelle84

jag och min föredeta sambo nu 2 mån tillbax har åxå brytit förlovningen för jobbigt förhållande men vi är fortfarande tillsamans å vill gifta oss vet ej hur jag ska göra med förlåvningen känns lite konsigt attbara sätta på sig dom i gän

• Lelle84

jag menar skulle kanske kännas bättre med nya eller?

• SCMA

nej vi ska inte ha våra gamla ringar trots att dom är jättefina o var jättedyra utan ta allt helt på nytt. O att få ring på fingret hans e inte det svåra utan ja vill att han ska fråga om jag vill gifta mig med honom. Fast ja vet ju att han nog vill gifta sig med mig eftersom det var han som bokade kyrkan, sa att han måste fria snabbt eller ringa själv men då valde han istället att ringa själv o boka.

• Miamaja

Varför är det så viktigt att han friar? Är det inte det bästa att ni tillsammans bestämt att ni vill gifta er med varandra?

• SCMA

inte egetligen för något annat än att ja ska kunna säga i resten av mitt liv att ha friade, känns som jag missar något annars. Desutom kommer säkert månag i vår omgivning tycka att vi är ganska unga, jag 21 han 26, men vi har varit tillsammans i 6 år och om vi förlovar oss me frieri o allt så kommer frågan skämtsamt om bröllop.....

• Brud080705

Min sambo har inte heller friat än (men han har själv satt sista datumet på 1/9)

Så nu har jag en spännande vecka framför mig!
    Vi har bokat kyrkan 080705, köpt ring till mig, klänning till mig, skrivit lista på vilka som ska bjudas, skrivit meny, bestämt tärnor och bestman, bestämt lokal, fotograf och sminkös.

Så jag är också i din sits, allt är planerat, men jag har inte fått något frieri än, men jag vet ju att det kommer, förklara för din sambo att det är en viktig grej för dig, även om ni redan är mitt uppe i planeringen.

• rosesarered

Jag förstår ärligt inte riktigt ditt lilla problem.
    Om ni har varit/ är förlovade innan så tycker jag att det känns lite "tårta på tårta" med en andra förlovning bara för att alla i er umgängeskrets ska förstå att ni vill leva med varandra.
    Alla vet väl redan om att ni är tillsammans igen?
    Om ni redan planerar bröllop så tycker jag att ni kan berätta om det för era familjer och helt enkelt säga att ni planerar att gifta er och att förlovningen således gäller igen.

• SCMA

Jo men grejen e ju det att ja inte vill missa frieri biten av hela grejen heller. Inte "friade" han heller när vi tidigare var förlovade och jag vill bara få orden vill du gifta dig me mig sagda av HONOM!

• anne på grönkulla

Har du sagt det till honom? annars bör du göra det - han kan inte veta att det är viktigt för dig, särskilt som ni planerar ett bröllop tillsammans.

• SCMA

Jo han vet nog om det men vill vänta lite ännu men ja vill ju göra det nu för att kunna berätta för hela världen att vi ska gifta oss och kunna ta hjälp av familj och vänner med planerande...

• bmm

Jag håller med Miamaja.
    Kanske inte frieriet som är det viktigaste utan att ni "kommit överens" om att gifta er.
    Lycka till!

• -Jonna-

SCMA och Brud080705 - vi är inte heller förlovade, fast vi planerar bröllopet! Jag vet dock att min m2b kommer att fria någon gång i höst... Ibland kan det kännas konstigt att planera, utan att han har friat - det tycker vi båda. Men eftersom man måste vara ute i så god tid med att boka lokal etc så fick det bli så! :) Fast jag längtar... ;)

Jag kan förstå din känsla SCMA. Man vill kanske höra orden... Fast det viktigaste är ju att du vet att han vill gifta sig med dig i alla fall, och det är ju uppenbart! Frågan du måste ställa dig är väl just vad det är som gör att du vill höra orden. Känns det inte "på riktigt" annars? Känns det inte som om han vill ändå?

Jag tänker att ni kan berätta för vissa att ni ska gifta er ändå, utan att han har friat (ännu). Det har vi gjort - till mina föräldrar och mina bästa vänner... Resten väntar vi med tills efter förlovningen! :)

Du skriver att han vet att du vill att han ska fria, om inte så är det kanske bra att prata med honom om det, istället för att gå runt och tänka på det!

• Miss (snart mrs) A

Kan det inte bara vara så att han tänker att ni ju faktiskt varit förlovade en gång och nu planerar ni bröllopet, han kanske inte ens har en tanke på att fria igen.

Jag håller med alla föregående talare - förklara för honom hur du känner, annars kommer han kanske aldrig förstå vad du vill och då kommer det ju definitivt bli jobbigt.

Lycka till!

• Mrs G to be

Förstår precis vad du menar SCMA! Visst är det viktigaste att man vet att han vill gifta sig, men att få höra de där romantiska orden var viktigt för mig också (och för min sambo).

Vi "bestämde" oss också för att gifta oss lite innan han friade, genom att vi besökte en plats (i ett annat ärende) som vi insåg skulle vara perfekt att gifta sig på. Så vi började prata lite löst om det (till min glädje som väntat i flera år!) och eftersom vi kom på att Sommarsolståndet vore en bra dag så såg vi till att boka platsen. Men vi "bestämde" att vi inte skulle "bestämma" att vi skulle gifta oss då förrän han friade. Jag var helt tossig och höll på att spricka av att inte berätta, men jag ville inte göra det innan han friat. Jag "läckte" till min syster i och för sig...! Som tur var tog det bara en vecka innan han friade - inför min familj! Hur underbart och romantiskt som helst och trots att jag visste att han snart skulle fria väntade jag mig inte det där och då. Så överraskningen var total och jag började att gråta...

• Strawberryhoney

Förstår inte heller. Han bokade ju kyrkan och det. Huvudsaken är väl att ni kommit överens om att gifta er även om frieri är romantiskt såklart.
    Här var det jag som fick ta tag i saken efter alla år.

• Snuttas

Ts, jag förstår vad du menar.

Jag själv skulle aldrig börja boka något alls om min sambo inte hade friat till mej först.
    Tycker det ska gå i rätt ordning.

• copy cat

Jag förstår inte problemetiken, förutom att några av er anser själva frieriet som viktigt. Planerar man bröllop gemensamt så skulle inte jag förvänta mig något frieri, i stil med knäböjning och "vill du gifta dig med mig". Då har man ju gemensamt kommit fram till att man ska gifta sig och gör planeringen tillsammans.
    Men om det är viktigt för en själv att man _också_ vill höra ett frieri, så måste man ju säga det till partnern. (Det kan ju lika gärna vara mannen som vill höra frieriet).
    Kommunikation måste väl ändå vara en förutsättning för att äktenskapet ska hålla?

Svar på tråden mitt lilla problem