• Lady o Lufsen
    Äldre 25 Aug 22:14
    8110 visningar
    53 svar
    53
    8110

    OT!! Hemtjänstpersonal...

    Arbetar någon här inom hemtjänsten...?

  • Svar på tråden OT!! Hemtjänstpersonal...
  • Lady o Lufsen
    Äldre 25 Aug 22:40
    #0

    ...ingen?

  • Lady o Lufsen
    Äldre 25 Aug 23:00
    #0

    För utom att ni måste ha respekt för dom ni hjälper, moral och etik samt ett stort sunt förnuft...- finns det någon generell policy som ni är tvugna att rätta er efter?

    Finns det "do´s and absolutly dont´s" som ni har fått gå kurs i?

  • Lady o Lufsen
    Äldre 25 Aug 23:15
    #0

    Det måste ju finnas regler för hur man som personal får/ inte får bete sig i en klients hem...?

  • Lady o Lufsen
    Äldre 25 Aug 23:25
    #0

    Jaa....min pappa har bland annat afasi- har svårt att göra sig förstådd och viss svårighet att själv förstå...

    Är det okey att duscha hemma hos honom en varm sommardag när man är svettig?

    Är det okey att mitt i natten sätta sig på hans balkong och ta en rökpaus?

    För mig är detta oerhört kränkande och jag tror att min pappa upplever detsamma, annars skulle han inte ha pratat om detta igen och igen och igen...

    För mig som anhörig är detta under all kritik och jag undrar om man helt fräckt har utgått ifrån att han inte kommer att kunna göra sig förstådd ändå...vilket han mycket väl kan till oss som står honom nära!

    Det här är inte okey...

  • Lady o Lufsen
    Äldre 25 Aug 23:30
    #0

    Ja!...

  • Lady o Lufsen
    Äldre 25 Aug 23:33
    #0

    Dessutom är hans medicinlista signerad varenda dag- ändå hittar vi hans medicin i tomma snusburkar osv...

    Får man verkligen signera en medicinlista utan att veta om patienten ifråga tar sin medicin...?

    Har själv jobbat många år inom handikappomsorgen och där fick vi INTE signera förrens vi själva har sett att medicinen är tagen.

  • Lady o Lufsen
    Äldre 25 Aug 23:37
    #0

    Tog patienten inte sin medicin så fick vi på höjden sätta ett streck eller ett kryss men ABSOLUT INTE en signatur...

  • Lady o Lufsen
    Äldre 25 Aug 23:46
    #0

    Vi kommer att kontakta chefen på måndag och stämma till ett möte!

  • Lady o Lufsen
    Äldre 25 Aug 23:58
    #0

    Tack bmm- jag tycker också att det är oerhört oproffesionellt!! Har själv arbetat inom handikappomsorgen i 20 år och har aldrig hört att dyligt har förekommit där...

    Jag kommer att höra av mig när det har löst sig!
    Tack igen

  • Lady o Lufsen
    Äldre 26 Aug 12:14
    #0

    Tack för svar!
    Vi- min syster o jag- kommer att vända oss till chefen i morgon och få en tid för möte- gärna hemma hos pappa.

    Tack igen!

  • Lady o Lufsen
    Äldre 27 Aug 10:54
    #0

    Nu har jag pratat med biståndshandläggaren och chefen för ÄO och vi ska ha möte den 4/9 hemma hos pappa.

    "grabbarna":
    för mig handlar det om hur jag ska bete mig i en annan människas hem men också om arbetsmoral, etik och hänsyn... så att röka på en klients balkong mitt i natten, när man bara har i uppdrag att ha tillsyn, är för mig tämligen gränslöst. Dom ska ju ner till bilen om mindre än två minuter- då kan man väl röka där, utomhus på allmän mark, så att säga.
    Dessutom måste det ju ha stört pappa eftersom han vaknade...

    "Tajci78":
    Jag håller med dig- man får inte kränka en människa genom att be den öppna munnen och "bevisa" att den har svalt medicinen men för mig känns det ganska lätt avhjälpt genom att sedan ta sig en stund och locka fram lite småprat med patienten/ klienten så att man på det viset kan både se och förstå att den är svald.
    Den medicinen vi har hittat hos pappa är inte uppluckrad- det vill säga- den är inte utspottad...

    Det som nog känns mest kränkande är att han inte kan göra sig hörd tillräckligt snabbt- det är ju pappa som är i en beroendeställning och att den utnyttjas kan aldrig vara okey!
    Det är det som ställer höga krav på personalen och som heller inte får missbrukas!

    Jag håller med- under sommaren kan det ibland "slinka in" både det ena och det andra vilket kan komma att ställa saker på sin spets...

  • Lady o Lufsen
    Äldre 27 Aug 11:19
    #0

    brud 070901 :
    Som sagt- för mig är det gränslöst!
    Om jag hade tillsyn mitt i natten och personalen går ut på min balkong och röker så hade det inte varit okey, speciellt inte när man efter att ha tittat till mig ska ut till bilen där man kan röka. Det är att känna sig lite väl hemtam!
    Tillsyn är att smyga upp låset, smyga in och titta att allt är bra, smyga ut- thats it! Tanken och meningen måste väl ändå vara att störa klienten så lite som möjligt?

  • Lady o Lufsen
    Äldre 27 Aug 11:27
    #0

    ...och ur ett lite bredare och mera tillspetsat perspektiv så är det ju i grunden ett proffesionellt problem...
    Vad är det som får mig att tycka, ta mig friheten, att upplåta en annan människas hem för personlig tillfredsställelse eller vinning?
    Istället för att gå ut på en klients balkong så kanske jag faktiskt vill kolla två minuter på tv:ns nyheter eller använda micro´n i en minut eller varför inte läsa tidningen i tre minuter...? Bara jag inte stör...!

    Paralleller kan ju dras hit o dit och exemplet ovan var ju lite väl tillspetsat men...

  • Lady o Lufsen
    Äldre 27 Aug 11:52
    #0

    brud 070901 :

    Självklart har du rätt till dina åsikter- har aldrig sagt annat
    För mig handlar det fortfarande om att känna sig alldeles för hemtam och ett respektlöst beteende!
    Som personal och även privatperson måste man veta hur man respektfullt beter sig i en annan människas hem, ännu mer respektfullt när man befinner sig i ett hem där ägaren faktiskt inte kan välja själv om den vill att jag ska röka där eller inte!

    Om jag kom hem till dig så skulle det aldrig falla mig in att gå ut på din balkong och röka utan att få ditt medgivande- det vill säga- jag frågar dig om det är okey!
    Men- alla är vi ju olika...

  • Lady o Lufsen
    Äldre 27 Aug 11:58
    #0

    "Han"?
    Det var två personal...huruvida någon utav dom var av manligt kön vet jag inte...

    Huruvida han kände av röken eller inte förtäljer icke historien...kanske var det rökdoften som väckte honom, då han sover vägg i vägg med balkongen...kanske var det den knirrande balkongdörren som väckte honom...?

    För mig är det irrelevant.

  • Lady o Lufsen
    Äldre 28 Aug 12:12
    #0

    Jag vill förtydliga:

    Jag förstår ju självklart att personalen har rätt till pauser- och vill man använda sin paus till att röka så är det helt okey MEN min pappas hem (eller någon annans hem för den delen) är ingen rastplats- det finns andra ställen att rasta på!
    Min pappa (och alla andra som behöver hjälp) får betala ganska dyra pengar för sin tillsyn och hjälp. Personalen får ju fakrtiskt både betalt och i uppdrag att hjälpa eller ha tillsyn- inte att utnyttja klientens, patientens eller den boendes hem till rast eller paus- så mitt ställningstagande till denna incident kvarstår!

    Skulle min pappa ha varit rökare och han själv vill ha sällskap över en cigg så hamnar situationen genast i ett annat läge- då styr han själv över sin situation och han får själv dra gränsen i sitt eget hem, såklart!

    Om jag som privatperson går hem till någon och "måste" röka så skulle jag ju som sagt aldrig ta för givet att det ens var okey ute på vederbörandes balkong- jag skulle naturligtvis fråga och invänta ett svar! Skulle svaret bli nej så skulle jag ju självklart respektera det också!
    Men att inte låta ägaren till hemmet faktiskt bestämma huruvida det är okey eller inte är under all kritik!
    Skulle jag vara hemma hos någon så korta stunder som det behövs hemma hos min pappa...Ja, då skulle jag inte ens fråga! Och ännu mindre bara köra mitt eget race!

  • Lady o Lufsen
    Äldre 28 Aug 12:27
    #0

    och ett litet tillägg

    Har själv jobbat inom HO/SOC. som lyder under LSS i 20 år...(22 faktiskt...)OCH varit rökare i lika många år (fast nu är jag lyckligt orökandes sedan tre år tillbaka ) så det har inget med att göra att jag generellt ogillar pausande rökare!

  • Lady o Lufsen
    Äldre 19 Sep 10:51
    #49

    Hej alla!

    Vi hade ju vårat möte med chefen för ÄO och berättade det här...
    "Under inga omständigheter är ett sådant beteende acceptabelt, vi beklagar men vi tror att vi har en ganska god aning om problemet" för att göra en lång historia kort...

    Vårat klagomål var inte det första och hon hade mycket goda aningar om vilka personer det rörde sig om.

    Vilka reprimander hon delade ut har jag ingen aning om men dessa namnteckningar finns ej längre vare sig i medicinlistan eller kontaktboken så kanske har dom fått sluta eller så får dom inte gå till just pappa..?

    Vi justerade också besöken lite så ett pass mitt i natten är borttaget- då får han vara ostörd och sover bättre.

    Pappa har inte sagt något hittills om några konstigheter så det verkar ha varit bra sedan mötet!

    Kram till er alla och tackar för allt stöd!

  • Lady o Lufsen
    Äldre 19 Sep 10:58
    #50

    ...jag glömde ju...
    På detta möte hade vi också med oss distriktsköterskan som talade om för chefen hur medicinlistorna får/ inte får fyllas i så det slutade med att chefen skulle skicka all personal till VC för deligeringsinformation under September månad!
    Den "kursen" går man ju när man får sin deligering men behöver i detta fall tydligen uppdateras...

Svar på tråden OT!! Hemtjänstpersonal...