Inlägg från: Akvavit |Visa alla inlägg
  • Akvavit

    Dalabröllop 2008

    Mina vita vinterstövlar har kommit från ebay!!! Vistt visade jag att jag hade köpt dem? Nu är de här i alla fall, och jag är så glad, de är sååååå fina och sitter jättebra!!! Så glad!
    Och fort gick det, mindre än 2 veckor från beställning från USA, och bara 400 kr!
    home.gamman.se/akvavit/galleri/%7BF6F975D6-A867-FE14-BB25-927BADD31539%7D.jpg
    home.gamman.se/akvavit/galleri/%7BE5EE63C5-9ECD-8E92-1294-EA51945284A8%7D.jpg

    (jämfört med bilden på ebay)
    www.cutesyshoes.com/ebayauctionimages/olympic01_whitea.jpg

  • Akvavit

    Precis, tänkte ha dem utomhus, kanske till och med i kyrkan, sen byter jag till inneskor. De känns verkligen vintriga, men ändå snygga med höga klacken...och så tar jag väl med dem på bröllopsmysresan till Sälen efteråt

  • Akvavit

    cesse,
    Nja, priser har vi inte fått någon uppfattning om. Vi var ju på Bergalid i veckan, men kocken/cateringmannen kunde inte komma till slut, så vi fick bara en lista på alla rätter och bufféalternativ som finns, men utan priser. Så nu har vi all den här maten att titta på och sen ska vi tillbaka snart när kocken kan komma, och då ska vi få lite priser också. Så vi vet tyvärr inte mer än.

    Jo, vi valde bort Geshwornergården, av två orsaker egentligen. Först var det vårt förstahandsalternativ eftersom det verkade billigt, men när vi gick dit tyckte vi att lokalen var rätt tråkig. Säkert bra, men tråkig. Men det största skälet var att vi fick reda på att om vi ville ta med egen alkohol så skulle de ta ut en serverings avgift på 95 kr/pers, det skulle bli nästan 7000 kr för 70 pers! Och helt plötsligt var det inte så mycket billigare än Bergalid längre, och så mycket mysigare lokaler på BErgalid, så då blev det så.

    Vi har bokat en DJ från Borlänge som en jobbarkompis tipsade om. Han har tydligen spelat mycket på nattklubbarna i Borlänge, både S1 och S2, och mycket på bröllop och fester också. Inte så farligt dyr tyckte vi och blandad musik. Snackar mellan låtarna och bra på att få igång dansgolvet enligt jobbarkompisen.
    Jag har namn och telefonnummer om någon vill ha.

  • Akvavit

    Jag har ingen aning vad som är skäligt, men "vår" DJ kostar 3500 kr för en kväll inklusive all utrustning. Jag skickar hans mail i ett meddelande till dig här på din sida, om det funkar.
    Band har jag sett allt från 5000kr till 10000kr för en kväll, det varierar nog mycket med erfarenhet och antal pers i bandet och så...

  • Akvavit

    Och solist, vi har eventuellt en kompis till en kompis, hon tar i så fall 500 kr för att sjunga i kyrkan. Jag mailade och frågade Åsa Lejonclou som verkar vara en mer professionell sångerska, hon skulle ta 1700 kr plus ev milersättning. Så det beror nog mycket på vem man får tag i....

  • Akvavit

    frussan,
    Välkommen tillbaka!
    Hur går det för er?? Inte sååå lång tid kvar för oss... Har du funderat på var du ska ta dina blommor från?
    Jag skickar över DJ info.

    malous,
    Jag lägger in vår lista, här kan du se var alla ska gifta sig och sen är det bara att fråga på.
    Tror jag fick den senaste listan.

    080216, frussan, Gagnef
    080223, akvavit, Falun
    080503, foffia, Falun
    080510, Hannafia, Stora Skedvi
    080607, SanSa, Dalarna
    080628, Mickesbrud, Särna
    080705, Brud080705, Svärdsjö
    080726, SusanneLee, Leksand
    08-sommar, Melvira, Ore
    08-sommar, mijja, Dalarna
    080802, Dalatös (fd Iamia), Torsång
    080802, 080802, Stora Tuna
    080802, moonstruck, Borlänge
    080830, Asaonthehill, Furudal
    080915, mimmisen, Rättvik
    08xxxx, JLoow, Norra Dalarna?
    08xxxx, Fröken Figo

  • Akvavit

    cesse,
    Klart ni kan ha 11-åringen som näbb, så stor är man ju inte då! Det blir väl perfekt, kan stå still och förstår vad det hela handlar om

    Jag funderade också på mässen, men det skulle bli för litet för oss. Tror de kunde ta "bara" 50 sittande gäster. Men det är jättemysiga lokaler, vi var där på julfest med jobbet!

    Bomsan, visst, jag skickar över infon i ett meddelande

    Ni som är nya kan väl lägga in er i listan, om ni vill! Kul att ha lite koll på alla, när och var ni gifter er

    Själv var jag förbi Magnolia blomsterhandel i Falun idag. Lite mysig butik, och de verkar göra jättefina buketter, men dyra! Ska prata med dem på Idéfloran och kanske Gustavsson också som alla pratar så gott om.

    Sen ska vi prata tårta också snart, fick tipset från husfar på Bergalid om bagaren i Rommehed, de levererar nämligen ut tårtor och är tydligen duktiga.

  • Akvavit

    Idag på lunchen gick jag förbi Idéfloran för att kolla lite priser och idéer, tyckte hon verkade jättetrvlig och duktig. Fick direkt förtroende för henne, har inte känts riktigt lika 100 på de andra ställena, de har inte velat diskutera lika mycket direkt och berätta om olika bukettyper och så. Tror hon förstod vad jag ville ha.

    Dessutom, på både Hallenbergs och Magnolia i Falun gav de ett riktpris på ca 2000 kr, bara för brudbuketten. På Idéfloran tyckte hon 1200-1500 kr...så det gör ju inget om det dessutom blir billigare.
    Under nästa vecka kommer hon ta med sig bilder på buketter hon har gjort från butiken, då ska jag tillbaka och kika, och om det fortfarande känns bra så blir det nog där.

    Var inne en sväng på Underverket också och spanade på underkläder, så nu vet jag vad jag ska ha under klänningen tror jag. Man får byta om till något finare sen till kvällen....eller ta med sig på bröllopsresan...
    Men det blir typ en sån här:
    www.maidenform.com/assets/images/product/z/6868_z.jpg

    antagligen i kombination med ett par såna här sexiga, fast i vitt:
    www.maidenform.com/assets/images/product/z/12415_z.jpg

  • Akvavit

    Mitt i Borlänge....Sveagatan 3.
    Passar nog ganska bra också, vi ska ju bo på hotell i Borlänge på natten så m2b ska ju ändå hit och checka in och lämna väskor på hotellet, då kan han ju passa på att hämta upp blommorna också.

  • Akvavit

    frussan, jag orkar inte kolla igenom tråden....hade ni bestämt var ni skulle ha festen?

  • Akvavit

    cesse,
    Angående tårta så rekommenderade husfar på Bergalid bagaraen i Rommehed....tror han finns på Gullans bröd. De har tydligen gratis utkörning av tårtan inom 2 mil eller så, skönt att slippa ordna hämtning av tårtan.
    www.rommebageri.se/brollopstartor.htm
    Inget av konditorierna i Falun kör ut enligt husfar.
    Däremot har vi ingen aning om vad vi ska ha för tårta, utom att det INTE blir marsipan, för det gillar inte jag

    Gillar de Circle of Love tårtdekorationerna. Sen har jag några favoriter på www.kakburken.se, men min absoluta favorit är jättestor och tung, funkar nog inte riktigt egentligen...
    www.kakburken.se/product_info.php

    Gillar även den här:
    www.kakburken.se/product_info.php

  • Akvavit

    Sådär, nu har jag bokat Idéfloran i Borlänge för blommorna. Det blir en konsultation i januari för att sitta ner och verkligen diskutera blommor, så det känns bra. Fast det är ju såååå långt dit!!

    Vi har fortfarande inte fått några priser på maten på Bergalid, ringde dit och tjatade lite, får se om vi kan få ett möte inbokat... I december nu ska vi ta en sväng till Tallin och shoppa alkohol, och så passa på att gå på julmarknaden där och äta julbord på båten.

    Vad mer....det händer väl inte så mycket just nu. Ska börja pyssla med festprogram och vigselprogram snart, fast det kan ju inte bli färdigt förrän vi träffat prästen och fiolspelarna och solisten. Just det, det ska vi göra snart också

    Svaren börjar droppa in, över hälften har redan tackat ja, det känns jättekul, även såna vi nog inte trodde skulle komma.

    Ja just det...tårtan måste vi ta tag i också snart...

    Åh, och vigselringarna är beställda. Men det har jag väl berättat, det var ju några veckor sen nu? De borde vara klara snart...

    Mickesbrud,
    På festen ska vi ha en DJ från Borlänge. Även om livemusik känns lite lyxigare på ett sätt så tror jag det blir bättre drag med DJ, i alla fall med vårt gäng.
    Vi ska också ha två fiolspelare i kyrkan, släktingar till en kompis!

  • Akvavit

    080802,
    På Idéfloran sa hon att priset för en normal brudbukett ligger på 1200-1500 kr, naturligtvis beroende på typ av bukett och vilka blommor man väljer.
    Angående maträtter är det nog enklast att se vad kocken har för förslag...eller skulle ni själva komma med förslag? Börja med att fundera hur dyrt ni vill ha det. Billigt - kanske fläskfilé eller kycklingfilé, lite dyrare kan man ta oxfilé eller viltkött.

    cesse,
    Tråkigt med kapellet, hoppas ni hittar något annat ni trivs med.
    Fiolspelare vore väl mysigt, perfekt att ha utomhus. Jag har bara privata kontakter, och egentligen är det min sambos kontakter, men om vi träffar dem snart kan jag fråga om du vill om jag får lämna ut deras kontaktuppgifter?
    Borglig vigselförrättare vet jag inget om, men man kan ju alltid kolla vigselannonserna. Annars tyckte jag att prästen jag pratade med i Falu församling verkade väldigt trevlig och flexibel, men jag har ju inte träffat honom, så jag vet inte. Gerard Paping hette han i alla fall.

    Miss MP,
    Välkommen till tråden!! Tänk att ni nu är 4 brudar i tråden på samma datum, jättekul!!
    Ore kyrka ser jättemysig ut, jag har inte varit inne i den, men den ligger ju så vackert. Vi funderade lite kort på den då vi i början var helt inne på att ha festen på Furudals bruk, fast sen valde vi Boda kyrka då vi har koppling dit via sommarstuga och sambons mamma. Sen blev det inte Furudals, så nu gifter vi oss i Falun istället.
    Inte så stor koll på catering i rättvik, men har för mig att Stiftsgården kunde ordna catering. Sen finns ju även den cateringfirma som de flesta som ska vara på Furudals bruk anlitar, Ullis och Danne som driver golfrestaurangen i Mora.
    www.moragk.se/Default.asp fixar även bra catering.

  • Akvavit

    Fröken Figo,
    Vi funderade på att ha busstransport från Falun till kyrkan och tillbaka, men ändrade oss. Däremot kan jag säga att Lennes buss har en gammal grå buss som de hyr ut, den är inte så vacker, men om man vill ha något annorlunda.
    www.lennesbuss.se/images/06-czn-60.jpg

    Sen finns den här bussen på Sollerön, kostar 1000 kr per dag plus diesel, jag har kontaktuppgifter om du vill ha. Bussen tar 56 pers.
    www.brollopsguiden.se/community/user_images/Neaneon/folkanlaender.jpg

    Om ni vill ha mer traditionell buss så finns ju några olika firmor i området, tex ovannämda Lennes buss. Även Swebus hyr ut bussar.

Svar på tråden Dalabröllop 2008