Inlägg från: Janne |Visa alla inlägg
  • Janne

BRA vin i Tyskland/Danmark (Bordershop eller liknande ställe)

Finns det någon som har tips på BRA vin i Danmark/Tyskland som man även kan köpa på Systemet?
    Jag anser inte att JP och Black Tower är viner man dricker om man så får det gratis.
    Så... tips från vinkunniga emottages vördadsfullt.

• Svar på tråden BRA vin i Tyskland/Danmark (Bordershop eller liknande ställe)
  • Janne

Tackar för tipsen

Jag kanske ska lägga till att det helst inte ska vara Chardonnay då det handlar om bröllop i sommar och jag tycker att Chardonnay är lite FÖR smörigt och oljigt på sommaren.
    Problemet är bara att Chardonnay är så otroligt poppis just nu...

Men... visst ska jag prova Santa Rita (om jag nu inte redan har provat det, får kolla flaskan)

/Janne

• Janne

Okej... så här är det.

Till förrätt är det redan ordnat. Öl och snaps.

Till mellanrätt behövs ett vin, vitt, passar till kantareller, melon och parmaskinka. Således ett ganska sött vin.

Till huvudrätt ett Alcace eller kanske ett Chablis. Vita således ;)

För att rekommendera ett bordsvin till pastan på tisdagen så passar Viña Maipo. Ett av de bättre Bag-in-box vinerna.

/Janne

• Janne

Hela menyn ser ut som följer:

Förrätt
    Oliv- och soltorkade tomatergravad oxfilé och rosépeppargravd oxfilé
    Dryck: Flacon Export, Gammelnorrlands brännvin och pepparrotssnaps

Mellanrätt
    Kantareller, melon och parmaskinka
    Dryk: ?

Huvudrätt
    Kall inkokt lax med varm örtsås och nypotatis (bröllopet är i sommar).
    Dryck: ?

Efterrätt:
    Passionsfruktsorbet och päronsorbet
    Dryck: Calvados och Grand Marnier

• Janne

Johanna!

Du syns vara en kvinna som har koll på läget vad gäller smaker och kunskaper om mat och tillhörande drycker! :)
    En Chablis är ju förvisso en Chadonnay men en betydligt trevligare variant än traditionella dito.

Det vi är ute efter är något som är lättare och passar till våra rätter.

Angående laxen kommer receptet från Rickard Nilsson på Kattegatt Gastrononi så det brukar röra sig om höga och framstående smaker så det får inte vara något som man somnar av. Jag och den blivande har pratat om viner och kommit fram till en lättare, torrare variant.

Angånde melonhistorien så fick vi detta i Schweiz i somras med ett Schweiziskt vin till. Sådana viner är ganska söta varför jag har denna smak i munner när jag tänker på receptet. Annars håller jag med dig om att ett torrare vin skulle passa.

Angående efterrätten så är spritvalet gjort på grundval av våra spritpreferenser där jag är, nästan löjligt, förtjust i Calvados.

Tack igen för dina bra och insiktfulla råd!

/Janne

• Janne

Froggie...

De vita finns på samma sida om de röda under en länk som heter hvidvin.

/Jan

Svar på tråden BRA vin i Tyskland/Danmark (Bordershop eller liknande ställe)