• Villblifru

Vill bli fru - för tidigt?

Har fått bröllopstankar och kan inte släppa dem. Är förlovad men väntar på att sambon ska fria (har sagt att han får fråga när han känner sig redo).

Men detta kan dröja, länge... för honom skulle vi lika gärna kunna leva ihop som nu, men jag som drömt om ett romantiskt bröllop sedan jag var liten, vill ju gifta mig med min älskling. Till saken hör att jag även vill ha barn inom några år, och vill helst vara gift innan. Inte religiös, bara gammaldags. ;)

Jag skulle vilja bli fru nästa år till våren, samma datum vi blev ihop. Och då måste vi börja planera detta nu. Har börjat planera (inte seriöst utan bara kollat runt lite). Vet att han kommer tycka det är för tidigt, men till våren har vi varit ihop i 4 år. Behöver man mer tid att tänka? Borde inte dessa långa 4 år gett en viss vink? Ska han om t.ex 10 år till komma och säga "nu har jag bestämt mig, det blir inget"?

Eftersom han inte kommer tänka på detta på länge och jag vill att han friar (jag tog intiativ till förlovningen), så tänkte jag hitta på nåt romantiskt (han är inte bra på sånt så jag får sköta detta) och ge honom ett kuvert i slutet av kvällen där det står nåt med i stil "nu är jag redo att bli din fru - du bestämmer hur du vill göra." Är detta ett bra sätt att ta reda på om han vill, men samtidigt så är det han som friar? Eller hur är det nu - gjordes frieriet under förlovningen eller har man ett till när man ska gifta sig?

Ursäkta all text, men skönt att få ur sig alla tankar och funderingar. Skulle vilja få lite råd på hur jag ska göra eller ska jag släppa alla bröllopsplaner och sitta och vänta?

• Svar på tråden Vill bli fru - för tidigt?
  • Kaffemoster

Hoppsan .. läste mitt inlägg ...
    Låter som jag tvingade min man till altaret värre ditt förslag .. Visst jag bokade kyrkan, men jag tog upp ämnet på ett sätt att han kunde säga ifrån utan att det skulle påverka vårt förhållande alltför negativt .. Om du förstår vad jag menar ...
    Fast du känner ju din blivande, så ditt förslag kanske funkar bra med honom ..

• Nataluskan

OJ det skulle jag nog inte vågat göra, han testade lite sådana vinkar, men min m2b ignorerade allt detta.
    När vi gifter oss har vi vart ett par i 7,5 år men om bara min m2b hade fått bestämma och inga andra omständigheter hade funnits (som nu finns) så hade vi inte stått inför bröllop!

Det skall kännas rätt för båda, det går inte att stressa fram, jag vet för jag försökte och han blev bara arg.

Men visst du känner din sambo bäst, så jaga kan bara önska dig lycka till!

• Villblifru

usch, vad svårt detta är. Vissa friar ju och det går ju bra - hur kunde de veta att han/hon skulle svara "ja"? Måste man veta det innan?

Kaffemoster: hihi, boka kyrka har också slagit mig men det känns lite väl att ta i när jag inte vet hur han skulle reagera på ett vanligt frieri. ;) Fast ändå en bra idé, om man tar det lugnt och han får bestämma.

Men det får bli lite romantik, föra ämnet på tal, prata ut om det. Önskade ett "riktigt" frieri men om man först pratar om det så kan han väl falla ner på knä om han också vill. Det blir visserligen ingen överraskning men bättre än inget alls och jag skulle då veta att han vill och inte känner sig tvingad. Är detta en bra idé?

• värme

Jag tror inte på att hinta om bröllop, höll själv på med det i flera år och det funka inte för mig i varje fall (han blev mest irriterad). Det funkade bättre att verkligen prata om vad vi ville med våran framtid tillsammans och när. Några män tycker att det är viktigt med bröllop andra tycker det är mindre viktigt ungefär som med färgerna på gardinerna i köket. Om han ser er framtid på samma sätt som du och tycker att det är en bra ide att gifta sig före ni får barn så tycker jag att du lika väl kan fria. Min m2b tyckte dock att det var viktigt att fria själv så vi bestämmde att han skulle göra det inom ett år och då blev det ändå en överraskning. Lycka till!

• anne på grönkulla

Jag tror inte på att hinta - han kan garanterat inte läsa dina tankar utan har du både en tidsplan i huvudet och en dröm om hur ett frieri ska se ut så får du antingen ta saken i egna händer och fria eller tala om för honom hur din dröm ser ut så att han har en chans att vara med och uppfylla den!

• Mia Maria

Hmmz.. ett frieri leder till en förlovning. Man friar inte igen för att gifta sig men man kan ta upp det till diskussion. Varför inte prata med din man och hör med honom hur han känner inför bröllop och ugnefär när i tiden han tror att det blir aktuellt för honom. Försök ha en saklig diskussion utan romantik för att se om ni tycker lika eller kan mötas på vägen. Du kan förklara för honom vad det betyder för dig att vara gift och varför du vill gifta dig. Det gjorde min m2b för mig och efter det samtalet såg jag många fler fördelar med att gifta mig än vad jag gjort tidigare. Min m2b visade mycket respekt och omtanke i sina argument att jag kände det som en stor heder att få bli hans fru, innan var jag inte så intresserad av giftermål.

• Bakelse

En förlovning behöver inte alls vara ett frieri - även om det är så det ser ut traditionellt sett. Min sambo var väldigt tydlig med att säga att han ville fria på riktigt när det kändes moget att gifta sig.

Helt ärligt tycker jag att lappen du föreslår ÄR ett frieri, fast av det mindre sympatiska slaget... Av din text att döma har du redan talat om för din sambo på andra sätt att du vill bli hans fru. Jag tror att det bara skulle resultera i att han känner sig pressad.

Giftermål är ett steg som kan ta lite tid att ta och i ett förhållande är man sällan redo för samma sak samtidigt. Då tycker jag att det gäller att ge den andra utrymme för att mogna. Var lyhörd och förstående för att han måste få sitt utrymme.

Nu tolkar jag kanske in för mycket i ditt inlägg, men du verkar ha klart för dig hur ett frieri ska gå till. Antagligen vet din sambo också att du vill "ha något extra", men eftersom du själv skriver att han inte är så romantiskt lagd så är det säkert en faktor som kan få honom att tveka...

Tänk dig det sedan det här: Din sambo VET att du vill gifta dig, han VET att han "borde" vara redo. Han försöker med hela sitt hjärta göra processen kortare och "bli redo". Samtidigt pressar du på med lappar och hintar; = taggar utåt....

Nu förringar jag inte det faktum att han kanske bara inte vet HUR och NÄR han ska fria och i det fallet ser jag inte riktigt vad det är som hindrar dig från att fria... Fast utan hintlappar och med den romantiska touchen som du själv säger att du vill ha.

• Mia Maria

Bakelse

Om inte en förlovning är ett frieri, vad är det då?

• Höstbrud-07

Jag tycker det är bättre att prata konkret om framtiden. För vår del pratade vi om barn och jag har hela tiden varit tydlig med att jag vill gifta mig innan vi får barn och när vi då började komma fram till att barn inte är så långt borta så blev det naturligt med ett bröllop i år. Det gav sig själv helt enkelt när man pratade ut om det.

• anne på grönkulla

Planer för den gemensamma framtiden bör dessutom vara just gemensamma för att kunna uppfyllas - ett argument till för att prata ordentligt och sakligt med varandra utan att hinta eller kräva eller ge dåligt samvete.

Svar på tråden Vill bli fru - för tidigt?