• supersmilla

Tal,dikt,text till min syster ,och från vår mamma till hennes dotter?

Jättesvårt detta.Om två dafar gifter sig min storasyster.Har inte tänkt förut att jag kanske borde hålla tal eller nåt liknande.Men när jag pratade med min mamma idag så kände hon sig pressad att hålla tal(hon avskyr sånt lika mycket som jag)och då känner jag att jag kanske oxå borde säga nåt=).
    Vi behöver hjälp!
    Vet ni nån fin dikt eller vers eller text?Eller har ni kanske nåt som ni läste till er syster eller till er dotter då de gifte sig?
    Skulle bli jätteglad och tacksam för tips och hjälp.
    Kram

• Svar på tråden Tal,dikt,text till min syster ,och från vår mamma till hennes dotter?
  • Lena+Mattias=sant

Det finaste är något personligt, något fint minne från när hon var liten.

• amr

- Ta en av låttext som du tycker passar på henne och välj någon strof för att läsa upp.
    - Välj en poplåt och byt ut delar av texten. Sjung. Låt hela bordet/en sjunga med i refrängen.
    - Citat från bibeln kan vara väldigt träffande. Kommer inte på någon just nu.
    - Kolla om det står något under bröllopsgäster här på BT.
    - Börja med att säga några fina ord. Ha ett paket inslaget i flera lager och under varje lager finns det en kort text om din syster och hennes make. Låt sedan gäster få delta i uppläsningen. Paketet landar så småningom hos din syster och när hon öppnar finns där ett foto av er när ni var små.

Vill du ha fler tips? Kan nog skaka fram några till... Huvudsaken är att det är personligt, att det som sägs känns ärligt och att det är riktiat till din syster, utan att brudgummen glömts bort.
    Lycka till!

• Therése

Lustigt, jag ska själv hålla tal till min syster och hjälpa mamma att skriva ett tal också.

För egen del har jag tänkt prata lite om relationen systrar emellan, lite om våra likheter och olikheter. Något om hur hon och mannen träffades och hur det känns att stå där som storasyster på sin lillasysters bröllop.

För mammas del har vi funderat på att göra det som en saga. Börja med "Det var en gång..." och så dra några passager om barndom och uppväxt som i sagoform. Sedan om hur hon träffade sin man och förstås avsluta med "...och så levde de lyckliga i alla sina dagar."

Du kan söka efter en sida som heter www.talskrivarna.se eller liknande, där kan man få lite inspiration. Lycka till!

• MysEtt

När min stora syster gife sig höll min mamma inget tal och jag sa tre olika citat från barn och önskade dem lycka till.
    Tänk på att det inte skall vara för mycket

Svar på tråden Tal,dikt,text till min syster ,och från vår mamma till hennes dotter?