• mammamia1

hur tidigt kan man fria/förlovningsfråga???

Halloj! e det någon som har en tanke om det kan vara ok att fråga sin partner om förlovning efter ett år? Jag tänker att alla förhållanden är individuella och personer likaså men e det någon som förlovat sig så snart/friat och fått ett ja? /Nyfiken

• Svar på tråden hur tidigt kan man fria/förlovningsfråga???
  • Lady o Lufsen

Det måste ju finnas jättemånga som har förlovat sig eller friat efter ett år...

Jag tillhör dock inte dom så jag kan inte direkt svara på din fråga men är övertygad om att du kommer att få bra hjälp här!

Lycka till!/ Lady

• Lilla Li

Min man friade till mig efter 11 månader.

Det beror ju helt på hur förhållandet ser ut! Men överlag kan jag tycka att ju yngre personerna är (under 20) desto längre ska man vänta. Är man äldre (runt 40) så tycker jag inte man behöver vänta ens ett år om man inte vill.

• Fru Cinderella

Jag friade till min nuvarande man efter ett år

• MysEtt

Vi diskuterade synen på äktenskapet och livet redan från början, förlovningen började vi prata om redan efter ett halv år, och "genomförde" den nu efter drygt 18 månader.

Har kompisar som förlovade sig under första halvåret, tror det är väldigt induviduellt

• Tizzeltazz

bestämde att vi skulle gifta oss efter 5 mån och att vi skulle ta på oss ringarna på 2 årsdagen (om en månad exakt!).

känner ett par som gifte sig på sin 6 månadersdag, syrran gifte sig när de varit tillsammans i 1.5 år...

allt är individuellt :)

• _elin_

Vi förlovade oss på våran 6 mån dag, och redan innan det så va det ju bestämt att vi ska gifta oss :),nu gifter vi oss 12 juli 2008 då har vi varit tillsammans 2 år 7 månader.

• -Jonna-

Vi bestämde att vi skulle gifta oss efter kanske.... 5 månader? Att det skulle bli nästa sommar bestämde vi efter...typ 7-8 månader...

Det beror ju helt på förhållandet, vad man har för erfarenheter sedan tidigare etc. Det kan vara så att man bara VET när det är rätt! Om man t ex en gång har "skyndat på" av galna eller felaktiga orsaker, så vet man när det går snabbt av rätt orsaker. Och inte bara på grund av att man är förälskad, för då ser man ju inte alltid så klart, utan på grund av att... Det är rätt.

Håller med Lilla Li lite, att det KAN handla om ålder också... Är det t ex ens första pojkvän och man förlovar sig innan 1 år, så är oddsen nog lite mindre på att det kommer att funka...

• -Jonna-

Tillägg - vi sa nog att vi skulle gifta oss ännu tidigare, men vid 5 månader kändes det väl mer "bestämt"... ;)

• Pelles

Jag och min pojkvän har varit tillsammans i ca 5½ mån, vi har redan börjat prata om förlovning. Men det känns helt rätt så jag hoppas det händer något snart. :)

• Skottdagen2008

Jag tycker man bör vänta åtminstone 2 år så man vetr om det är en förälskelse eller äkta kärlek. Det är ju hormoner med i leken ett tag. Det sägs att de håller i 2-3 år. Sedan dyker de äkta känslorna upp.

Sedan tycker jag också att man bör vara över 25 år så man hunnit med utbildningen, så att man inte blir särbor på en gång för att man vill olika saker. Att man har hunnit bo sambo något år och att man hunnit uppleva en del i livet.

Ju äldre man är ju kortare tid. Dvs är man t.ex. 40 år med tidigare baran och förhållanden så "känner" man kanske lättare om denne man/kvinna är en person man vill att barnen också ska få i sitt liv. Man har kanske inte lika mycket "blindlappar" på sig som när man är 20 och nyförälskad och man itne hittar några som helst fel hos den andre.

(är inte 40, så jag gissar mig fram)

• w4ever

Jag tycker att om du/ni tycker att det känns rätt och att ni vill dela livet med varandra resten av livet så ska de inte spela någon roll hur länge ni varit tillsammans.
    Sen tycker jag inte att det spelar någon roll om man är ung, kanske inte nu under arton. Jag är själv 20 och vi har just beslutat att vi ska förlova oss, vi har varit tillsammans i fyra år och bott ihop i över ett år. Och just nu svävar jag runt på moln! :) Men det där ska du/ni känna.

Svar på tråden hur tidigt kan man fria/förlovningsfråga???