• den lilla

Upp i vikt?

Behöver gå upp i vikt.
    Kanske låter hur enkelt som helst för många av er andra, men undrar om det är någon som vet vad jag kan gör för att gå upp i vikt på bästa sätt? Inte för mycket på en gång, och kunna hålla den uppe?
    Jag går upp några kg men sen tappar jag dom lika lätt.. Känner mig som en pinne.

• Svar på tråden Upp i vikt?
  • Lena+Mattias=sant

Genom att äta mer och träna så borde du kunna öka vikten på ett bra sätt. Fast det gäller att itne minska energiintaget igen...

• La Paloma

Är helt okunnig i detta ämne, men enligt tidningar mm så ska man väl äta mkt kolhydrater om man vill öka i vikt. Tallriksmodellen, fast med större del kolhydrater. Sen beror det väl på av vilken anledning du är smal. Vore jag dig så skulle jag kontakta en dietist. Annars är väl träning bra, nån form där du bygger upp muskelmassan.

• snuttungen

den lilla,

du när inte ensam om detta problem. Jag har alltid varit en tunnis, och inte blev det bättre efter barnen då jag gick ner mer än jag gått upp efter varje barn, och sedan när jag separerade och började plugga samtidigt så bröt min mage ihop totalt och skaffade sig mjölkallergi för att markera att det var nog. Jag gick ner till 47 kilo och är 170 lång, såg ut som ett riktigt benrangel. Gick till en tjej som är utbildad nutritionist som verkligen hjälpte mig. Hon tvingade mig att skriva matdagbok över minsta lilla smula jag åt under en vecka, sedan räknade hon ut hur mycket av det jag behövde jag fick i mig. Så gjorde hon matsedlar åt mig och upplyste mig om kolhydrater, proteiner, fibrer och nödvändigt kaloriintag. Efter 3 månader hade jag ökat min fettprocent (som var katastrofalt dålig) med 4,5% och gått upp 3 kg som jag fortfarande lyckas hålla genom att äta som hon lärt mig. Väger numera 51 - 52 kg, men trillar inte längre ner under 50 kg som jag gjorde förut. Mår bra och är fylld av energi dessutom.

Kram och lycka till

• Misha**

Att gå upp i vikt är lika svårt/lätt som att gå ner i vikt- det är samma faktorer som spelar roll. Det enda som egentligen betyder något är hur mycket man förbränner i relation till vad man får i sig i energi. Fast..som man ser i otaliga trådar, att bibehålla rätt balans är betydligt lättare sagt än gjort!

Det är nog väldigt klokt att göra som snuttungen och gå till en dietist. Då får man sina egna matvanor analyserade och kan räkna ut hur mycket man egentligen förbränner och därmed behöver få i sig. Man får också lära sig vilka energitäta livsmedel som är bra att välja som komplement till de energisnåla "bukfyllarna" (typ selleri, haha)

Lycka till med allt!

Svar på tråden Upp i vikt?