• Therése

Hur mycket är lagom att ge i bröllopspresent till syster?

Min syster och hennes sambo önskar sig pengar till resa i bröllopspresent. Undrar nu hur mycket som är lagom att ge? Jag är tärna och betalar min klänning, hår etc själv. Bröllopet är i vår hemstad då det blir inga extra kostnader för resor och boende. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Hur mycket är lagom att ge i bröllopspresent till syster?
  • Lilla Li

Jag hade givit dem 1000-1500 kr, beroende på hur mycket jag själv skulle ha råd med just då.

• september 07

Jag hade också lagt runt 1000:-

• Mrs H (fd 4:e Maj)

Jag hade nog lagt ungefar 1500-2500kr men da ar jag 30 utan barn med bra jobb.

• Akvavit

Det tycker jag beror på vad man har för ekonomi och vad jag har för idé. I mitt fall skulle jag kunna ge något för 500-2500 om det i båda extremerna rörde sig om något som verkligen skulle passa min bror och som han skulle bli jätteglad över...

• Petra74

Vi fick 500:- av min mans syster och hennes man när vi gifte sig. Beror ju på vilken ekonomi man har.

• Fröken smultron

Beror väldigt mycket på ekonomisk situation. Själv skulle jag nog kunna tänka mig att ge 1000-2000 till min syster. Men jag skulle inte vilja ha mer än max 500 kr från henne. Jag jobbar och tjänar rätt så bra, hon pluggar...

• Hästsson

Om jag betalade klänning/hår själv skulle jag nog ge runt 1000:- tror jag. Har inga barn o rätt bra lön.

• Karis Annelie

Min bror gjorde samma sak när han gifte sig. jag la 1500 kr. Mamma la 1000.. egentligen borde de kanske gett mer än mig, men de hade betlat mycket annat för dem...

• Anja 19 juli 2008

Jag hade oxå lagt ungefär 1000, men då har vi två relativt normala löner. Min syster är ensamstående m två barn så jag hade absolut inte väntat mig samma summa från henne. Däremot min bror som är ensam och tjänar bra brukar lägga rätt mycket när det är något. Är ju så olika. Finns inget rätt eller fel. Bara du avgör.

jag tycker dock att det minsta man kan lägga är 500. Under det så känns det lite "futtigt" eller nåt. Ett bröllop är så stort! Men OM man verkligen har det uselt ställt så vet ju ens syster om det och tar inte illa upp. :)

• Hästsson

Jag kanske kan få låna tråden lite för en egen fråga?

Vi ska på bröllop långt bort vilket betyder resekostnad + 2 nätter på hotell. Brudparet, som är gamla skolkamrater vi träffar någon gång per år, har önskat sig pengar. Hur mycket skulle ni ge då?

• Akvavit

Hästsson,
    DEt är så svårt när det helt plötsligt blir rena pengar....Om jag hade råd skulle jag nog ge 500 kr om jag var ensam, 600 om min sambo var med på det...

• Medeltidsbrud

Jag och min sambo gav min syster 500 kr
    Jag tycker man ger det ekonomi tillåter

• jag ska bli en fru...läängtar-nu gift

Jag skulle gett 1000-2000:-,beroende på om jag hittat ngt extra speciellt.
    Av min bror fick vi 1000:-.

• jag ska bli en fru...läängtar-nu gift

Hästsson:Om jag vore du skulle jag nog ge 500:-,om det är en vanlig vän som du beskriver.Är det än bästis skulle jag nog ge 8000-1000:-.

• MKD

Hm, *tankeställare* ca 2000:- och uppåt, men jag kommer iofs även ordna allt som har med blommor och blomsterarrangemang och ge det som present också :) Den som lever får se

Svar på tråden Hur mycket är lagom att ge i bröllopspresent till syster?