• starchick

Billigt bröllop?

Hej allihopa!

Vi har planer på att gifta oss nästa sommar! Det enda som kan hindra oss är ekonomin.... Nu undrar jag om någon har ett bra tips på BILLIG catering i Västra Götaland? Jag har kollat runt lite och hittat för runt 100-150 kr, 2 rätters då. Efterrätt blir väl ändå bröllopstårtan?

Någon som har gift sig billigt och kan komma med tips och ideer?
    Är det tex billigare att hyra bröllopskläder än att köpa begagnat?

Lokal har vi gratis, en stor lada ute på landet så det kostar oss inget.

Kom väldigt gärn amed tips och ideer för gifta oss vill vi!

• Svar på tråden Billigt bröllop?
  • Wicks

Saga med Nova: jag ska inte starta en diskution utan undrar emst omd e tär önskan av pengar du menar eller kuverertavigt?

• Saga med Nova

Wicks: hmm undrar jag med ha ha
    Jag menar nog som kuvertavgift? Att gästerna betalar tex 150 kr eller nåt.
    Sen finns det dom som önskar sig pengar som hjälp till resan eller så. Som vi ska göra...

• Mrs Marley

Var på en fest med ca 50 pers.
    Maten lagades av en tjej från thailand, där fanns ris, nudlar, såser, olika vårrullar, seafood, kyckling i olika form, mm
    Tjejen lagade maten på plats städade efter sig, satta fram maten och gick hem.
    Detta kostade 50:- per person, helt fantastiskt billigt!!!!!!! och underbart gott.
    Så visst kan man komma undan billigt

• Wicks

Efter som ni diskuterar billig mat så kan jag ju säga hur vi planerar att göra. Vi kommer ha middag ganska sent ute och väljer då att grilla. Detta gör att vi inte kommer behöva massa serveringspersonal utan folk får helt enkelt ta själv, wsom vilken annan buffe som helst.
    Detta var vår kompromiss, sambon ville ha buffe och ajg ville ha 3 rätters :)
    Vi kommer servera fläskfile, olika grönsaker samt kykling. Vad emr för kött är ännu inte bestämt utan beror på vad som finns tillgängligt när vi inhandlar allt.
    I varje fall så blir det rätt billigt bara man tänke rpå at titne köpa fläskfile för 199kr/kg när man kan vänta en vecka och köpa det för 69kr/kg.

• Gilla76

Vi ska också ha ett "budgetbröllop" med tanke på att vi är 112 personer. Vi räknar med att komma undan med 50 000 för allt, inkl ringar, kläder, mat osv. Vi lagar maten själva. Men många släkt o vänner hjälper oss. Det är mitt stora tips. Exempel:
    Min faster gör världens godaste ostkaka - efterrätten
    M2B´s moster bakar tunnbröd
    Två kompisar är folkmusiker - någon låt under middagen
    En annan kompis är duktig m blommar - fixar brudbukett
    Mammas kollega har med glädje tagit på sig ansvaret för maten under middagen och hennes vänner hjälper till med bar o servering.
    Vår största utgift är att vi hyr in ett band till festen som kostar ca 9000 kr.

Det som är mest värt, mer än pengarna man sparar, är att folk man älskar har en del i brölloppet.

• På landet Juli 2006

Kolla vad ni har för talanger i släkten och vänkretsen, vi fick tex. hjälp med följande:

- min moster är frisör och gjorde min frisyr
    - min förra chef är nu chef pa Lilly sa jag fick min brudklänning mycket billigare
    - en kompis till min syrra gjorde make upen
    - min kusins son var barnvakt till barnen som inte fick vara med pa festen
    - kompisar till min syrra stod i baren pa kvällen och min "bonus-syster" hade hand om köket
    - vi akte häst och vagn och detta var en present fran släkten
    - vi gjorde egna trycksaker
    - syrrans kompis är florist och gjorde blommorna pa bordet samt i kyrkan och till brudföljet
    - klänningarna till tärnorna köpte jag pa rea
    - tärnorna sjöng i kyrkan sa vi behövde inte betala nagon solist

Andra tipps jag kommer pa:

- be (inte sa närstaende) kompisar ställa upp och hjälpa till under kvällen mot en liten penning
    - laga förätten själv och köp huvudrätten, sa blir det billigare men inte sa vansinnigt mycket jobb
    - gör egna placeringskort med saker ur naturen (pinnar, stenar, löv...)
    - köp begagnad brudklänning och be nagon händig person sy om den sa att den passar just dig
    - lana grejjer!!
    - be föräldrarna om en liten penning, även om det bara är nagra hundra sa hjälper det ju

Lycka till!!

• På landet Juli 2006

Och just ja, vi hade inget band utan "bara" DJ och det funkade jättebra!!

• mrs. n

billigt bröllop:

-säg aldrig ordet bröllop tex (håruppsättning, tårta...)

- ha buffe, kom överrens med lite bekanta eller deras bekanta som kan hjälpa till på bröllopet

- beställ tex rostbiff o likn i tid fr en matbutik, färdiga potatissallader eller koka potatis, lax....och gör sallader

- köp på rea varor för dukning, eller ännu bättre ifall du kan låna av släktingar eller någon kyrka eller likn.

- ha barn mat, barn gillar oftast enklare maträtter, istället för att de får fin mat som dom inte vill ha

- har du en vän/släkting... du kan låna en klänning ifrån

- deko. med enklare blommor, man kan deko med tex grönt utifrån eller 10packs rosor och likn

- gör inbjudningskort/sittplats/tack korten själv, finns snygga papper att köpa om man orkar sitta ett tag framför datorn.

- be en vän ta fotografierna, an har alltid någon som har det en hobby, be gästerna ge en kopia på bilderna/ ge en cde, så ni kan välja ut vad ni tycker är bra bilder och värt att printa ut.

mycket kan ordnas om man orkar bara göra besvär för det, och hinner leta lite.

• Marlean

Bra catering finns på Köttex! Ligger i Götene, de tar pinsamt låga priser ibland, skitbra mat också, fint upplagt och fräsht, kontakta dem!

• Marlean

Min mamma köpte kallskuret med potatisgratäng för 4 personer, det hade LÄTT kunnat räcka till 8 *be att få se hur mycket ni handlar för, ni kommer undan med lite* för mindre än vad det skulle kosta att köpa bara en potatisgratäng för alla i en vanlig affär, jag trodde hon skämtade när hon sa priset.

Svar på tråden Billigt bröllop?