• The flight attend­ant
    Äldre 13 Aug 16:23
    4469 visningar
    24 svar
    24
    4469

    Diskutera eller kränka? Är gränsen hårfin?!

    Efter att jag läst X antal trådar här på BT blir jag både förundrad och ledsen över att se hur vissa beter sig och hoppar på andra! Visst, detta är ett diskussionsforum men att diskutera är inte att kränka eller att hoppa på andra brudar som skriver här. När jag är inne och läser utländska bröllopsforum ser jag aldrig detta fenomen! Hur kommer detta sig?

    Ett exempel är bla tråden Mitt Glamourbröllop. Där finns det folk som verkligen kränker trådstartaren! Många tror inte att hon är verklig, men tänk om hon är?? Att fnysa åt att hon kallar sitt bröllop Glamourbröllop, tycker att hon verkar speedad och lika omogen som en 17 åring... Allvarligt talat! Det där är kränkande och sårande! Får ni inte ens lite dåligt samvete? Eller är det så att bara för att ni skriver på ett forum på nätet så kan ni bete er hur som helst? Skulle ni göra likadant i verkliga livet? Såra och kränka människor ni inte ens känner?

    Jag har också åsikter, tycker att vissa saker som andra skriver att de skall ha på sina bröllop är helt vansinniga. Men det är ju trots allt min personliga åsikt och vad ger mig rätten att uttrycka den i skift? Tex; Om en brud visar en bild i sin klänning som jag tycker sitter illa eller som är alldeles för liten för kroppshyddan inte f-n skulle jag såra henne genom att säga detta? Jag kommenterar det inte ens och lämnar tråden -för det är inte min rättighet att såra!

    På senaste tiden finns det en hel del brudar som lämnat BT just för att de blivit påhoppade i trådar. Jag tycker att det är sorgligt. Men jag förstår dom, jag håller själv till mest på mina utländska favorit-forum utan mobbing...

    Någon mer som känner som jag?

  • Svar på tråden Diskutera eller kränka? Är gränsen hårfin?!
  • brud_a­ug08
    Äldre 13 Aug 17:07
    #0

    Kort sagt kan man väl säga att man bara ska komma med åsikter som man OCKSÅ skulle våga säga öga mot öga?
    Det finns ju faktiskt personer som öga mot öga är såhär elaka och det kan vi ju inte göra något åt, men jag tvivlar starkt på att vissa här inne är så "tuffa" i verkligheten..

  • thalia­82
    Äldre 13 Aug 17:10
    #0

    Kaffemonster:

    Bara så att det inte blir missförstånd här. jag syftade på det som TS skrev:
    "Att fnysa åt att hon kallar sitt bröllop Glamourbröllop, tycker att hon verkar speedad och lika omogen som en 17 åring... Allvarligt talat! Det där är kränkande och sårande!"

  • Lady o Lufsen
    Äldre 13 Aug 17:13
    #0

    "Diskutera eller kränka? Är gränsen hårfin?!"

    ...Nej, jag tror inte att den gränsen är hårfin...

  • Lady o Lufsen
    Äldre 13 Aug 17:24
    #0

    ...jag tror att många har ett behov av att få uttrycka sin misstro och det är då hetsiga diskutioner blir till...Visst finns det trådar där man funderar på om innehållet är sant eller ens rimligt, om TS vill starta debatt eller ha seriösa svar, om någon är ett "troll" eller inte MEN varför uttrycka det? Det visar sig i slutändan ändå, om det är sant eller inte!
    Om jag nu tror att det är falskt så spelar det ingen roll om jag uttrycker det i en tråd- det spär bara på problemet- därför låter jag oftast bli...

  • La Paloma
    Äldre 13 Aug 17:28
    #0

    The flight attendant

    Känner absolut som dig. Det har inte alltid varit så här på BT, jag var här mkt i jan-feb, innan jag gifte mig, och då var tonen en helt annan. Man får väl försöka ignorera. Känner ibland att jag inte riktigt vill skriva i vissa trådar för påhoppen låter inte vänta på sig. Trist, men sant.

  • Tizzel­tazz
    Äldre 13 Aug 17:32
    #0

    är på linje med MKD och diorlover...visst har ma nrätt till att uttrycka sina åsikter men hur man gör det är en annan femma.
    man kan ju inte gå och säga vad som helst bara för att man har rätt till sina åsikter.
    inte skulle man gå fram till någon och säga typ 'gud vad ful du är' och sen tycka att man har all rätt i världen till det för att man inte tycker den personen ser bra ut och det är ens åsikt?
    kallas hyfs.

    konstruktiv kritik kan man ge men vissa saker verkar enbart vara ute efter att såra.

  • Kaffem­oster
    Äldre 13 Aug 17:51
    #0

    thalia82 .. aha ... Sen är det Kaffemoster .. inte monster ... fast kanske är jag ett monster iallafall ;)

  • tjolla­n
    Äldre 13 Aug 17:53
    #0

    Hm hur många är inne här för att kolla och forska för olika program? Hörde att kvällspasset varit in på bla systersaijten familjeliv och dom "ojjade" sig över hur vi var som är där.
    Så det är nog många "troll" (är det så ni kallar dom som bara skriver utan att vilja nå vettigt) här.

  • Ms K
    Äldre 13 Aug 18:07
    #0

    The flight attendant: Vilket är ditt "utländska" favorit-forum?

  • The flight attend­ant
    Äldre 13 Aug 18:19
    #0

    Ms K, jag har en bunt... Vilka språk pratar du? Har några att tipsa om! En engelsk som jag tycker om finns på www.onewed.com. tex.

    Tack för alla svar! Jag önskar att tonen kunde bli mjukare här framöver. Planerar vårt bröllop i sverige därför vill jag ju gärna stanna kvar här på BT!

  • Ms K
    Äldre 13 Aug 18:38
    #0

    The flight attendant: Jo det är väl huvudsakligen engelska isf, hjälplig tyska som borde förbättras, men läsa kan jag iaf hyffsat. Ska kolla in länken, variation förnöjer Tack!

    Ska jag ge mitt bidrag till trådens topic så är min mening att många inlägg av de utdömmande slagen skulle kunna vara oskrivna. Samtidigt gillar jag att folk säger sina åsikter sålänge man är saklig och levererar sin åsikt i en fråga med samma acceptans om andra åsikters lika värde som man skulle ha haft i verkliga livet. Någon kanske låter nätet ge en anonymitet som gör det lätt att avfärda konflikter och skippar normala sociala koder - men i slutändan tror jag det sätter sig i alla fall på självbilden om man låter sig bli en person som trackar ner på andra - oavsett om det bara sker i den virituella verkligheten. Mao, de som är elaka ställer mest till det för sig själva i slutändan.

  • MKD
    Äldre 13 Aug 18:41
    #0

    Ms K:

    Bra talat :)

  • thalia­82
    Äldre 13 Aug 19:13
    #0

    kaffemoster

    ops, sorry... så det kan bli. *s* aksnke jag som inte druckit tillräckligt med kaffe för att läsa ordentligt... :S

  • Höstbr­ud-07
    Äldre 13 Aug 20:41
    #0

    TS: Jag håller med, det är inte roligt när folk blir kränkta osv. Däremot har jag funderat på om folk är ärliga när det är någon som frågar om vad övriga tycker gällande en klänning, en sång, mat eller vad som helst. Jag blir nämligen så förvånad ibland när man tittar på någon länk eller text som någon visar och jag tycker det ser rätt fyult ut eller är en rätt konstig idé men ändå fylls tråden av folk som är jättepositiva. Är det då jag som har en helt avvikande smak eller är folk inte ärliga? Och om folk inte är ärliga, vad är vitsen med det. Frågar någon vill man väl ha råd, före bröllopet, istället för att behöva stå där efteråt och se på korten och inse att klänningen var helt fel eller något annat.

Svar på tråden Diskutera eller kränka? Är gränsen hårfin?!