• babyface

Ton och underton?

Har försökt läsa mig igenom bloggar och sökt på nätet men blir inte riktigt klok på det här med ton och underton.
    Behöver man veta båda 2 för att hitta sin fundation. På vissa siter nämns bara underton och på andra båda.
    Jag står som ett stort frågetecken.

Vad jag förstått det som så finns det 2 toner, kall och varm.
    Ligger undertonen åt det gula hållet är man varm och ligger det åt det röd/blåa hållet har man en kall underton.

Min hy ligger åt det olivfärgade hållet (asiat). Är inte riktigt svart men är är inte ljus och gul heller. Fick tips via en site att titta på mina ådror för att närmare se vilken underton man kan tänkas ha. Mina ser blåa ut, dvs att min underton ska vara röd=kall. Vilket är helt nytt för mig, har alltid sett mig som gul/oliv. Kan detta stämma?

Vad blir effekten om man väljer fel? Vad jag fattat det som så om man exempelvis har varm = guldunderton så ska man tillsätta kalla toner för att jämna ut? Eller ska man välja samma som den man har? Resulterar inte det till väldigt, i detta fallet, gult?

LOST igen!

ps. sorry att det blev så långt ds.

• Svar på tråden Ton och underton?
  • eb10

Det där är svårt! Och vad är liksom skillnaden på ton och underton?
    Å ena sidan har jag läst att det är ovanligt att ha varm hudton (som tex tjejen i Arkiv X) och att om man har det så vet om man det(??)
    På nästa ställe läste jag att KALL ton är ovanlig (som Snövit, typ).
    Passar man i kritvit t-shirt är man kall och i beige så är man varm (jag passar i ingetdera..)
    Jag tror att jag har lite varm-gul hudton men i gula nyanser blir jag tok-gul, i kalla blir jag blek och rosa och kall. Så jag kör på neutrala men litelite åt det varmare/gulare hållet. Bäst att testa sig fram..

• babyface

Hittade en annan guide:

Cool Skin Tones: Your very fair skin has a bluish, greenish or pinky undertone. You sunburn easily.

Neutral Skin Tones: Skin can have undertones of pink, or yellow. You are usually sensitive to the sun, and can sunburn quite easily.

Warm Skin Tones:. Your skin has yellow or olive undertones. You can suntan without burning if you take your time at it. Most Caucasian skin will fall into this color group.

---

Alltså är jag kall helt enkelt

• babyface

Läste nyss detta:
    ---
    Most makeup is designed for Caucasian women who have pinkish or red undertones. And most women of color (Black, Middle Eastern, Asian, Latino) have yellow undertones.
    ---
    Fasen, jag blir inte klok på detta.

• eb10

Är du olivfärgad så har jag svårt att se att du skulle vara kall.
    Ett tips är att gå in på tex Kicks och till L´oreal avdelningen. Deras True match foundation finns i Warm, Neutral och Cold, testa alla tre i din färg och se vad som ser bäst ut..
    Jag tror att kall ton är rätt ovanligt, faktiskt. Inbillar mig att man ska se ut som Snövit för att vara kall, men jag kan ha fel..

• Lisa1

skrev ett rätt deskriptivt inlägg om det här...nätet började kruxa...buhu, orkar inte skriva ned allt igen ikväll.

• jocelyn

Men...enligt det där skulle jag ha varm underton. Jag bränner mig ju inte i solen...men det har ju ingen inverkan på vilken hudton jag har utan solning! Jag är jätteblek ju...men tippar på att jag har neutral/kall ton....för jag får inte heller ihop det här med färgerna.

Om man ska dra kändisparalleller skulle jag säga att min hud påminner om Lindsay Lohans...minus en hel del fräknar då...
    Ganska blek alltså men med guldfärgat hår (naturlig hårfärg) .

Har bestämt mig för att prova färger för neutral hudton nästa gång eftersom jag ser för blek ut i de för kall/rosa underton.

• sockerbollen

Hallojs!
    Jag vet att när jag letade efter ny foundation fanns det bra beskrivningar både på laura merciers hemsida och på www.meowcosmetics.com. De sistnämnda säljer mineralsmink och har hur många toner som helst under foundation och under varje kategori finns det beskrivningar om ex. vanligt förekommande ögon- och hudfärg. Mkt bra! Hoppas det kan vara till ngn hjälp!

• babyface

sockerbollen> Oh tack, ska genast kolla.

• babyface

sockerbollen> Kattmärkesiten kändes som något för barn. Hehe

• Draken81

Jag röstar för att man skiter i allt vad toner och undertoner heter och köper det man passar i istället, oavsett om det gäller smink eller kläder.

Själv är jag definitivt kall, har blekrosa hud (eller rent av lila på vintern :D), blodådror som ser blå ut och så vidare. Men jag passar absolut inte i kalla färger, utan i brunt, orange, beige osv. Använder dock foundation och liknande som är för kalla personer, annars ser jag gul ut i ansiktet.

Är du asiat och har olivfärgad hud kan du inte gärna vara kall.

• rocketqueen

Det där med undertoner är ganska svårt... Man kan vara kall, varm eller neutral. Du kan visst vara kall och ha olivfärgad hy, det är inte ovanligt. Vilka toner på kläder passar bäst till din hy, kalla eller varma? Vet du skillnaden? Brunt kan också vara en kall färg, precis som rött som kan vara varmt eller kallt - det har inte med färgbeteckningen att göra, utan med vilken ton färgen drar åt.

En del som har varm hy gillar kalla färger på foundation för att balansera, medan andra gillar varma färger för att det smälter in bättre. Man måste prova på huden för att se, teorier funkar inte alltid!

• babyface

rocketqueen> Åter igen, du är en pärla!

• den lilla

Hmm ju mer jag läser börjar jag inse att jag är neutral. ;)

• jocelyn

Jag med tror jag... särskilt efter att ha kollat på mängder med swatches...vad heter det.....färgprover. Kalla foundations etc drar ut det röda i min hy, varma gör att jag ser "smutsig" ut i hyn. Det får bli neutralt!

Svar på tråden Ton och underton?