• Freyr

Få bort etiketter från vinflaskor.

Håller på med drycken till festen och vill gärna göra egna etiketter till vinflaskorna. Hur gör jag och hur får jag bort dom gamla etiketterna?

• Svar på tråden Få bort etiketter från vinflaskor.
  • thalia82

när ajg ska diska glasburkar brukar jag lägga dem i blöt ett länge (20-30 minuter), sen brukar det vara lättare att få bort ettiketterna.
    Hur lätt det går kan bero på vilketlim man använt för att fästa etiketten.

• Limegrön

Antingen med varmt vatten och en svamp (med grön slipyta) eller så kan du köpa limborttagare i färghandeln. Luktar mycket men är VÄLDIGT effektivt. En liten flaska brukar kosta ca 40 kr. Klart värt det!

• Peter

Det bästa att få bort klister är med citronspray. de finns att köpa på sprayburk på bilfirmor, vissa reklambutiker där de strajpar bilar. Det är jätte effektivt. Men du kan börja med vatten för att ta bort det första och sen det sista med citronspray. Det syns inte ens att det har vart en ettikett på den sen. Men va utomhus med citronsprayet, det är inte nyttigt att andas in.

MVH Peter

• MKD

Billigast, lättast, minst ofarligt :)
    Lägg dom i blöt i varmt vatten tills du märker att etiketten börjar lossna, en svamp m grön sida på funkar också bra o gnugga, men brukar inte behövas om de har legat i blöt en längre tid, typ över natten. Lycka till!!

• September mys

hur går det med vinkorken om den ligger i blöt då?

• Lill-skrrotis

Ställ flaskan upp om flaskorna redan är fyllda med vin direkt från affären alltså..., för att vara på den säkra sidan, finns ju dock ett skydd runt korken/gummikorken/skruvkorken på vinflaskorna när man köper dom!

• Kirsto

Jag använde tomma vinflaskor på vårt bröllop (hällde över bag-in-box-vin i dem) , och tog därför bort ettiketter från en massa olika sorters vin. Märkte då att vissa går alldeles utmärkt lätt bort med bara vatten, medan andra behöver lite hårdare tag för att klistret skulle lossna. Jag använde nagellacksborttagning på det kvarvarande limmet (gnuggade med en bomullstuss) och det gick kalasbra. Antar att aceton, lacknafta eller liknande går lika bra, men det hade jag inte hemma. Men skölj flaskan efteråt!

• jennie-m

En fundering (jag vill oxå sätta egna etiketter på färdiga vinare): blir inte vinet dåligt om flaskan står i varmt vatten??

• MKD

Du kan ha kallt vatten också, handlar mer om hur LÄNGE de ligger i blöt, ju längre tid dessto mer uppblött blir pappret. Använder du varmt vatten går det endast fortare.

• jennie-m

Men det påverkar inte vinet? Vi ska ha vitt vin och att lägga det i blöt (iaf varmt) känns så konstigt?

• mrs Nymo

Viktigast för alla viner är att ha jämn temperatur och absolut ingen shock värme, då kan vinet expandera och korken poppa ut. Vinkorken kan oxå ta in vatten, den får inte vara under vatten. Men det går säkert bra att ha dem i ljumet vatten en liten tid, tänk bara på att en del producenter fäster etiketterna på flaskan med lim som är menat att inte släppa... Kanske prova med en flaska först för att se hur lätt det går... Kan du inte klistra etiketterna över??

• jennie-m

Jo, jag får pröva med en flaska först! Vet inte riktigt hur stora etiketterna på flaskorna är, om mina egna etiketter täcker, annars kan man ju naturligtvis försöka täcka över. Tack för infon!

Svar på tråden Få bort etiketter från vinflaskor.