• -Jonna-

Nu har det börjat - har kollat på ringar!

Så har jag äntligen skapat mig en signatur här! Läste mycket här på BT när jag var toastmaster på min bästa väns bröllop för två år sedan.. Därefter har jag tagit en liten paus för att nu återvända...

För, nu är det snart dags för mig! I oktober 2006 träffade jag, efter många om och men och jobbiga erfarenheter, äntligen mitt livs man, den totalt Rätte. Jag har alltid sagt att om man träffar den rätte "lite senare" (jag är nu 31 år, han 33) så kan det gå fort. Och det har det gjort, på sätt och vis. Fast ändå på ett sunt, moget sätt! Jag har aldrig känt en sån här djup vilkorslös kärlek. Och vi kan verkligen prata om allt allt. (oj, nu gick jag visst överstyr, sorry... ;) )

Vi har pratat om förlovning och giftemål, hur man skulle vilja att det gick till. Vi var överens om att han ska fria. Så nästa problem: hur skulle vi göra med ringarna? (har läst andra trådar här och lett för mig själv...) Skulle han fria med andra ringar, eller skulle vi välja ut innan? Vi lyckades väl inte bestämma oss - det vore ju kul att ha "de rätta" ringarna vid frieriet, men att välja innan kändes så trist och planerat...

Så, förra veckan efter en fika sa han: kom, vi går hitåt. Och ledde mig in på Jarl Sandin. Det var helt perfekt - spontant, inte planerat... Romantiskt! Jag blev först nervös att han skulle fria inne i butiken, men han sa lugn - vi ska bara titta!

Vi fastnade för en modell som jag nu inte ens minns vad den heter (skamligt, jag vet!) - vitguld, slät, rak, ganska hög, rundad inuti... Jag gillar breda ringar, så jag vill ha en 6 mm...

(Fast, nu när jag läst här så börjar jag vela lite kring ringarna... De verkar ju vara jäkligt dyra om man jämför med vissa andra... Kanske skulle man kolla lite mer, jag vet inte... De är ju förvisso bra kvalitet...)

Oavsett vilka ringar det blir, så känns det helt fantastiskt! Att äntligen vara på väg! Jag aaanar att förlovningen kommer att ske kring vår ettårsdag, då vi planerar att åka till New York. Längtar SÅ!!!!! Och ser fram emot en trevlig tid här på BT! För tanken är att bröllopet ska ske sommaren 2008! ;)

• Svar på tråden Nu har det börjat - har kollat på ringar!
  • Monken

Först och främst, grattis -Jonna-, och välkommen hit!
    Jag har för mig att palladium ingår i alla vitguldsringar mer eller mindre numera, men jag kanbske har fel.
    Vi har vitguldsringar som förlovningsringar, "vanliga" från Schalins. Min vigselring kommer jag att sprcialbeställa eftersom jag inte hittar någon jag vill ha.

Duchess, jättefina ringar!!

• -Jonna-

Tack Monken! :)

Jasså Palladium kanske ingår i Vitguldringar nuförtiden...

Hmmm... Får ta oss ett snack med Jarl Sandins för att kolla närmare kring de ringar vi fastnade för...

Berättade för min kille på telefon igår (han är på kurs i Tyskland) att jag läst om ringar på Bröllopstorget och att vi kanske måste kolla vidare liten för säkerhets skull... Haha... Lite oromantiskt kanske, men han var helt med på att det ska vara helt rätt! ;)

• Duchess

Nu snöar jag in på metallinformation här... hoppas det är okej :)

Jodå, palladium ingår i allt vitguld. Vitt guld består till 75% av rött guld, och till 25% av något annat. Det är det där "något annat" som gör ringen vit :) Förut använde man nickel, men eftersom så många är allergiska så har inga svenska ringar nickel i sig sedan många år tillbaka. Istället använder man palladium.

För att känna sig hyggligt säker på att vitguldsringen ska hålla färgen bör palladiumhalten vara minst 16% (av de 25% som inte är guld). Kolla med juveleraren vilken palladiumhalt de har i ringarna, och kolla också om ni kan få ringen helt i palladium (i princip alla palladiumringar är 95% rent palladium). Det är ungefär samma prisnivå på palladium och vitguld, så det ska inte kosta så mycket extra.

• -Jonna-

Ah, då förstår jag Duchess - tack!! :)

Helt okej att "snöa in" på metallinfo förresten! Haha...

• Joleen

Hej Jonna,

Välkommen hit och grattis till kärleken och den stundande förlovningen.

Jag träffade mannen i mitt liv ganska tidigt, 21, men efter en hel del erfarenheter som gör att jag vet vad jag vill och är redo att "tie the knot".

Vi var på vår första dejt 19 maj -06, förlovade oss 1 januari -07 och 19 april -08 åker vi till Sala och gifter oss i hemlighet i Silvergruvan. 6 veckor senare har vi en stor fest för alla nära och kära (ca 80 pers).

Jag har ritat våra förlovningsringar själv. De är i rödguld, 6 mm breda, lite lite kupade och sidenmatta. Min har dessutom 15 briljanter. Jag har även ritat vigselringarna men de får jag vänta till årsskiftet med att beställa!

Bor ni i Göteborg? Det gör vi! Jarl Sandin är en bra affär, var själv där i förra veckan och köpte 30-årspresent till fästmannen!

• -Jonna-

Hej Joleen!

Grattis till att ha träffat den Rätte, du med! :) Det kan ju ske oavsett ålder, och som sagt så kan ju erfarenheter göra att man bara VET när det känns rätt!

Din ring låter fin... Får man vara så ful att man frågar vad en dylik ring kostar? Eftersom jag inte kikat runt så mycket så har jag ingen koll, när jag ser vad andra betalat med stenar i får jag känslan av att min, som bara är helt slät, är dyr! Inte för att det är det viktiga men.. Vill du inte svara så är det helt ok, alla tycker ju inte det är okej att snacka priser! ;)

Vi bor förresten utanför Göteborg...

• Joleen

Jonna:

Du får gärna fråga. Jag tror att din ring är en märkesring, det är därför den kostar mycket. Jag har vänner som ville köpa Engelbert-ringar vid förlovning, tjejens ring kostade 34 000 kr på Jarl. De beställde en likadan men med större briljant hos en guldsmed och gav 9000 kr för den.

I min ring har vi använt 10 gram guld från ett smycke som jag ärvt (mormors förlovningsring omgjord till en berlock hängande på en guldkedja) och aldrig använder. Utöver det behövde de bara lägga till 1 gram guld. Därför kostade min ring bara vad diamanterna kostade, lite guld och arbetet och för det gav vi ca 6000 kr (minns inte exakt). Min sambos ring väger lite mindre och kostade 4000 inklusive arbete.

Kopiera, klistra in i webbläsaren och ta bort mellanslaget innan .se så kan du se en bild på våra ringar.

http://www.brollopsguiden .se/gallery/image_view.php?image_id=3007

• -Jonna-

Hmm, jag får upp: sidan kan inte visas, när jag ska försöka kolla på din ring!?

Det är ju värdelöst, min kille har kortet med ringarnas namn på, och han är bortrest... Jag tror dock att det var Jarl Sandins egna, de var ju inte lika dyra som de du nämnde, men min ring kostade över 7000... Och är då helt slät, förvisso bred och hög och rundad initu men...

Ska höra med Mamma om hon har några smycken man kan använda till att göra något eget av, hon har mängder som hon inte använder, haha! Vore även fint, att ha något av hennes i sin ring...

• -Jonna-

Nu fick jag fram bilden!!! :)

Jättefina, verkligen!!

Nu blir jag sugen på stenar också... Hahaha...

• Joleen

Tack, jag älskar den. Gillar att den är tjock och tung, tycker om att känna tyngden på fingret.

Jag tycker inte att du ska haka upp dig på kostnaden, har ni råd och du gillar ringen så kör på det! Är du osäker så kolla runt, alternativt rita något eget men haka inte upp dig på priset. Det viktigaste är att det är en vacker ring som du känner dig bekväm med att bära!

Svar på tråden Nu har det börjat - har kollat på ringar!