• Saga med Nova

Safir- är det värt något?

Min lilla fick 2 safir örhängen i dop present ( ja onödigt kanske ) Nu i efterhand sat jag och funderade på om det är värt något? Bara ren nyfikenhet..

• Svar på tråden Safir- är det värt något?
  • silvera

Jag har en safir i min vigselring,
    som bara jag ser...
    Den var inte gratis i alla fall...
    Men just den som jag har är briljantslipad, dvs rund, och det finns ju fyrkantiga, ovala, princess-slipade...

Min är mörkt blå, vilket jag föredrar. Det finns ljusa safirer och mörka...
    Bra slipningar, och sämre slipningar...

Om jag vore du så skulle jag ta örhängena till en värderingsman, så att du har ett försäkringsvärde på dem, om de kommer bort.

• Saga med Nova

vill du dela med dig priset på den? tack

• silvera

Vi betalade ca 1000kr för den, och den är ganska liten, men har bra slipning mm.
    Den sitter på kanten, mot mig, så det är bara jag som ser den. Men det är ju olika priser på safirer. Vår guldsmed visade oss små, som kanske kostade 300 kr, och större för ännu mer pengar.

Tyvärr har jag fortfarande sju månader efter vigseln, inte värderat våra ringar än... Jag vill ju inte lämna ifrån mig min vigsel- och förovningsring...

• Saga med Nova

silvera: tack

Forsfors: tack

Örhängerna är fyrkantiga mörk blåa. Ska lämna in dom så får vi se.. Spelar ju inte mig någon roll egentligen, är ju inte mina utan dotterns, men hon är 3 månader bara..

Svar på tråden Safir- är det värt något?