Leonsmamma,
ett sådant fattnings arbete går inte att göra hur som helst. Anledningen att ringskenan på denna ring är väldigt smal på sidorna för att sedan öka i höjd och bli mkt högre där diamterna sitter, då dessa kräver en ganska ordentlig höjd på ringen för att kunna fattas in med denna typ av fattning (kommer inte ihåg vad denna fattningstyp heter, är inte en av de vanligaste). Alltså, för att kunna göra dessa fattningar kräver det att ringen har så pass hög höjd att stenarna får plats, alltså så att de inte slår i/"går igenom" på baksidan. Klarar din ringskena det?? En guldsmed kan med hjälp av tabeller över stenarnas höjd och fattningens höjd tala om vilken höjd ringen kräver, och om det därmed funkar på din ring eller ej. Detta om du vill ha stenarna nedsänkta som på bilden...
Har inte prislistan i huvet men kan tänka mig att dessa fattningar nog kostar minst 300 per sten att göra, men beror som sagt också en del på guldsmeden som gör arbetet, hur dyr/billig och känd/okänd denne är. Detta är en lite mer avancerad fattning, och stenarna är ju också lite större (0,05ct styck) så kan tänka mig att varje stenfattning kostar ännu lite mer än så. Sedan tillkommer ju kostanden för stenarna också, och där kan det skilja en hel del beroende på vilken kvalité du väljer. Men väljer du sk. samklassade stenar, och om man skulle använda prislistan från den juvelbutik jag jobbat i så blir det ju 150 kr x 25 = 3750 kr. Och detta endast för de 5 stenarna. Men samma sak där, olika företag tar olika mkt betalt, och en stor del där handlar om vilken slipkvalité man har, vilket även hänger ihop med vilken diamantleverantör/sliperi man köper från. Välrenommerat sliperi med hög kvalité och mycket glittereffekt, färgspel och "sprakande" intryck = lite högre pris på stenarna. Fråga om slipkvalitén!!! Ett tips ;)