• Karis Annelie

Vad kostar det o förminska en ring?

Hejhej! Jag har just fått erbjudande om att köpa en guldring med 15 diamanter på för 2500 kr. jag funderar på att slå till!!! grejjen är, att den är i stl 20 och jag har stl 17...
    Vet ni vad det kostar att förminska en ring? sådär ungefär? så jag vet om det är ngn idé eller om det då blir för dyrt och jag lika gärna kan köpa en ny...

• Svar på tråden Vad kostar det o förminska en ring?
  • Lisa1

OBSOBSOBS!!!! RÄKNEFELFELFEL...;)

...när man skriver fort slinter fingrarna lätt till;). Upptäckte att jag i första uträkningen skrivit att stenarna skulel kosta 15 000 kr, vilket är helt helt galet ;). 150 x 15 blir ju inte 15 000, inte heller 1500, utan snarare 2250. Lägg alltså till 750 till den summa jag räknade ut att "ny" ring skulle kosta, alltså skulle den sluta på ca 10 000. Och detta är fortfarande en överslagsräkning...

• Karis Annelie

aha oki iaf så kostar den där ringen från schalins ca 4000 ny. Så det finns ju ingen som helst anledning o köpa för 2500 om det sen kostar massa att göra om

• Leónsmamma

Förlåt om jag snor lite av tråden men vad tror ni priset blir då om jag slår in den och sätter på ungefär så här med diamanter.

www.schalins.se/show_serie.asp

Kolla på rocky 0,25 ct

• Lisa1

Jag skriver verkligen som en kratta idag ;)!!! Om en sten skulle kosta 150 kr per CARAT(!) skulle aktuell butik inte ha några stenar kvar på lager vid det här laget :D!! Återigen tryckfelsnisse... Diamanterna kostar alltså kring 150 kr per 0,01 ct, inte något annat.

• GME76

Lisa1

Snor lite av tråden jag med. Vad kostar det på ett ca att göra en ring större (ca en halv stl, ring jag ärvt av min pyttelilla mormor )

• Lisa1

Leonsmamma,
    ett sådant fattnings arbete går inte att göra hur som helst. Anledningen att ringskenan på denna ring är väldigt smal på sidorna för att sedan öka i höjd och bli mkt högre där diamterna sitter, då dessa kräver en ganska ordentlig höjd på ringen för att kunna fattas in med denna typ av fattning (kommer inte ihåg vad denna fattningstyp heter, är inte en av de vanligaste). Alltså, för att kunna göra dessa fattningar kräver det att ringen har så pass hög höjd att stenarna får plats, alltså så att de inte slår i/"går igenom" på baksidan. Klarar din ringskena det?? En guldsmed kan med hjälp av tabeller över stenarnas höjd och fattningens höjd tala om vilken höjd ringen kräver, och om det därmed funkar på din ring eller ej. Detta om du vill ha stenarna nedsänkta som på bilden...

Har inte prislistan i huvet men kan tänka mig att dessa fattningar nog kostar minst 300 per sten att göra, men beror som sagt också en del på guldsmeden som gör arbetet, hur dyr/billig och känd/okänd denne är. Detta är en lite mer avancerad fattning, och stenarna är ju också lite större (0,05ct styck) så kan tänka mig att varje stenfattning kostar ännu lite mer än så. Sedan tillkommer ju kostanden för stenarna också, och där kan det skilja en hel del beroende på vilken kvalité du väljer. Men väljer du sk. samklassade stenar, och om man skulle använda prislistan från den juvelbutik jag jobbat i så blir det ju 150 kr x 25 = 3750 kr. Och detta endast för de 5 stenarna. Men samma sak där, olika företag tar olika mkt betalt, och en stor del där handlar om vilken slipkvalité man har, vilket även hänger ihop med vilken diamantleverantör/sliperi man köper från. Välrenommerat sliperi med hög kvalité och mycket glittereffekt, färgspel och "sprakande" intryck = lite högre pris på stenarna. Fråga om slipkvalitén!!! Ett tips ;)

• Lisa1

GME76,
    Omkring 250 kr. Har inte reparations- och omarbetesprislistorna i huvet men vill minnas att det ligger kring denna summa. Och VG är ibland några kronor dyrare än RG att storleksändra. Det är ett relativt okomplicerat arbete om det nu är en slät ring. Är det en ring med en eller flera stenar i kan man inte sträcka ringen på "det enklare sättet" utan då måste man löda/klippa/sätta i en liten bit och då blir det ju såklart lite dyrare, eftersom den andra metoden inte innebär samma arbete med smidningsmoment. Men inte mer än 350 kr tror jag, absolut max 400 för ett sådant jobb skulle jag säga, såvida skenan inte har en jättespeciell form, alt. är med både rött och vitt guld. Kan vara lite olika från fall till fall om det är en mkt speciell skena, annars går man på den färdiga prislistan, vilekt är fallet i 99% av ärendena.

• Lisa1

...och särskriver gör jag också. Hallå, vad har hänt?!? "Fattnings arbete", med skriftspråket tycks det går uuutför ;)

• GME76

Lisa1.
    Tack , det är en ring med 2 diamanter på var sida om en blå sten (vad är det??)och sedan är resten slätt i vitguld.

• Lisa1

Det finns massor av sätt att infatta en sten, och priserna kan ligga på allt från 200 kr (liten fadenifattad sten) till 1500-2500 (stor solitär med avancerade sargfattningar odyl). Sedan beror det ju ltie på om det är en brilliant eller en princess... Lite olika där också eftersom arbetet blir lite annorlunda med de olika formerna.

• Lisa1

...och då pratar vi per sten. Hör med en guldsmed och ta in lite offerter. Och kom ihåg - you get what you pay for, samtidigt innebär dyrast inte per automatik att man får det bästa arbetet. Helt enkelt kan det löna sig att göra prisjämförelser men att man inte skall stirra sig blind på priset.

• Leónsmamma

Finns det några kunniga kvar i denna tråden?? Lisa1 tex är du kvar? Tänkte höra vad du tror en ring skulle kosta som är 4 mm bred och har 7 stycken diamanter på o.3. Vet inte om 0.3 innebär alla eller per ring. Men det förstår säkert du!

• Lisa1

Nix, tyvärr, det är inte helt självklart. Varje enskild sten kan vara 0,3 (men då är det ganska stora stenar vi pratar), eller så kan det totala ct-antalet vara 0,3. Vilket i detta fall dock är mkt mkt mer troligt, annars skulle totalt ct-antal vara 2,1 och då skulle det vara en V Ä L D I G T dyr ring. Pratar vi samklassade stenar kring WVS-WSI av relativt god slipning så kostar ju dessa kring 150 kr per 0,01 ct. Och isf borde dessa 7 stenar (eftersom var och en av dem inte är större än ca 0,1) kosta ca 4500. Sedan tillkommer kostnad för att fatta dessa stenar, beror helt på vilken fattningsteknik och vem som gör arbetet. Räkna med 200-350 per sten. Och sedan ringen... 4 mm säger ingenting om mängd guld. Det är ju MÄNGDEN som kostar, och olika modeller kan ha väldigt olika vikt eftersom de kan vara olika kraftiga, bulliga, höga etc. Säg att den kostar ca 4000 bara för att säga något. Då är det bara att räkna ihop för att få den slutliga summan...

Är det å andra sidan en lågpriskedja med sämre stenkvalité och stenar från mindre välrenommerade sliperier, och med billigt guldpris, ja då blir priset lägre. Och det motsatta om vi pratar Engelbert, Ole Lynggaard eller liknande prestigemärken. Ja du förstår...

Svar på tråden Vad kostar det o förminska en ring?