• dragonesse

för högt blodtryck för p-piller

Det var det besked jag fick idag... Har aldrig haft för högt blodtryck förut under de 11 år jag har käkat mina piller. Det känns så tråkigt, jag hade tänkt skaffa recept för ett år till, sen ska vi försöka bli med barn. Jag vill inte byta preventivmedel för bara ett år! Känner mig jätteledsen. Jag vet att jag har gått upp en del och att det kanske kan bero på det, jag var även stressad imorse när hon tog blodtrycket och det kan också ha med saken att göra. Därför ska vi mäta blodtrycket igen om några veckor. Men jag blir så uppstressad varje gång jag ska ta blodtryck, jag tycker det är så obehagligt. När jag nu vet att allt hänger på att jag ska få bra värden nästa gång kommer jag ju bli ännu mer stressad, plus att jag måste ta ledigt från jobbet för att gå dit vilket också gör mig stressad. All denna stress, stress, stress gör mig supernervös. Vad gör jag om jag inte kan få nya p-piller? Barnmorskan pratade om minipiller, men det har jag hört så mycket skit om. Är det någon här som har några erfarenheter av minipiller? Eller andra alternativa preventivmedel?

• Svar på tråden för högt blodtryck för p-piller
  • dragonesse

Jag får väl diskutera igenom det lite mer med både barnmorska och sambo. Det bästa vore ju kanske om man kunde köra på med kondom och försöka ta nåt piller som minskar mensen. Fast det är ju liiite tråkigt med kondom också... *suck* Eller så tidigarelägger vi bröllopet och kör igång med bebisfabriken med en gång! Nja, det känns väl kanske inte riktigt som ett alternativ, behöver nog det här året på mig för att ställa in mig på tanken med barn. Jag vill jättegärna ha barn, men det är ju en otrolig omställning i livet. Har dessutom inte fast jobb än och skulle vilja vänta lite för att se hur det utvecklar sig.

Finns det någon som har provat något annat p-medel och vill dela med sig?

• Hästsson

Jag har ätit minipiller under 3-4 år och är SUPERNÖJD med dem! Den enda biverkning jag haft har varit utebliven mens (har haft ca 1 gång per år bara) och det tycker jag har varit jätteskönt.

• jolpe

Har haft precis samma problem med högt blodtryck och stress vid mätningen. jag fick lägga mig ner och vila en stund så tog dom blodtrycket igen och då hade det gått ner.
    Har ändå gått över till minipiller och än så länge är jag nöjd.

• dragonesse

jolpe:

jag fick lägga mig ner i fem minuter och vila och då hade det sjunkit lite, men inte tillräckligt. då låg jag tydligen på gränsvärdet. nästa gång ska jag få ligga i en halvtimme är väl tanken. hoppas det ger resultat, vill verkligen fortsätta med mina p-piller!

• dragonesse

det kanske är värt ett försök med mini-piller ändå, har bara hört så mycket negativt om dem... vi får väl se vad "domen" blir helt enkelt, sen får jag väl ta upp komdomfrågan med sambon igen...

• FruÖlandstok

dragonesse
    jag har haft samma problem, blir jättestressad när dom ska testa.. men jag fick ligga ner 20 minuter sist å det gjorde en hel del skillnad.. vet inte hur dom tar blodprovet men min barnmorska tog först med sådan där "automatisk" eller vad man ska säga men bytte till en sådan då hon pumpar upp själv istället å då tyckte hon att allt var helt okej..

• jocelyn

Varje gång de tar blodtryck på mig får de en chock och säger "oj nu blev det helt uppåt väggarna här!"... Jag har ångest och kan helt enkelt inte få ett normalt blodtryck om jag inte får vila innan de ska mäta. Så det har alltså ordnat sig genom att jag fått lägga mig på nån soffa och vila i 10 minuter, sedan har de mätt igen och då har jag alltid haft ok blodtryck.

Kanske du kan be dem att ta två gånger? Så att det inte blir det där första "hysteriska" blodtrycket man kan få om man är superstressad.

• dragonesse

Var på återbesök idag och blodtrycket var detsamma, trots en "vilopaus" för mig mellan mätningarna. Känns inte alls kul. Nu ska jag på utredning om två veckor. Blä :(

• V I L M A

Hur högt blodtryck har du om jag får fråga? Jag vet att man är rätt kinkig med blodtryck för att skriva ut p-piller. Jag får också lätt ett stresstryck, det märker man ju också på att pulsen går upp mycket. Så om du har ett lätt förhöjt blodtryck och jättehög puls förklarar det saken ganska bra. sedan ska man unvika kaffe och tobak före blodtrycksmätning. Det är säkert ingen fara för din hälsa, men det är ju bra att gå till VC för att göra ytterligare någon kontroll.

• 2008-08-09

Förstår att det känns jobbigt TS, jag ska frivilligt nu sluta med p-piller då jag vill ha ut hormonerna ur kroppen..
    Men jag är JÄTTEnervös för att få tillbaka min rikliga mens...jag åt tabletter för att mensen skulle minska och av det fick jag magbesvär så då fick jag äta piller mot det...en ond cirkel..
    Dessutom är jag lite rädd för att det ska ploppa upp finnar hur som helst när jag slutar..känner många som har fått det problemet..
    Men, men man vet ju inte förrän man är där..får väl prova och se..

• Bröllopstokiig

V I L M A: Jag kommer inte ihåg riktigt, men jag tror jag hade 140 över 90. Låter det rimligt? Det var gränsvärde sa hon. Kan ingenting om vilket värde man ska ha. Ska dit nu på tisdag iaf, får se vad de säger då...

• jocelyn

Över 90 på undertrycket är inte bra. Övertrycket är det mindre "kinkigt" med.

Mitt tryck räknades som normalt och jag hade 120/80. Men första mätningen hade jag ett övertryck som var typ...utanför skalan... så sånt kan ju ändra sig.

Sedan ska man ju komma ihåg att den här risken för blodproppar är högre under en graviditet än under användning ev p-piller. Risken att drabbas av blodpropp av p-piller är högst i början av behandlingen, inte när man tagit dom i 10 år.

Hoppas du hittar nån lösning.

• V I L M A

Dragoness, 140/90 är ett normalt blodtryck enlig WHO, alltså inget man behöver vara orolig över. däremot vet jag att man inte skriver ut p-piller lika lätt, då man helst ska ha lite lägre.
    Om ditt tryck var 140/90 ska du verkligen inte stressa upp dig. Det är inte högt! Om det är högre bör du dock följa upp det på VC.

• bmm

Jag jobbar inom området och ett tryck på 90 i undertryck skall följas upp VC och att rek är ngn östrogenfritt prep enbart för att minimera riskerna för tromboser/proppar. Har man sedan en övervikt eller röker ökar riskerna ytterligare. Det krävs dock ett individuellt ställningatagande/bedömning till var person.

• tattar-Emma

Skaffa p-dator, den är bra sen när ni försöker bli gravida också.

Om du har ätit p-piller i 11 år skulle jag ändå rekommendera att vara utan ett tag för att testa.

• dragonesse

tattar-Emma: Jo, jag vet att det kanske inte är så bra att käka p-piller i 11 år utan uppehåll, men jag hade ju ändå tänkt att sluta om ett år då vi ska börja försöka bli med barn. Känns bara så fruktansvärt onödigt och jobbigt att byta preventivmedel för ett år, det tar ju tid för kroppen att vänja sig vid något nytt...

Svar på tråden för högt blodtryck för p-piller