• dragonesse

för högt blodtryck för p-piller

Det var det besked jag fick idag... Har aldrig haft för högt blodtryck förut under de 11 år jag har käkat mina piller. Det känns så tråkigt, jag hade tänkt skaffa recept för ett år till, sen ska vi försöka bli med barn. Jag vill inte byta preventivmedel för bara ett år! Känner mig jätteledsen. Jag vet att jag har gått upp en del och att det kanske kan bero på det, jag var även stressad imorse när hon tog blodtrycket och det kan också ha med saken att göra. Därför ska vi mäta blodtrycket igen om några veckor. Men jag blir så uppstressad varje gång jag ska ta blodtryck, jag tycker det är så obehagligt. När jag nu vet att allt hänger på att jag ska få bra värden nästa gång kommer jag ju bli ännu mer stressad, plus att jag måste ta ledigt från jobbet för att gå dit vilket också gör mig stressad. All denna stress, stress, stress gör mig supernervös. Vad gör jag om jag inte kan få nya p-piller? Barnmorskan pratade om minipiller, men det har jag hört så mycket skit om. Är det någon här som har några erfarenheter av minipiller? Eller andra alternativa preventivmedel?

• Svar på tråden för högt blodtryck för p-piller
  • Anneleigh

Jag tycker att minipiller är skit, jag blev gravid fast jag tog dom exakt samma tid varje dag.
    Jag har p spruta men det är kanske ingen bra ide för dig som vill bli gravid sen.

• Lena+Mattias=sant

varför inte kondom det sista året så hormonerna verkligen hinner gå ur kroppen?

• dragonesse

Vi ska gifta oss om ett år, och jag vill inte bli gravid förrän efter bröllopet. Men att testa ett nytt preventivmedel för bara ett år känns riktigt pissigt tycker jag. Kondom funkar inte, då får han inte upp den. Vad finns det annars för metoder? Fick inte så mycket info av barnmorskan.

• dragonesse

Jag skulle faktiskt gärna köra kondom, men som sagt, det funkar inte för honom. Vi har testat. Vi får väl testa igen kanske, jag vet inte. Känner mig bara lite uppgiven just nu...

• Lena+Mattias=sant

Det är inte så att ni har en kondom i fel storlek? Har du provat att trä på den?
    Min man hade en period då han hade problem med det vi började med en större kondom och sen när han blev mer van kunde vi gå ner till normalstorlek. Det handlade helt enkelt om vana.

• Anneleigh

Jag rekomenderar p sprutan men den sitter ju i kroppen och man vet inte riktigt när den gått ur. Annars finns ju spiral. Har aldrig testat det...

• burken

Röstar faktiskt oxå på att inte köra något hormonkör under en lite längre period! Själv har jag "sluppit" det helt och hållet och är rätt nöjd med mig själv. Provade piller en liten kort period och det var verkligen inte min grej. ( Ja jag vet att man kan prova sig fram för att hitta rätt, men har man klarat sig så länge utan hormoner så har man!)

• dragonesse

Vi har en stor storlek men det vill ändå inte funka. Fast det var väl några år sen vi försökte nu.

Jag skulle som sagt var gärna köra med kondom just för att få ut hormonerna. Dock är jag lite orolig eftersom en av de stora anledningarna till att jag började med p-piller var att jag hade så hemsk mens. 10-12 dagar väldigt riklig och oregelbunden mens, det läckte igenom ganska ofta. Vill INTE gå tillbaka till det.

• burken

Men då kanske det är bättre att utreda vad din "konstiga mens" beror på än att äta hormoner? Förstår verkligen att man inte vill ha det så! Frågan är om det är "normalt", låter jobbigt. Har själv rätt mycket och många dagar, men 10-12 dagar lät som lääääääääääänge.

Prova med kondom redan nu och kolla hur det är, om det är några år sedan så kan ju saker ha ändrats?

• Lena+Mattias=sant

det finns piller som minskar mensen så att risken att blöda igen försvinner iaf.

Svar på tråden för högt blodtryck för p-piller