• innea

Hålla vikten

Hallå alla viktkämpare och andra glada!

Själv har jag slitit länge med att gå ner mina överskottskilon, och nu slutligen nått min idealvikt.

Nu kommer etapp två, att hålla vikten, och det känns faktiskt knepigare än jag tidigare trott. Jag har gått ner i vikt med hjälp av datorprogrammet Hälsovakten. När jag nu vill behålla min vikt får jag helt plötsligt en hel massa kalorier att äta. Ett lyxproblem kan det kanske tyckas, men det känns faktiskt lite konstigt och onaturligt att äta fast man inte är särskilt hungrig, utan bara för att fylla ut kalorimängden.

Jag vill ju verkligen inte gå upp i vikt igen, men samtidigt inte gå ner mer eller fasta i ätstörningsträsket.
    Jag tänkte bara höra med er, är det någon här som gått ner ganska mycket i vikt, som håller vikten och kan ge lite tips? Hur kändes det då för er när ni nått er idealvikt? Har någon samma känslor som jag, en rädsla för att gå upp i vikt igen då man helt plötsligt ska äta ganska mycket?
    Jag vet inte om det var så tydliga frågor, utan tänkte mest fråga om era erfarenheter och tips.

Kramar Linn

• Svar på tråden Hålla vikten
  • Becoming mrs F

Stort grattis till din viktnedgång! Jag har gått ner massor med hjälp av Viktväktarna och har hållit vikten i 6 år. Visst går jag upp och ner i vikt, men då handlar det om 5-6 kilon vilket är en droppe i havet när man gått ner över 40 kilo. Jag är fortfarande livrädd för att bli tjock igen. Fetma är en kronisk sjukdom och jag har förstått att jag alltid kommer att måsta vara på min vakt. Min metod har varit att äta nyttigt, ca 1500- 2000 Kcal/dag, under veckorna och sedan unna mig nästan vad jag vill under helgen. Jag promenerar överallt istället för att åka buss/bil (i mån av tid) samt att jag försöker träna spinning några gånger i veckan. Känner igen mig så väl i dina tankar! Jag tror att du måste acceptera att du kommer att pendla i vikt framöver, men att det går att hitta en balans, det tar lite tid. Hoppas du fått lite tips och peppning!

Svar på tråden Hålla vikten