• powerking

När ge presenter? Snälla förklara någon...

Presenter till värdpar,tärna bestman etc när ska man ge dessa? På bröllopsdagen? Dagen innan dagen efter??? Jag förstår inte när man ger dessa. Skulle bli glad om någon kan förklara detta för mig. Sen undrar jag hur ni andra gör ger ni prästen och kantorn present? Och i så fall vad?

• Svar på tråden När ge presenter? Snälla förklara någon...
  • Marcus Brud

Hmm.. undra om man ska ge present dagen innan.. Det ska nog jag göra :)

• Cactus75

Jag tänkte ge våra tärnor, marskalkar, näbbar och värdpar presenterna på morgonen samma dag vi ska gifta oss, ev. dagen innan, tänkte nämligen ge dem halsband/slipsnål att ha på bröllopet.
    Präst å kantor har jag inte haft en tanke på att ge present till överhuvudtaget... måste man det? Är det brukligt??

• powerking

Jag vet inte jag tycker mig ha hört att man brukar ge dom något eller bjuda med dom på middagen. I vårt fall blir det ju lite speciellt då vi är släkt med prästen. Men jag vet ändå inte hur man gör med det om präst och kantor skall få något eller ej. Hoppas att någon annan här ute vet.

• powerking

Snälla är det någon som vet som kan hjälpa mig förstå det här?

• Suzy

Jag har aldrig hört något om att man brukar ge präst och kantor någon present. Förr brukade man bjuda med prästen till bröllopsmiddagen, men det var mer på den tiden när folk i allmänhet brukade gå i kyrkan var söndag och därmed hade bättre kontakt med prästen.

• Majsan_älskar_Martin

Jag har aldrig heller hört att man ska ge något till präst och kantor. Ska man ge dom presenter för att de utför sitt jobb? Det var det dummaste... Nej, det stämmer inte. När det gäller presenter till tärna och bestman så ska vi ge det efter bröllopet. Ja, t o m efter bröllopsresan eftersom vi nog kommer hitta presenterna då.

• *Lilla M*

Vi gav presenterna dagarna efter bröllopet till de som vi bor nära. Vi bad toastparet eller våra föräldrar att ge presenterna till de som bodde längre bort, innan de gick hem från festen.

Vi gav gåvor till både präst och kantor, eftersom båda var vänner till oss privat som ställt upp utan lön.

•  Miss Cee

För det första så finns det ingen sed att ge dessa personer presenter, det är ett nytt påfund som man tar till sig om man VILL. Man gör alltså inget fel om man struntar i det.

Tärnan fick sin när vi gjorde oss iordning på bröllopsdagen.
    Solisten fick sin av min mamma när de möttes i kyrkan en halvtimme innan vigseln skulle börja.
    Toastmastern tog jag åt sidan under festen och gav henne sin present.

Presenten ska ju vara ett tack och en gest som visar uppskattning. Men jag känner att det blir fel att göra det offentligt vid middagen eller så, då utnämner man ju ännu mer några gäster/deltagare som finare än andra. Därför ville vi göra det mera personligt, i avskildhet.

• powerking

Ok någon mer som har någon åsikt om när man ger presenter och hur man gör med präst och kantor om de ska få något litet också

• H&K

Vi gav present till både prästen och kantorn men eftersom de är vänner till familjen kändes det väldigt naturligt att tacka dem för att de ställt upp.
    Om jag hade "använt mig" av kyrkans präst hade jag inte köpt någon present. Det hade känts lite krystat tycker jag.

• Lilla Li

Vi kommer antagligen köpa presenter till våra "hjälpredor" på vår bröllopsresa. Så de får presenterna efter vi kommit hem, ca 1 månad efter bröllopet.

• Lilla Li

För övrigt ger vi inga presenter till vare sig präst eller organist. Prästen "hyr" vi in från en annan kommun, han får 750 kr av oss för det och därför känns det för mycket med present också. Organisten jobbar ju bara som vanligt. Däremot kommer vi skicka tackkort till kyrkan (och därmed kantorn) och till prästen.

• Karis Annelie

hm.. jag vet många som inte ger presenter alls... som tärna och sånt, de kanske betalar hennes klänning, och att då ge present också blir lite väl....
    Kantor o präst? de har faktiskt betalt för att göra jobbet så dem ser jag ingen anlening att ge nåt till.
    Möjligen tycker jag man kan ge toastmastern nåt, den har ju en stor del av jobbet på festen. Men ge det efter då som tack för utfört arbete... innan vet ni ju inte ens om det kommer bli bra! Bättre visa uppskattning efteråt och tacka så hjärtans mycket för det suveräna jobbet denne gjort.

• Hästsson

Vår present till de som hjälpt till vid bröllopet var en middag ett par veckor efter bröllopet. Det var riktigt kul, för då hade man hunnit smälta allt och fick prata om det igen.

Vi gav inga presenter till präst och kantor. Vi kände dem inte och de gjorde inte något mer än "sitt jobb" så det hade känts konstigt. Kantorn såg vi förresten inte ens, vi betade av alla frågor på telefon innan och sen höll sig ju han uppe på orgelläktaren.

• Brud18/8-07

Hej.
    Jag tänkte använda denna och be om hjälp.. Jag fick lita panik nu nämligen..
    Jag har bara tänkt att ge bestmen och brudtänorna och värdparet vaser som jag köpt in bara för bröllopet... det blir väl bra... eller känns det lite B?

• Karis Annelie

Nej det blir toppen! man måste som sagt int ge nåt alls, men att ge nåt som användes på bröllopet gör ju att det är lite mer minne i de sakerna också

• Brud18/8-07

va skönt!! Jag fick panik... då kan jag pusta ut..
    jag tyckte också att det var en bra ide att ge vaserna för då blir det som du sa ett minne knytet till det...
    Tack för hjälpen!!!

Svar på tråden När ge presenter? Snälla förklara någon...