• Fredrik_H

Hur går det till?

Hejsan hoppsan.

Är tillsammans med en ung fin kvinna sedan några månader tillbaka. Vi har pratat lite smått om förlovning och bröllop..

Vi har samma åsikter om det mesta, men här har vi ett problem. Jag är helt inne på att man skall vara "tillsammans" tills man känner att "henne vill jag verkligen gifta mig med".. Då förlovar man sig. Kan ta ett år eller två innan det sker. Kan gå fortare också. Dock så vill jag ju att vi skall ha bott tillsammans som sambos ett tag innan..

Hon är jäkligt envis :) och enligt henne skall ordningen vara... Förlovning --> Flytta ihop som sambos --> Bröllop..

Hon har dessutom ganska bråttom att bli mer än "flick och pojkvän".

Hur går det till? Ingen av oss är nämligen inte så insatta i ämnet.

Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Hur går det till?
  • jessie2007

Jag (tjej) friade när vi hade varit tillsammans i ca. 5 månader, på Mellbystrand en stormig novembersöndag, (halft om halft på skoj, men så svarade han Ja utan att tveka ) sedan flyttade vi ihop och förlovade oss i maj 2005 och nu ska vi gifta oss i september tror att det finns lika många förlovningar som det finns förlovade - känns det bra så är det bara att köra!
    Lycka till

• Äntligen Fru!

Vi var tillsammans ett par år och levde som sambos i två år innan vi förlovade oss. Jag hade personligen inte förlovat mig innan jag hade bott ihop med någon. För mig skulle det kännas fel.

Det är ju också viktigt att ni båda verkligen vill ta steget att förlova er. Det räcker inte att en person i ett förhållande har den känslan. Det är inget man kan tvinga fram eller bestämma utan den rätta känslan kommer till dig i så fall.

Men visst, känner båda efter några månader att man vill förlova sig, fine. Då är det väl bara att köra på. Men BÅDA måste ju vilja det lika mycket, annars tycker jag det blir galet.

• Lilla Li

Gör det som känns bra för er, alla är olika.

Vi flyttade ihop efter 8 månader och 3 månader senare förlovade vi oss. Och 12 månader efter förlovningen gifter vi oss.

Det passar oss. Jag hade inte velat göra på något annat sätt.

• Äntligen Fru!

Glömde skriva att i min värld är det:

Sambo - förlovning - giftemål.

Men det är vad jag känner, alla är vi olika.

• Liinda_e

vi flyttade ihop samma dag vi blev tillsammans (för 4,5 år sedan).har aldrig förlovat oss men gifter oss om ca 2 månader

• Fredrik_H

Saken är väl den att jag kan inte tänka mig något annat än sambo -> förlovning -> Bröllop

Hon kan inte tänka sig något annat än förlovning -> sambo -> Bröllop...

Det är det som är kruxet. Men vi får väl kompromissa på något sätt :)

Dock vet vi båda att det är vi två som gäller.

• Äntligen Fru!

Jag förstod inte riktigt i inlägget om du vill förlova dig nu eller inte.

Jag menar känner du dig redo för att ta steget att förlova dig eller vill du flytta ihop först av ren princip?

Förstod inte riktigt...

• tree

jag tycker flersta tycker som du... men... för att kompromisa kaske ni kunde byta ringar och 'förlovar sig' och vänter en stund innan frieriet tills du känner det är rätt att planera ett bröllop...

för min del är förlovning att lova att gifta sig, men det verker att månger i sverige tycker olika, vill förlova sig, har en frieri och sen gifta sig..

• Karis Annelie

Sambo - förlovning - bröllop
    definitivt.
    Innan ni bott ihop kan ni ju inte veta helt och fullt att ni pallar med varandra dagligdags så att säga. Förlova sig så tidigt verkar onekligen lite riskabelt, man känner faktiskt inte varann så bra efter några månader. Din flickvän behöver nog ta ett kliv ner från de rosa molnen och lukta på kaffet!

• firefly

Alla är olika. Det viktiga är väl att hitta en kompromiss som båda parter blir nöjda med, annars är det ju inte mycket till förhållande. Jag kan personligen inte riktigt se vilken funktion en förlovning har. För mig är det sambo-bröllop som gäller.

• hanniss

sambo förlovning bröllop är väl det vanligaste, fast det är ju som man känner.. men var kommer oftast barn in i bilden då? före eller efter bröllopet?

• Tizzeltazz

vi bestämde att vi skulle gifta oss efter 5 månader men sa att vi skulle vänta med att kungöra det till vår 2 årsdag dels för att få lite tid att lära känna våra familjer, dels för att vara "bara" pojk och flickvän ett tag och dels för att hinna bo ihop...
    vi tvekade aldrig på att det var vi men vi ville låta relationen växa fram en bit innan och riktigt 'vänja' oss vid varann innan.

• jocelyn

Hur går det till?

Svar: på ett sätt som bägge parter är nöjda med, trivs med och faktiskt vill till 100%

Hur var det för oss?

Svar: Vi umgicks i många månader, först på distans och sedan närmre, vi blev ett par och efter ca 1 år flyttade vi ihop. På vår 3-årsdag förlovade vi oss och hoppas på giftermål till 5-årsdagen...

Förlovningen bestämde vi tillsammans; valde ringar tillsammans men han var den som fråga om jag ville förlova mig. Det var alltså inget frieri utan en fråga om förlovning.

Förlovningen har ju ingen juridisk betydelse vilket såväl samboskap som äktenskap har, så tänk noga igenom vad DU vill innan du skyndar iväg.
    När man är jättekär är det svårt att behålla ett lite mer...hm...förnuftigt perspektiv. Sådana brukar ofta infinna sig när man sett den andres mindre bra sidor och inte enbart "date"-snyggingen... ;)
    Att bo ihop är en prövning, inte helt olik den att lägga ett pussel där bitarna inte riktigt passar...så man får fila lite och kompromissa och ta reda på om man verkligen orkar lägga klart hela pusslet...

• Tossi

Vi var ihop i 3,5 år innan vi förlova oss, sen flyttade vi ihop efter ngr månader och nu ska vi gifta oss efter 5,5 år tillsammans :)

• linkon

Tror att det är bra att bo tillsammans innan man förlovar sig och gifter sig! Det kan ju vara så att när man väl har flyttat ihop så funkar det inte alls. Det är ju mkt som blir annorlunda när man bor ihop.

• GME76

En fråga:
    betyder det att hon vägrar flytta ihop innan ni förlovar er?
    Jag skulle helst vilja bo ihop innan jag bestämmer mig för om det är för evigt .

• Nu Fru C

vi flyttade i hop efter tre veckor. 5 år senare är vi gifta. vi förlovade oss inte med ringar och så men man kan väl säga att man är förlovad när man bestämmer sig för att gifta sig.
    alla gör ju på sitt sätt och det viktigaste är ju att ni kommer fram till vad som passar er. det e inte viktigt hur andra gör utan nu båda måste känna er bekvämma och tillfreds med era val.

• prickig

Vi flyttade ihop efter 9 månader. Nu har vi varit tillsammans i 5 år coh först nu har vi förlovat oss (det beror i och för sig mest på att min sambo är från Nordamerika och för honom är förlovning = frieri med diamantring och därefter börjar man planera brölloppet som ska ske inom 1-2 år eller så, vi har inte haft råd med det förrän nu även om vi varit överens om att vi ska gifta oss de senaste 4 åren).

Själv skulle jag aldrig förlova mig utan att ha bott tillsammans först eftersom jag tycker att förlovning innebär att man ska gifta sig (har en del kompisar som förlovat sig efter ett par månader och när man frågat om bröllop har de sett förvånade ut och sagt att det är väl alldeles för tidigt att prata om - konstigt tycker jag)

Men för att svara på din fråga - det går väl till som man vill, huvudsaken är ju att man är överens, att båda två vill förlova sig och har samma uppfattning om vad en förlovning innebär

Svar på tråden Hur går det till?