• J_J

Hur sätta ihop häften?

Behöver lite tips på hur man sätter ihop pappershäftena, både vigsel och festprogrammen - båda ska ha exakt samma utseende.

Tycker det är lite småfult med endast häftapparat, så nu funderar jag på att bara dra ett sidenband igenom mittuppslaget och knyta samman allt på "ryggen", alltså inte göra hål eller nåt.
    Vad tror ni? Fler förslag?

• Svar på tråden Hur sätta ihop häften?
  • Lilla Li

Det är nog bättre att du syr än binder som du beskrev, J_J. Skulle du binda ihop festprogrammet utan att göra hål alls så faller sidorna bara ut.

• tvillingmor

Så fina dina festhäften var - Gerda.

• J_J

Gerda

Hur fick du in pappret så långt in i hålslagaren?
    Eller gjorde du halvmånar från utsidan?

Det var ju superfint verkligen!

• Gerda

J_J

Jag har hålpunchar eller vad man nu ska kalla den. Ingen hålslagare i klassisk mening, utan en som man bankar med och då kan man banka fritt var man vill, hål för hål. Går snabbt att banka två hål, våra program är på 8st dubbelvikta A4 - det var inga problem alls att banka igenom.

• J_J

Gerda

Det lät ju som en bra lösning, vi har ganska kraftigt papper och känns inte som en hit att slå hål för hål, en i taget liksom.

Vart har du fått tag på den? Vet du vart det kan finnas på kedjorna?
    Tacksam för svar :)

• Kakan -07

Gerda, vart har ni köpt den? Låter som precis vad vi behöver då vi tänkt göra som ni.

• Gerda

kakan

Har köpt min i en scrapbookingaffär, men jag tror att panduro säljer dem eller liknande.

• Kakan -07

Tack för tipset! Ska kolla runt och se vad jag kan hitta!

• J_J

Skit också, då hinner nog inte jag beställa...

Men testade stygnmetoden på symaskin idag och det blev riktigt fint, använde en antikguldbronsaktig tråd med lite skimmer i mot ivorypapper. Ser nästan ut som metall, riktigt snyggt så jag kör nog på det.

• scottishwife

TJOHO!!!!
    mina festhäften är klara och det är 12 dagar kvar till bröllopet. jag använde organzaband och satte fast mina, använde en nål inte en stoppnål för de var för trubbiga utan en stor stramaljnål och det funkade jättebra, det enda jag kunde ha behövt var en fingerborg men det gick ändå. det blev jättefint och ser lite mer lyxigt ut istället för häftklamrar.

Svar på tråden Hur sätta ihop häften?