• J_J

Hur sätta ihop häften?

Behöver lite tips på hur man sätter ihop pappershäftena, både vigsel och festprogrammen - båda ska ha exakt samma utseende.

Tycker det är lite småfult med endast häftapparat, så nu funderar jag på att bara dra ett sidenband igenom mittuppslaget och knyta samman allt på "ryggen", alltså inte göra hål eller nåt.
    Vad tror ni? Fler förslag?

• Svar på tråden Hur sätta ihop häften?
  • Jagsaja

Jag vet att vissa syr med symaskin... Vi ska nog häfta, Det är enklast om man ska ha väldigt många häften. Band blir nog dock det snyggaste!

• J_J

Ah, symaskin kan man ju använda...
    Jag är ju sömmerska så det kanske får bli en liten touch av det då :)

• tvillingmor

Syr man meed vanlig nål och tråd då?? Eller måste man ha jeansnålen på?

• J_J

Jag funderar isf på att ta den smalaste, vassaste nålen och sy med skir guldtråd, alt. ljus champagne.

• J_J

Jeansnålen är ju hyfsat grov och kanske blir hål som är större än tråden då...?
    Man får kanske prova sig fram lite.

• tvillingmor

De har du rätt i... Men pallar nålen? Ska man sy sicksack då? de kan ju bli snyggt..

Jag hade tänkt å håla mina festhäften, för att sen knyta sidenband genom dessa hål.. och göra en rosett... men sy kanske blir bättre..

• J_J

Jag tänkte ta riktigt långa stygn, nästan 1 cm, dels för att det går fortare och oftast när nålen går av är det pga att tråden är för spänd.
    Syr du med zickzack ska du nog sy en bit in på pappret, inte exakt där vikningen är, då spricker kanske sömmen...?

Jag var också inne på smala, smala sidenband, tror jag ska köpa hem lite allt möjligt, koka en kopp te och ha pysselkväll och se vad som blir finast.
    Fast det är 150 häften som ska göras, så spontant skulle det kännas skönare att sy på maskin.

• J_J

Man kanske kan lägga lite extra möda på vigselprogrammen, känns som att dom ska vara vackrast (?) och då kladdar man ju inte med mat och så...

• tvillingmor

De är ju sant Jag ska bara göra 60 st, så jag gör nog med banden... men jag ska prova med stygn också... för de låter ju käckt... och udda..

• Miamaja

Jag hade tänkt binda samman våra häften med smal silvertråd,jättefint och enkelt, men man kanske ska testa det där med och sy för att se hur det blir. Jag sitter ju så ofta vid symaskinen så det vore lite skoj

Svar på tråden Hur sätta ihop häften?