• peter1

Berätta för föräldrar före/efter

Funderar på att förlova mig med min flickvän/sambo. Vi har diskuterat det ett antal gånger.

Jag har aldrig pratat med mina föräldrar om förlovning. Brukar man göra det före eller efter själva förlovningen?

Är ganska osäker på hur mina föräldrar kommer att ta det så jag vet inte om det är bäst att förbereda eller bara berätta efteråt...

• Svar på tråden Berätta för föräldrar före/efter
  • MissPhoenix

Berätta efteråt - dom har ju egentligen inget att göra med ditt val av fästmö och om det inte är så att du vill ha stöd och råd, så kör ditt race och berätta efteråt om hon sa ja.

• Miss Lilly

Håller med MissPhoenix, är man vuxen så gör man egna val !! Du skriver att ni är sambo, så då är det ju ett etalblerat förhållande ?!! Berätta efteråt...
    Å andra sidan vet vi ju inget om din familj, om ni kommer från olika kulturer etc....

• peter1

Mmm... kloka ord...

Jag bor i England och min sambo är också engelska... Problemet blir väl också att även om mina föräldrar skulle tycka det är trevligt att jag förlovar mig så blir det spiken i kistan på att jag inte kommer tillbaka till Sverige - vilket kommer göra dem ledsna eftersom jag tror de hoppas på att jag ska komma tillbaka... Tyvärr vet jag inte vilken känsla som kommer att väga tyngst...

Jag kanske oroar mig för mycket...

• MissPhoenix

jag tror att du oroar dig för mycket. Visst är det ett tecken på att du kanske inte kommer hem men samtidigt är väl det viktigaste att du är lycklig? Jag vet att jag som förälder skulle göra vad som helst för att min son ska få bli lycklig och även om det tar emot ibland så måste jag sätta mitt ego åtsidan. Dom kommer säkerligen att bli överlyckliga. Att du gjort dit val. För, dom har väl inget emot henne som sådan?

• Nightingale

Berätta???

Vi kommer bara att växla ringar i all stillhet, kommer inte att berätta för någon! Det får de upptäcka själva nästa gång vi ses! Ingen annons och sånt tjafs!

• Lena+Mattias=sant

Ja man är så lycklig att man inte kan låta bli, iaf vi ;)

Vi ringde och berättade för våra föräldrar.

• bride 2 bee

Vi har berättat det efter det att vi bestämde de var lite olika reaktioner så jag kan förstå att du är lite nervös, men nu känns det som att alla har smällt det lite mer. Vi hade väl inte heller direkt pratat med våra föräldrar innan så de kom lite plötsligt.
    Men nu känns det riktigt bra att dom vet

• hanniss

vi kommer förlova oss om en knapp månad utomlands, sen får alla läsa det i tidningen

• jocelyn

Vi berättade det inte direkt...utan sa något först när folk lade märke till ringarna.
    Det var inga himlastormande reaktioner åt något håll, mer ett "grattis, vad kul". Jag tycker det kändes skönt, hade inte velat ha någon typ av spektakel.

• prickig

Jag skulle inte berätta före, däremot vet jag att min sambo kommer att prata med mina föräldrar och "be om min hand" innan (han är lite gammaldags när det gäller sånt, jag förstår inte riktigt varför han vill göra det - jag VET att mina föräldrar gillar honom och även om de inte hade gjort det så vet jag att de skulle tycka att det ät upp till mig att välja min egen partner, men men), antagligen kommer han även prata med sina föräldrar också så JAG kommer förmodligen vara den enda som inte vet nåt innan!

Skälet till att jag vet/tror detta är att hans bror gjorde just så (pratade med hennes och sina föräldrar) och när det kommer till dessa frågor är dessa bröder mkt lika - vad storebror gör det gör också lillebror!

Men för att återgå till din fråga, JAG skulle vänta tills efteråt.

• Tjajja

Vi kommer inte berätta för någon innan, förlovar oss på semestern om några veckor. Vi kommer däremot sätta in en annons i lokaltidningarna där våra förlädrar bor. Mest för skoj skull och se om de märker något och om de kommer tro det är vi eller inte. Sen får de helt enkelt märka ringarna när vi kommer hem till Sverige igen.

• Troll-P

Jag blev friad till. Dagen efter åkte vi hem till våra föräldrar och viftade med ringen så att de fick upptäcka att vi förlovat oss.

Jag hade berättat direkt efter. Även om de blir ledsna för att du inte kommer hem till Sverige så blir de ju glada för att du "hittat hem". Min mamma hade blivit besviken om hon inte fått reda på det direkt efter förlovningen.

• Only Your´s

Vi kommer att förlova oss i fjällen. Uppe på ett fjäll.
    Vi kommer inte att säga något till familj,släkt eller vänner innan.
    Funderar på att sätta in en anons i tidningen och skicka mms till släkt & vänner som inte har vår tidning.

Varken min eller hans föräldrar kommer att ta illa upp av det, men alla är ju olika!
    Gör det som känns rätt!

Svar på tråden Berätta för föräldrar före/efter