• Lia

Fertilt sekret och ägglossning?

Någon som vet hur det där fertila sekretet funkar? Under hur många dagar har man det? Eller om det varierar, hur stora är variationerna? Och kan alla märka att de har det?

Och en annan fråga - ni som märker att ni har ägglossning genom att det känns i magen - vet ni om känslan brukar uppenbara sig samtidigt som ägglossningen faktiskt sker, eller känner man känslan i magen före?

Undrig...

• Svar på tråden Fertilt sekret och ägglossning?
  • Jennie med ie

Hej!
    Det fertila sekretet kan liknas vid rå äggvita. Det är halkigt, genomskinligt, i princip ofärgat och man kan ofta dra ut tunna trådar av det om man tar lite mellan två fingrar. Konsistensen kommer sig av att det är fullt av små tunna kanaler där spewrmierna ska kunna simma igenom, trådigheten och "segheten" är alltså så det SKA vara (/därav höjer jag ett varningens finger för den populära användningen av slemlösande hostmededicin för att göra sakretet lösare).
    I princip alla har det fertila sekretet, men man kan ha det olika läge samt olika mycket. En del har det bara en eller ett par dagar, just i samband med själva ägglossningsdagen, och en del har det upp till en hel vecka föra själva ägglossningen. En del märker sekretet tydligt hela tiden då det hamnar i trosorna osv, medans en del "bara" har det längst inne vid livmodermunnen, där det gör störst nytta, och därför inte märker det lika tydligt.

I det fertila sekretet kan de flesta spermier leva i 3 dygn för att vänta in ett ägg att befrukta och en del kan leva där upp emot en hel vecka.

• Lia

Okej, nu blev den biten klarare i alla fall! Tack! :)

Jag funderar även på om man kan känna något speciellt när ägget fäster i livmodern, förutom den lilla blödningen som jag förstått att vissa har, ex. en tillfällig temperaturstegring eller något sådant?

• Bröllopstokiig

När ägget färster i livmodern, ca en vecka efter befruktningen, kan en del kvinor känna ett litet hugg eller stick. Ibland kombinerat med den lilla blödningen du skriver om. Men det vanligaste är att man inte märker något.

• Lia

Tack igen! Du är en flitig svarskrivare, Jennie med ie! :) Och du skriver bra svar, så det tycker jag att du ska fortsätta med!
    Har sett att du väntar adoptivbarn! :)
    När kommer det?

Svar på tråden Fertilt sekret och ägglossning?